HÆLP ønskes efter installering af bundkort
Fra : Lars Lykkestjerne Ja~

Dato : 04-02-03 00:17

Hej i gruppen.

Jeg har lige installeret et Gigabyte GA-7ZMM bundkort.
Alt ser OK ud i BIOS (AMI) opsætningen, men PC'en stopper lige efter POST.
RAM tester OK, Autodetect finder både HD, CD-RW og CD/DVD og BIOS kan se
floppy.
Jeg har prøvet alle bootsekvens kombinationer og bootdiske/bootcd i
floppydrev/CD.
Har checket strømmen til drevene - OK.
HD er total tom efter en FDISK.

Hvad kan jeg have overset ?

PS. Det tidligere bundkort var af samme fabrikat og mærke, samme
jumperindstillinger og virkede men med
en periodisk fejl.
BIOS er dog ældre på det nuværende kort (release: 12/12/2000) mod det
"gamle" : 03/02/2001

Jeg vil være taknemmelig for ethvert råd der kan lede mig på rette vej.

Ærbødigst

Lars Jacobsen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 04-02-03 13:17

Lars Lykkestjerne Jacobsen wrote:
> Hej i gruppen.

Du har glemt at sætte FollowUp-To til en af grupperne.

> [...]
> RAM tester OK, Autodetect finder både HD, CD-RW og CD/DVD og BIOS kan se

Den RAM-test som bios'en udfører er meget overfladisk.
Check RAM'en i en anden pc.
Prøv evt. at nulstille bios-indstillingerne med "Clear CMOS"-jumperen.

Fra : Lars Lykkestjerne Ja~

Dato : 05-02-03 12:39

Tak til Jens.

Det lykkedes mig at få den op at køre med et andet (kun 64MB)
modul.
Som eksperiment satte jeg derefter det 'defekte' ind også og det
gik godt.
Indstallerede win 98 - OK
Men når jeg startede i Safe Mode så rapporterede HIMEM.SYS at der
var fejl i RAM.

Så hvis man har en tilsyneladende RAM fejl, så er himem åbentbart
bedre til at checke end bios.

PS. En ny mærkværdighed. POST tæller ikke RAM op mere. Hmm

venlig hilsen

Lars

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en
meddelelse news:3e3faee8$0$134$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...