Orm.
Fra : Marlene

Dato : 04-02-03 15:47

Hej.

Et par spørgsmål:

1) Hvis en hest hoster, er det så tegn på, at den har orm (som jeg lige har
fået at vide)?

2) Er det bedst at give ormekur til foråret (og ikke nu)? Og plejer man ikke
at give ormekur fast én gang om året?

Tak på forhånd.

Mvh. Marlene.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 04-02-03 16:53

> 1) Hvis en hest hoster, er det så tegn på, at den har orm (som jeg lige
har
> fået at vide)?
............ Nej.
En hest kan også hoste på grund af mange andre ting.
Men det kan skyldes at den har lungeorm, og det skal selvfølgelig behandles.

> 2) Er det bedst at give ormekur til foråret (og ikke nu)? Og plejer man
ikke
> at give ormekur fast én gang om året?
............ Man giver ikke ormekur på noget fast tidspunkt mere, det var i
"gamle" dage.
I dag får du chekket din hests gødning ved at aflevere en klat hos ham i en
lukket pose. (Pris Ca. 80 Kr.-)
Og så behandler du kun din hest med ormekuren, såfremt den har orm.
Alt andet er uansvarligt.
Du skal tale med de andre i jeres stald, så i undersøger på samme tid, og
evt. behandler på samme tid.
Ellers kan der jo sagtens gå en anden hest på marken som stadig har orm, og
så er det nytteløst at behandle din.
Find ud af det med din dyrlæge hvornår han vil råde dig til at indlevere
gødningsprøven,
eller han skal komme ud og tage den (Det koster selvfølgelig et
dyrlægebesøg).

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-02-03 18:08

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>En hest kan også hoste på grund af mange andre ting.

Ja, vi har her en 14 år gammel traver der hostede. Dyrlægen blev
tilkaldt og diagnosen var lungebetændelse. Antibiotikakur var
virkningsløs så dyrlægen blev tilkaldt igen. Nu lød dommen på astma.
Det var lige før der blev ordineret aflivning og ejeren var knust. Vi
skiftede halm ud med spåner, vandede høet, men intet hjalp. Så blev en
"klog kone" tilkaldt der sagde at hosten og hiven efter vejret
skyldtes svamp i lungerne. Der blev ordineret homøpatisk medicin og
efter kun een uge var hosten væk. Glad hest og ejer.

Så, ja, hoste kan vist skyldes mange ting, men sikkert mange gange
svært at finde ud af årsagen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 04-02-03 21:31

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skyldtes svamp i lungerne. Der blev ordineret homøpatisk medicin og
> efter kun een uge var hosten væk. Glad hest og ejer.

Er der her tale om en "officiel" klog kone, som alle kan konsultere?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 05-02-03 11:33

Ja, hoste kan skyldes mange forskellige ting. Jeg bruger hvidløg for at
holde hoste væk på en af vores heste. Hvis bare han ikke får hø og han såd
dagligt får hø så hører vi aldrig mere et host fra ham.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 04-02-03 21:31

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-02-03 22:30

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Er der her tale om en "officiel" klog kone, som alle kan konsultere?

Jeps. Udtrykket her jeg selv trukket frem. Ved ikke hvad en sådan
hedder, men hun kaldes vist nok med et finere udtryk for "alternativ
behandler" eller "homøpat...(etellerandet)".

Det vigtigste var at denne "alternative" behandling kurerede en hest
på ganske få dage som vi havde kæmpet med i mange måneder.

Den omtalte dyrlæge er blevet konsulteret inden denne alternative
behandling startede og svaret var noget i rentning af "Nååhh, ja.
Svamp. Det ka der da vist være noget om"

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-02-03 01:32

> Jeps. Udtrykket her jeg selv trukket frem. Ved ikke hvad en sådan
> hedder, men hun kaldes vist nok med et finere udtryk for "alternativ
> behandler" eller "homøpat...(etellerandet)".

Men er hun så vant til at arbejde med dyr, eller var det bare for at prøve
det?

> Det vigtigste var at denne "alternative" behandling kurerede en hest
> på ganske få dage som vi havde kæmpet med i mange måneder.

Dejligt når noget virker. Uanset hvad midlet så er.

> Den omtalte dyrlæge er blevet konsulteret inden denne alternative
> behandling startede og svaret var noget i rentning af "Nååhh, ja.
> Svamp. Det ka der da vist være noget om"

Ja, det kender vi vist alle sammen.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-02-03 08:33

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Men er hun så vant til at arbejde med dyr, eller var det bare for at prøve
>det?

Hun er vant til at arbejde med heste. Det er det der er så godt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 05-02-03 11:16

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3fe1e7$0$165$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Snip

> ........... Man giver ikke ormekur på noget fast tidspunkt mere, det var i
> "gamle" dage.

Først tusind tak for dit svar - og tak til I andre også - dejligt med så
fyldestgørende svar.

Jeg synes, det var oppe at vende her i gruppen i efteråret, at man helst
skulle give hesten en ormekur én gang om året og helst om efteråret. Men jeg
er glad for at høre, at det ikke er sådan, for jeg kunne forestille mig, at
det må være lidt hårdt for maven med en ormekur (?)

> [...]
en
> lukket pose. (Pris Ca. 80 Kr.-)
> Og så behandler du kun din hest med ormekuren, såfremt den har orm.

Ok - tak.

