.htaccess & htpasswd
Fra : Michael Jul

Dato : 04-02-03 15:12

hejsa....
jeg er ved at designe en side og kom frem til at jeg ville ikke have andre
skulle kigge med... så jeg forhørte mig lidt og fandt ud af at man kunne
lave noget "simpelt" login til siden ved at lave en fil der hedder
..htaccess, det er også vældigt det virker fint men så er der noget med at
man skal knalde en "kommando" af som hedder htpasswd ? og derfra er jeg så
kørt fast.. noget med at den skal lave en fil for mig eller ?
Jeg ved godt det sikkert er ret newbie spørgsmål, men sådan er det :)

Med venlig hilsen

Michael Jul

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-03 18:21

On Tue, 4 Feb 2003 15:12:20 +0100, "Michael Jul"
<michael@grenaabowlingcenter.dk> wrote:

> [...]
>kørt fast.. noget med at den skal lave en fil for mig eller ?
> Jeg ved godt det sikkert er ret newbie spørgsmål, men sådan er det :)

Nu går jeg udfra du sidder på en windows maskine.

Så går vi en tur ned i start og trykker på kør
her skriver vi så cmd eller commando (alt efter version på windows)

Så skulle "dos" gerne komme frem.

Der går vi så ind i apache serverens bibliotek (fx c:\apache\)

Så går vi yderligere ind i bin - altså c:\apache\bin\

Så prøver vi at skrive "htpasswd" (uden " ")

Så skulle der gerne komme en tekst ala denne:

Usage:
htpasswd [-cmdps] passwordfile username
htpasswd -b[cmdps] passwordfile username password

htpasswd -n[mdps] username
htpasswd -nb[mdps] username password
-c Create a new file.
-n Don't update file; display results on stdout.
-m Force MD5 encryption of the password (default).
-d Force CRYPT encryption of the password.
-p Do not encrypt the password (plaintext).
-s Force SHA encryption of the password.
-b Use the password from the command line rather than prompting for
it.
On Windows, TPF and NetWare systems the '-m' flag is used by default.
On all other systems, the '-p' flag will probably not work.

Så hvad skal vi.

Jo vi skal have lavet en fil som htaccess kan læse med et brugernavn
og et krypteret password.

så skriver vi inde i "dos"

htpasswd -c DIT_FILNAVN DIT_BRUGERNAVN
Så beder den om kodeordet 2 gange - der skal du så skrive det samme
ellers får du en hyggelig fejl

Så skulle der gerne i c:\apache\bin\ ligge en fil der hedder
DIT_FILNAVN den fil referere du så til i .htaccess filen

Fra : Michael Jul

Dato : 04-02-03 18:54

"Michael Jul" <michael@grenaabowlingcenter.dk> wrote in message
> [...]
> kørt fast.. noget med at den skal lave en fil for mig eller ?
> Jeg ved godt det sikkert er ret newbie spørgsmål, men sådan er det :)

Glemte hvis lige at nævne at det er på et webhotel jeg ønsker denne funktion

Michael Jul

Fra : Larz

Dato : 04-02-03 19:30

> Glemte hvis lige at nævne at det er på et webhotel jeg ønsker denne
> funktion

Måske du skulle spørge dem så :P Der er flere der har tools til det.

--
-
Lars

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~