[mysql 3.23.38-nt] reference til "oversætt~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 04-02-03 18:00

Jeg mener, at der på et tidspunkt i denne gruppe er blevet postet et link
til en side, hvor der listes en række af de std-problemer med kan komme
ud for, når man skal omskrive fx sql med nestede selects til mysql-SQL.
Er der nogen af jer, der ligger inde med et sådant link ?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg pt sidder og omskriver en lang
række SQL-forespørgsler fra Access til mySQL, og jeg er ved at få grå hår
i hovedet over det. Fx skal jeg kunne følgende:

Tabel1

| id | Navn |
------------
1 Jens
2 Ib
3 Hans

Tabel 2

| andet_id | id |

Jeg vil gerne kunne udtrække navn + id i tabel1, hvor der ikke findes en
tilhørende række i tabel2. Resultatet bør altså være

| id | Navn |
-------------
3 Hans

Mit problem er jo, at jeg ikke kan bruge WHERE tabel1.id NOT IN (SELECT
table2.id FROM table2)

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-02-03 21:31

On Tue, 4 Feb 2003 17:00:01 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<skal.du.absolut.vise.min.emailadresse.ved.svar@stocholm.invalid>
wrote:

>Mit problem er jo, at jeg ikke kan bruge WHERE tabel1.id NOT IN (SELECT
>table2.id FROM table2)

Endnu engang kan du bruge JOINs.

Du skal bare LEFT JOIN'e tabel2 på tabel1, og hive alle rækker ud,
hvor tabel2's andet_id er NULL.

Fx:
mysql> CREATE TABLE tabel1 (id INT, navn TINYTEXT);
mysql> CREATE TABLE tabel2 (andet_id INT, id INT);
mysql> INSERT INTO tabel1 VALUES (1,'Jens'),(2,'Ib'),(3,'Hans');
mysql> INSERT INTO tabel2 VALUES (1,1),(2,1),(3,2),(4,2),(5,1);
mysql> SELECT tabel1.id, tabel1.navn FROM tabel1 LEFT JOIN tabel2 ON
tabel1.id = tabel2.id WHERE tabel2.andet_id IS NULL;

+------+------+
| id | navn |
+------+------+
| 3 | Hans |
+------+------+
1 row in set (0.00 sec)

--
- Peter Brodersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-02-03 12:54

Peter Brodersen wrote :

> [...]

> mysql> SELECT tabel1.id, tabel1.navn FROM tabel1 LEFT JOIN tabel2 ON
> tabel1.id = tabel2.id WHERE tabel2.andet_id IS NULL;

mange tak ... jeg kan se, at jeg nok er blevet "for meget" mærket af
udelukkende at have skrevet sql til Access, MSSQL,Teradata etc i længere
tid. Derfor skal jeg lige mentalt indstille mig på at have fremgravet
finterne med null-felter i (OUTER) JOINS i modsætning til de nestede
selects kombineret med IN-operatoren etc.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-02-03 21:54

Jesper Stocholm wrote :

> [...]
> komme ud for, når man skal omskrive fx sql med nestede selects til
> mysql-SQL. Er der nogen af jer, der ligger inde med et sådant link ?

vupti ... jeg faldt over den selv i aften

http://www.mysql.com/doc/en/ANSI_diff_Sub-selects.html

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html