PC slukker ved download
Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-02-03 21:35

Hej

Min PC slukker, når der er trafik over mit netværkskort. Dog ikke hver gang
der er trafik, men mindst en gang om dagen.

Det er et problem, der er kommet efter jeg har sat et PCI-grafikkort i
maskinen (før onboard).
Det forekommer både ved anvendelse af Win 2000 samt XP, og en opdatering af
drivere samt bios har heller ikke løst problemet.

Jeg er blevet fortalt, at strømforsyningen i PC kan være underdimensioneret,
men hvorfor sker problemet så kun ved trafik over netkort og ikke ved
anvendelse af DVD-drev, som sandsynligvis er mere strømkrævende.

Håber I kan hjælpe.

Mvh. Thomas

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 04-02-03 22:18

Thomas Madsen wrote:

> Min PC slukker, når der er trafik over mit netværkskort. Dog ikke hver gang
> der er trafik, men mindst en gang om dagen.

Det kunne være et IRQ-problem; strømstyringsfunktionerne lægger beslag
på en IRQ, og hvis netkortet deler denne IRQ så kunne der godt ske det
du beskriver.
Flyt netkortet til et andet PCI-slot først.
Hvis det ikke hjælper, så check hvilken IRQ strømstyringshalløjet
bruger, hop ind i bios og reservér den.

Fra : Rado

Dato : 06-02-03 08:58

On Tue, 4 Feb 2003 21:35:11 +0100, "Thomas Madsen"
<madsen01@civil.auc.dk> wrote:

>Jeg er blevet fortalt, at strømforsyningen i PC kan være underdimensioneret,

Jeg tror det med de underdimensionerede strømforsyninger er noget af
en myte. Jeg har målt forbruget på min egen PC, og det lå på omkring
40 W i "tomgang", og max 75 W ved spidsbelastning, og det er med 6
diske, CD-RW, 6 stk 80 mm blæsere og diverse indstikskort. De fleste
strømforsyninger er på mindst 150 W, og jeg tvivler på at det er
muligt at proppe så meget i en alm. standard PC at den kan blive
overbelastet.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Per N

Dato : 06-02-03 09:12

On Thu, 06 Feb 2003 08:58:25 +0100, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>strømforsyninger er på mindst 150 W, og jeg tvivler på at det er
>muligt at proppe så meget i en alm. standard PC at den kan blive

Du kan ikke nøjes med bare at måle på hvor mange watt PSU'en
trækker. Du er også nødt til at måle på de enkelte spændinger
inde i maskinen. Altså både 5 volt, 12 volt osv. Hvis der er så
meget hardware i maskinen at bare en af disse bliver overbelastet,
så går det galt og det kan sagtens ske uden at det samlede
forbrug kommer i nærheden af det som PSU'en kan klare.