Scroll i MX - Hjælp
Fra : Sergei

Dato : 04-02-03 00:26

Hej,

Jeg sidder og roder med en side og skulle gerne lave noget statestik over
nogle sportsprofiler....

Mit prob er at jeg har 23 spillere som skal have vist deres stats - ser
nogenlunde sådan her ud:

spiller1 Klub mål assists point
spiller2 Klub mål assists point
spiller3 Klub mål assists point

Hver række lodret er et tekstfelt - så der står spilleres navne i den ene
box og hvilken klub i den næste osv. Jeg ønsker at have en scroll sat på,
men når jeg hiver en ind fra components panel'et kan jeg kun finde ud af at
tildele den til et af tekstfelterne -

"???? Lyder: ER DER NOGEN MULIGHED FOR AT SÆTTE EN SCROLL IND DER GØR ALLE
MINE TEKSTFELTER SCROLLABLE!"

Mvh
Søren

Fra : Peo

Dato : 04-02-03 09:34

måske skulle du putte all felterne i et movieclip, og så bruge et
ScrollPane!?

/peo

Fra : Sergei

Dato : 04-02-03 15:05

Hej Peo,

Da jeg ikke er den helt store flash helt - vil jeg høre om du kan uddybe
nærmere, eller mere præcist hvordan det du foreslår gøres.... Har prøvet i
mange timer men kan ikke få det til at funke!!!

HJÆLP!!!

Tak for hjælpen so far!

Søren

Fra : Peo

Dato : 04-02-03 15:23

lav et movieclip som indeholder hele 'tabellen' - altså all dine teksfelter.
Dette moviclip 'putter' du så ind i en scrollPane komponent således at hele 'tabellen'
bliver scrollet op og ned ved hjælp af en scrollbar.

1. Lav et movieclip i dit Library der indeholder hele tabellen (altså alle dine
teksfelter, grafik osv.)
2a. Giv Movieclip'et et Identifier, f.eks. 'tabel' (Højreklik på clip'et i Library'et og
vælg; Linkage...)
2b. Vælge 'Eksport for Actionscript' og 'Eksport in first frame' og indtast identifier'en;
tabel

3. træk en scrollPane-komponent ud på scenen
4a. indtast de ønskede parametre for komponenten, str. mm
4b. i feltet 'Scroll Content' indtaster du den identifier som du angav i 2b.

Nu har du hele dit movieclip som indhold i scrollPane-komponenten!

/peo

Fra : Sergei

Dato : 04-02-03 15:54

PEO = Superman

Thx - arghh alt virker perfekt ... Thx big times...

Fra : Sergei

Dato : 04-02-03 16:38

Hmmm ja den er der vel næsten - men prøver lige at sende dig filerne så kan
det være du forstår mit prob...

Nu har jeg lavet et movieklip og fyldt det med 30 spillere og deres
mål+assists. Og ellers gjort som du beskrev. Men når jeg så tester movien
viser den ikke nr 30 og den holder ikke texten indenfor scroll pane'en...

Vedhæftet er arb filer...

HVAD GØR JEG GALT!!!!

Fra : Peo

Dato : 04-02-03 17:33

Hej igen Søren!

Prøv at kigge filen igennem og se hvilke(n) fejl det er der opstår, og prøv så derefter at
løse hvert enkelt problem et ad gangen.
Tingene virker næsten aldrig første gang man tester, men med lidt tålmodighed kommer man
langt.

Et par hints:
ScrollPanes laver i nogle players (6.0.47 mener jeg, men ikke sikker) en fejl når man
forsøger at scrolle tekstfelter hvor fonten ikke er embedded.
Test > Debug > List Objects... Er teksfeltet der overhovedet, eller man det bare ikke ses?

Når fejl opstår, så 'backtrack' et enkelt lille skridt ad gangen og test igen og igen.
Således findes mindre fejl lynhurtigt. Denne fremgangsmåde har også den fordel at man
lærer utroligt meget undervejs.

/peo

PS: Det er rigtigt dårlig stil at vedheæfte filer i en nyhedsgruppe. Du tvinger folk til
at downloaded filer de ikke ved er der, eller hvad de indeholder osv. Spørg en anden gang
hellere om du må mailen filerne direkte.