> [...]
> evt. behandler på samme tid.
> Ellers kan der jo sagtens gå en anden hest på marken som stadig har orm,

Min hest går p.t. alene. Og hun har kun hostet to-tre gange på en måned, og
det var sikkert, fordi hun var for grådig med gulerødderne :)

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-02-03 12:44

Berit Nielsen wrote:
> ........... Man giver ikke ormekur på noget fast tidspunkt mere, det var i
> "gamle" dage.

Men omvendt er der stadig tidspunkter på året hvor det er bedst at
checke sine heste, og få behandlet om nødvendigt. Sensommer/efterår
skulle være et af dem.

> I dag får du chekket din hests gødning ved at aflevere en klat hos ham i en
> lukket pose. (Pris Ca. 80 Kr.-)
> Og så behandler du kun din hest med ormekuren, såfremt den har orm.
> Alt andet er uansvarligt.

Der er så den lille undtagelse at man ikke kan se bremselarver i
gødningsprøverne, så her må dyrlægen basere sin vurdering på noget andet.

-dennis

Fra : Iben Holst

Dato : 05-02-03 13:11

> 2) Er det bedst at give ormekur til foråret (og ikke nu)? Og plejer man
ikke
> at give ormekur fast én gang om året?

Jeg har lige talt med min dyrlæge om det fordi "alle" siger at man skal få
taget gødningsprøve og give ormekure nu.
Man kan selvfølgelig få tilsjusket sig ormekure ved at købe dem i udlandet
og give hesten det konsekvent uden at tage hensyn til om hesten overhovedet
har orm. Grunden til at der er kommet lov ang. ormekur på recept er jo fordi
det ofte slet ikke er nødvendigt at give hesten en kur!

Min dyrlæge siger at man kun skal give det konsekvent på denne tid, hvis det
er generelt for hesten at den har orm når vi når foråret, for på nuværende
tidspunkt er en gødningsprøve oftest negativ. Så mine heste får først taget
prøve når vi kommer hen til april/maj. Det man så skal gøre, er at få taget
prøve igen i september/oktober give dem kur hvis de har orm på det
tidspunkt, for så er der ingen der overvintrer i hestens mave og så er det
ikke nødvendigt med prøve og evt. kur før forår/sommer når græsningen er
godt igang igen. At hestene går på græs hele vinteren har ingen betydning,
for ormene kan ikke overleve frost.

Iben

Fra : Marlene

Dato : 05-02-03 14:49

Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e410006$0$11001$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> ikke
>
> Jeg har lige talt med min dyrlæge om det fordi "alle" siger at man skal få
> taget gødningsprøve og give ormekure nu.

Snip

Tusind tak for dit svar - jeg gemmer det.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 07-02-03 09:30

Det med ormekur kan godt være et lidt ømtåleligt emne forstået på den måde
at der er indført gødningsprøve før ormekuren udleveres. Dette er b.la gjort
for at ormene ikke skal blive restistente over for ormekurmidlet. Der bliver
godt nok hele tiden udviklet nye midler men for at de eksisterende midler
skal holde længere så kan heste der ikke behøver behandling undgå at få
ormekuren.
Så er der dem der vælger at købe deres ormekur i Tyskland og Sverige hvor de
så slipper uden om at skulle betale prøvegebyr og dernæst så først får selve
ormekuren.
Hvis man selv tager en prøve og kører ned til dyrlægen med den så er det
ikke så dyrt at få lavet en prøve som hvis man skal have dyrlægen ud og tage
prøven.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 07-02-03 13:06

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e436e7f$0$11080$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> Hvis man selv tager en prøve og kører ned til dyrlægen med den så er det
> ikke så dyrt at få lavet en prøve som hvis man skal have dyrlægen ud og

Tak for det uddybende svar - det gemmer jeg også lige!!! :)

Rigtig god weekend til jer alle!

Kh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 05-02-03 13:34

En af grundene til at man foretrækker at give hesten ormekur eller få taget
ormekur i efteråret er at mange har deres hest på græs. På sådan en fold kan
der gå heste fra flere stalde og så kan ormene sprede sig hurtigt. Der er
også det at ormene er og lever i græsset. Har af gammel hestedame hørt at
man skal passe på med at lukke hestene ud når der er tidlig dug på græsset
om morgen for så sidder ormene øverst på græsset som hestene spiser
*smiler*, det kan man så smiler ad eller tro på det.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 06-02-03 08:58

Anet wrote:
> [...]
> om morgen for så sidder ormene øverst på græsset som hestene spiser
> *smiler*, det kan man så smiler ad eller tro på det.

Det skulle være ganske vist - jeg mener at huske at det blandt andet er
blodorm (?) der har denne adfærd.

Jeg var engang til et foredrag med en dyrlæge der viste et
nær-nær-billede af et græsstrå med en vanddråbe på. Man *kunne* se
ormene. Det kan man dog ikke med det blotte øje.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 06-02-03 11:49

> [...]
> nær-nær-billede af et græsstrå med en vanddråbe på. Man *kunne* se
> ormene. Det kan man dog ikke med det blotte øje.

(klip)

Nåh, jamen så er der jo noget om det som de gamle siger......
Men det kan jo ikke undgås for om sommeren da går hestene jo ude hele døgnet
og får også det nye dugfriske græs ind hvis de græsser tidligt om morgenen
inden solen får magt og har tørret græsset.

--
Hilsen
Annette