barn og hund
Fra : jan

Dato : 04-02-03 09:01

jeg vil gerne høre om der er nogen forholdsregler man skal tage sig hvis,
man har barn i 3-4 års alderen, og gerne vil have hund,
racen der er på tale er en irsk ulvehund, men vi har også tænkt på basinji.
jeg ved godt der er stor forskel på størrelsen, men det har vel ingen
betydning?

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-02-03 09:23

"jan" <h@h.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
basinji.
> jeg ved godt der er stor forskel på størrelsen, men det har vel ingen

Tja man plejer at sige at jo større hund jo bedre når det drejer sig om
børn ... det du skal lære dit barn er fra første sekund i har hvalpen at
respektere hunden ... at man holder sig fra hunden når den spiser at
hunden skal have steder hvor den er fredet i klasse A .. at dens
tyggeben er dens og at barnet skal holde sig fra det ... altså respekt
for hunden og den krav er nøgleordet .. og så skal I indstille jer på at
være den usynlige væg mellem barn og hund .. og dem der er parat til i
en hver situation at gribe ind .. samt være instillet på at der skal
holdes øje med barn og hund ... altså at man ikke bare lader dem være
alene sammen uden opsyn .. dette mest for hundens/hvalpens skyld ...og
vær forberedt på at jeres opgave snarere er at beskytte hvalpen mod
barnet end omvendt ...

Held og lykke med dette projekt .. det skulle hvis det gribes an få
fornuftig måde ikke være spor problematisk at have barn og hund sammen
tvært imod kan de to få rigtig stor glæde af hinanden ..
hejhils fra Ami

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 04-02-03 10:39

Hej Ami og Jan

Det kan jeg kun delvis erklære mig enig i for hunden skal i mindst lige så
høj grad lære respekt for barnet. Barnet rangerer højere i flokken end
hunden (det er i hvert fald tilfældet der hvor jeg kommer fra!) og det skal
hunden selvfølgelig lære. Misforstå mig ret - meningen er ikke at barnet må
misbruge hunden. De skal lære gensidig respekt - det er vel en form for
'søskendekærlighed' man ønsker mellem dem?!?

/Kim

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-02-03 10:50

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ami og Jan
>
> Det kan jeg kun delvis erklære mig enig i for hunden skal i mindst
lige så
> høj grad lære respekt for barnet.

Selvfølgelig .... men oftest ... tror jeg ....at de fleste gange det
går galt mellem hund og barn er fordi barnet ikke lærer respekt og
hensyntagen til hunden ... bare min opfattelse ....
hejhils fra Ami >

Fra : Holm

Dato : 04-02-03 12:04

jan <h@h.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3f7451$0$211$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
basinji.
> jeg ved godt der er stor forskel på størrelsen, men det har vel ingen

Hej Jan

Racer har hver deres egenskab , så jo , det har en meget stor betydning
hvilken hund du vælger.
Sæt dig grundigt ind i de forskellige racer du har tænkt dig , besøg helst
nogen med stort kendskab til både irsk ulvehund og basinji.
Jeg tror at basinjien er den sværeste at have , men ved ikke så meget om den
..
Det vigtigste ( synes jeg) er da at finde ud af hvad I vil bruge hunden til
, og hvilke egenskaber I søger.

Køb aldrig en hund for dens udseendes skyld ...men for dens indre væsen !

Held og lykke med det !!!
Mange hilsener Holm