han lugter!
Fra : Musen

Dato : 04-02-03 20:51

Ja så kommer her lige en opfølgning på hvordan det går med Ronzo (den lille
markedsshetlænder som jeg forbarmede mig over kort før jul)
Han er langt om længe begyndt at tage lidt på, og hans pels ser også bedre
ud nu. Men han LUGTER fælt af gammel våd hund. Jeg kan måske forstå at han
lugter i pelsen, for den er jo lang og tager derfor lang tid om at tørre,
men hans pærer stinker også helt vildt. Jeg har altid syntes at lugten af
hestepærer var lidt hyggeligt, men når jeg muger ud hos ham, er det nærmest
som at muge ud ved køer...Det STINKER!!
Og så har jeg adskillige gange set ham spise hestepærer ude på folden! Er
der nogen der ved hvad det skyldes??
Ellers går det faktisk meget godt. Vi er så småt kommet igang med at "træne"
lidt, dvs. vi går en tur en gang imellem, og øver os i, at det er mig der er
føreren. Han er blevet vant til at stå bundet på staldgangen, og det er
lykkeds mig at rense hove på alle fire ben (og neeeej ikke på en gang
Dog sparker han temmelig meget ud, når jeg prøver at løfte det ene bagben.
Venlig hilsen Musen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 04-02-03 21:37

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse

[snip]

> Og så har jeg adskillige gange set ham spise hestepærer ude på folden! Er
> der nogen der ved hvad det skyldes??

Det er helt normalt at føl der skal have etableret en rigtig tarmflora
spiser hestepærer.

[snip (igen)]

> Dog sparker han temmelig meget ud, når jeg prøver at løfte det ene bagben.

Træne, rose, giv en godbid, træne, rose, træne, rose, giv godbid, træne ...

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Tanja Bromley

Dato : 04-02-03 22:43

> [...]
> men hans pærer stinker også helt vildt. Jeg har altid syntes at lugten af
> hestepærer var lidt hyggeligt, men når jeg muger ud hos ham, er det

Det er ganske givet et sygdomstegn af en art - det er usædvanlig lugt
faktisk altid i en stald (kan man høre, jeg har arbejdet med svin og køer ?
*S*).
Nu han har været så tynd og derved fejlfodret KAN det være mave/tarmfloraen,
der stadigvæk er i ubalance på en eller anden måde. Du kan prøve at give ham
gærkultur i en periode, og se om ikke det løser problemet - det gør det
ofte.

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 06-02-03 11:55

Jeg er også af den overbevisning at det vil tage et stykke tid at oprette en
måske fejlernæret hest og dermed også mave og tarm. Det kan godt tage op til
et halvt års tid inden du ser at han har rettet sig helt. Det vil langsomt
komme snigende og lidt efter lidt vil han blive normaliseret igen *smiler*.

Det med lugten. Man kan ligesom vænne sig til ens hests pærers lugt. Måske
er det bare et tilvendingsspørgsmål for dig med hans lugt. Vores to heste
lugter ikke ens heller. Hold øje med om der evt. er blod og andre ting i
hans pærer. Prøv også at sammenligne pærerne fra de to heste med evt. hvor
meget mad der ryger ud af ham der er ufordøjet. F. eks hvis du giver hel
havre om den kommer ud ufordøjet osv....

--
Hilsen
Annette

Fra : Musen

Dato : 08-02-03 18:49

> [...]
> et halvt års tid inden du ser at han har rettet sig helt. Det vil langsomt
> komme snigende og lidt efter lidt vil han blive normaliseret igen

Det håber jeg på. Jeg har nu besluttet mig for, at jeg vil kontakte dyrlægen
for en sikkerheds skyld. Det ville jo være synd, hvis der alligevel skulle
være et eller andet galt med ham...

> [...]
> meget mad der ryger ud af ham der er ufordøjet. F. eks hvis du giver hel
> havre om den kommer ud ufordøjet osv....

Jeg giver dem piller og de er ret fordøjede når de kommer ud. Dog er hans
pærer meget mere "koncentrerede" end Nilcos. Men han spiser jo heller ikke
nær så meget strå som hun gør, så mon ikke det er derfor?

Tak for svaret endnu engang

Venlig hilsen Musen