Hjælp til køb af bærbar (overvejer Dell)
Fra : Allan Lindqvist

Dato : 04-02-03 18:25

Forhistorien:
Jeg skal til at have købt mig en bærbar - primært til tekstbehandling, men
også til lidt dvdafspilning/småspilleri. Jeg har desuden også brug for
trådløst netværk (802.11b, helst indbygget). Den prisklasse jeg fokuserer på
er 15.000-16.000 før moms. Jeg er blevet varm på en (lettere modificeret)
Dell Inspiron 8200, som er på tilbud på Dell's website i februar, men jeg
har et par skrupler, som jeg håber I kan hjælpe mig med:

1. I tilbuddet medfølger deres "bedste" skærmtype (enhanced UXGA), som har
en opløsning på 1600x1200. Det synes jeg liiiiige er en tand for højt for en
15" skærm, hvis jeg skal kunne læse tekst uden at få ondt i øjnene. Jeg
overvejer derfor at vælge en af deres billigere 15" skærme, som har
opløsningen 1400x1050 (uden af få afkast i prisen). Er det en fjollet
beslutning? Er 1600x1200 til at arbejde med?

2. Jeg har mulighed for at få sat et internt trådløst netkort i (TM 1180),
som vist nok benytter skærmen som antenne. Er der nogen der har erfaring med
den slags trådløse løsninger? - virker de ligeså godt som normale PC-cards?

3. Jeg vil i første omgang nøjes med 256mb ram, og så håbe på at det er nok
til at trække WinXP pro. Er det for lidt?

4. Jeg har hørt både skrækhistorier og successhistorier om Dells support. I
det tilbud jeg overvejer er der inkluderet 3 års onsite-garanti (som også
dækker uheld såsom kaffe i tastaturet osv). Med det i baghånden skulle der
vel være gode chancer for ordentlig service, eller?

Jeg er også meget åben over for andre forslag end Dell, men jeg synes nu
selv deres tilbud virker fornuftigt nok. Det skal siges, at designet og
vægten ikke betyder det helt store for mig, så det mener jeg ikke er
tilstrækkelig grund til at skifte mærke.

Jeg håber I kan hjælpe med et eller flere af de spørgsmål jeg stadigvæk
grubler over.

Hilsen Allan

Fra : H. Johansen

Dato : 04-02-03 22:54

> [...]

> opløsningen 1400x1050 (uden af få afkast i prisen). Er det en fjollet
> beslutning? Er 1600x1200 til at arbejde med?

Du dehøver vel ikke køre i den højeste opløsning, men det er altid godt at
have muligheden. Så jeg synes ikke du skal vædre dette........

> [...]
med
> den slags trådløse løsninger? - virker de ligeså godt som normale

Kender kun "alm." trådløst pc-card, der virker kanon... Så mon ikke også de
indbyggede er OK ?

> 3. Jeg vil i første omgang nøjes med 256mb ram, og så håbe på at det er
nok
> til at trække WinXP pro. Er det for lidt?

XP pro kan sagtens køre med 256 mb ram.

> [...]
> dækker uheld såsom kaffe i tastaturet osv). Med det i baghånden skulle der
> vel være gode chancer for ordentlig service, eller?

Ved ikke, jeg kører Toshiba, og jeg er godt tilfreds

> [...]
> vægten ikke betyder det helt store for mig, så det mener jeg ikke er
> tilstrækkelig grund til at skifte mærke.

Jeg har lige set en Toshiba Protoge på 1,2 kg, den er for sej

VH henrik

Fra : Uni Bull

Dato : 05-02-03 00:26

H. Johansen wrote:
> Du dehøver vel ikke køre i den højeste opløsning, men det er altid
> godt at have muligheden. Så jeg synes ikke du skal vædre dette........

Det er bestemt ikke korrekt...
Hvis man vælger 1600*1200, så er man i praksis nødt til at køre i denne
opløsning. Ved afvigelse fra native-opløsning er billedet markant sløret -
og det gælder alle TFT-skærme!
--
Uni Bull
København K

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 05-02-03 01:44

Uni Bull wrote:
> Hvis man vælger 1600*1200, så er man i praksis nødt til at køre i denne
> opløsning. Ved afvigelse fra native-opløsning er billedet markant sløret -
> og det gælder alle TFT-skærme

...undtagen lige ved den halve opløsning, i dette tilfælde 800x600.

Fra : Uni Bull

Dato : 05-02-03 09:21

Jens C. Hansen [Odense] wrote:
> ..undtagen lige ved den halve opløsning, i dette tilfælde 800x600.

Ok - dén vil jeg godt gi' dig

Fra : H. Johansen

Dato : 04-02-03 22:58

Lige en ting mere....

Sørg for at købe en med en mobil processor........
Der kan ikke siges for tit, hellere mindre Mhz og mobil CPU, end mange Mhz
og en desktop CPU !!!!!!!!

Det er en fryd, og sidde med en lydløs computer

VH Henrik

Fra : Uni Bull

Dato : 05-02-03 00:27

H. Johansen wrote:
> Sørg for at købe en med en mobil processor........

Du har så ganske ret... Dog sælger Dell (heldigvis) ikke bærbare med andet
end mobile-CPU'er. Tilmed virker deres blæserstyring ganske fortrinligt...

Fra : Uni Bull

Dato : 04-02-03 22:57

Allan Lindqvist wrote:
> Jeg overvejer derfor at vælge en af deres billigere
> 15" skærme, som har opløsningen 1400x1050 (uden af få afkast i
> prisen). Er det en fjollet beslutning? Er 1600x1200 til at arbejde
> med?

Jeg har en Inspiron8000 med 1400*1050... Lad mig sige det på denne måde:
Personligt ville jeg ikke bryde mig om en højere opløsning!

> 3. Jeg vil i første omgang nøjes med 256mb ram, og så håbe på at det
> er nok til at trække WinXP pro. Er det for lidt?

Nej. Det er ikke for meget, men dog nok.

> [...]
> onsite-garanti (som også dækker uheld såsom kaffe i tastaturet osv).
> Med det i baghånden skulle der vel være gode chancer for ordentlig

Ditto - altså det med succes- og skrækhistorier. Personligt ville jeg vælge
mere RAM eller en lille skiferie for den pris som 3 års onsite garanti
koster...

> [...]
> designet og vægten ikke betyder det helt store for mig, så det mener
> jeg ikke er tilstrækkelig grund til at skifte mærke.

Dell leverer - alt andet lige - et produkt der lever op til
specifikationerne, et produkt der (i bogstaveligste forstand) fungerer så
snart du har åbnet kassen - alt til en ganske fornuftig pris.
Men som du selv nævner, er det bestemt ikke nogen letvægter - det kan man
godt blive lidt træt af i længden. Ofte er det jo ikke kun computeren man
har i sin taske, der er lidt papirer, måske et ekstra drev, en mus, lidt
netkabel... Alt i alt bliver det en ret tung taske at slæbe rundt på.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-03 23:38

In article <b1ot1k$k87$1@news.cybercity.dk>, Allan Lindqvist wrote:
> [...]
> opløsningen 1400x1050 (uden af få afkast i prisen). Er det en fjollet
> beslutning? Er 1600x1200 til at arbejde med?

Havde en 1400x1050, og var MEGET glad for den. Folk stod i kø
for at overtage maskinen da jeg stoppede på det gamle arbejde, og
jeg kunne ikke købe den billigt :( 1600x1200 har jeg set på en enkelt,
og det er nok lige i overkanten på 15".

> [...]
> den slags trådløse løsninger? - virker de ligeså godt som normale PC-cards?

Nej. De virker MEGET bedre end PCCard / PCMCIA car med deres latterlige
antenne. Min iBook med antenne i skærmen slå løse kort til PC med
mange længder.

> 3. Jeg vil i første omgang nøjes med 256mb ram, og så håbe på at det er nok
> til at trække WinXP pro. Er det for lidt?

Det er nok. Har det samme i en stationær på arbejde. Men på en bærbar
vil du have mere RAM, da det betyder at der ikke skal bruges så meget
swap = disk aktivitet = mindre batterilevetid.

> [...]
> dækker uheld såsom kaffe i tastaturet osv). Med det i baghånden skulle der
> vel være gode chancer for ordentlig service, eller?

Ja. Onsite er normalt onsite. Man ringer, de finder ud af hvilke dele
de skal have med, og kommer så typisk en eller 2 dage efter med hvad
der nu er nødvendigt, og laver den onsite. På mit gamle arbejde var det
næsten altid eTerra der sendte tekniker. Og han sagde at Dells
prioritet var tilfredse kunder.

> [...]
> vægten ikke betyder det helt store for mig, så det mener jeg ikke er
> tilstrækkelig grund til at skifte mærke.

Den er tung. Det er en transportabel. Ikke en der lige bruges på
farten. Så skal du i stedet have en Apple iBook til lige under
10000 kr + RAM + trådløst. < 2.5 kg, 12" skærm i 1024x768.

Fra : Martin Withus

Dato : 04-02-03 23:53

"Allan Lindqvist" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Forhistorien:

[Haps]

> [...]
> opløsningen 1400x1050 (uden af få afkast i prisen). Er det en fjollet
> beslutning? Er 1600x1200 til at arbejde med?

¤ Jeg har en Latitude C800 (mener jeg, har den ikke lige ved mig :) med 15"
skærm og kører 1400x1050 og må sige, at jeg ikke ville have noget i mod at
den kunne køre 1600x1200. Nu arbejder jeg en del med programmer, som har
brug for meget plads for at jeg kan have alle palleterne fremme på een gang,
så det er mest derfor.
Hvis du er bange for at det skal blive for småt når du skal læse eller
skrive i fx Word, så kan du jo bare forstørre teksten. Den høje opløsning
vil du blive glad for når du evt. skal afspille film m.m.

> [...]
med
> den slags trådløse løsninger? - virker de ligeså godt som normale

¤ Det virker uden nogen problemer!

> 3. Jeg vil i første omgang nøjes med 256mb ram, og så håbe på at det er
nok
> til at trække WinXP pro. Er det for lidt?

¤ Det er ok og nok til at trække WinXP, men på den anden side kan man aldrig
få RAM nok :)

> [...]
> dækker uheld såsom kaffe i tastaturet osv). Med det i baghånden skulle der
> vel være gode chancer for ordentlig service, eller?

¤ Jeg har selv 1 års onsite - Next Business day forsikring på min og dette
har jeg været mere end tilfreds med! Er der bare det mindste, så ringer man
til Dell og uden nogen søforklaringer, så sender de dagen efter en tekniker
ud som fikser problemet. Dog har jeg ikke en eneste gang oplevet, at de har
repareret på noget - de skifter bare den del ud der er noget galt med med en
ny del :)
(Nu skal det ikke lyde som om jeg har haft mange problemer med min. Det er i
firmaet vi har den garanti på alle vores bærbare, så det kan ikke undgåes at
de skal komme forbi en gang eller 2 om året)

Alt i alt har jeg ingen andre steder oplevet en så god, hurtig og "uden
noget bøvl" service - det er efter min mening helt i top!

> [...]
> vægten ikke betyder det helt store for mig, så det mener jeg ikke er
> tilstrækkelig grund til at skifte mærke.

¤ God ide at være åben over for forslag. Jeg/vi har prøvet lidt af hvert og
må i dag konkludere at fremover bliver der kun investeret i Dell hos os -
medmindre de altså begynder at lave noget skidt.

> Jeg håber I kan hjælpe med et eller flere af de spørgsmål jeg stadigvæk
> grubler over.
>
> Hilsen Allan

¤ Håber det giver lidt til tænketanken - held og lykke til med din bærbare
når du får købt een.

Mvh
\Martin

Fra : Uni Bull

Dato : 05-02-03 00:30

Martin Withus wrote:
> Den høje
> opløsning vil du blive glad for når du evt. skal afspille film m.m.

Narh - det er vist ikke et 100% gennemtænkt argument !?
Selv DVD-film er da vist ikke i højere opløsning end 800*600...

Nej - argumentet for høj opløsning må være, at man skal have brug for
pladsen på desktoppen...