Returnering af bold.
Fra : Ladycatwoman

Dato : 03-02-03 22:12

Her til aften var Cujo og jeg ovre på marken og kaste med bold. Det var
mørkt, og han kunne ikke se bolden og måtte derfor bruge sin næse. Dejlig
øvelse, der gør ham dejlig træt men samtidigt giver hans mor grå hår i
hovedet.
Jeg vil nemlig gerne have, at han kommer og lægger bolden foran fødderne på
mig og sætter sig og venter på, at jeg kaster igen. Det gider han dog ikke,
ihvertfald kun en sjælden gang.
Fra han var lille har jeg forsøgt at træne dette. Dog ikke hver dag, og
sommetider er der også gået lang tid imellem, men nu har jeg sat mig for, at
han skal lære det.
Det jeg gør er:

Han skal sætte sig, og så kaster jeg bolden samtidig med, at jeg siger HENT!
Han kender godt kommandoen, for som nævnt gør han det en gang imellem, men
han vil for det meste ikke afleverer og løber bare forbi mig og snupper
bolden, hvis jeg forsøger at samle den op fra jorden.
Lige når jeg har kastet bolden, og han finder den, roser jeg ham til
skyerne, sætter mig på hug med en godbid, peger på jorden foran mig og siger
PLADS!
Han stormer lige imod mig, og løber så forbi mig for bare at løbe videre.
Jeg forsøger at kalde ham til mig, men ofte er der 10000 andre ting i
nærheden, der er mere spændende end at komme med bolden til mig.
Førhen havde jeg ikke noget problem med, at han kom, når jeg kaldte, men han
er blevet noget vildøv, og specielt når der er en bold til stede.

Jeg ved godt det drejer sig om at gøre sig selv meget spændende. Det skal
være interessant for ham at komme til mig, men ros til skyerne og godbider
er åbenbart ikke nok. Hvad gør jeg?
Er han bare i en trodsalder med sine knap 2 år? I et tidligere indlæg skrev
jeg også om, hvordan han har pylret meget på det sidste. Jeg bilder mig ind,
at det er ved at aftage, men kan alt det her have en sammenhæng?

Jeg skal lige nævne, at jeg ikke bliver ved med at kalde på ham. 2 gange
kalder jeg, og hvis det ikke hjælper, gemmer jeg mig bag et eller andet. Det
har hjulpet med mine forældres hund, der heller ikke gad komme, når de
kaldte, indtil han en dag ikke kunne finde dem. Siden har han ikke ladt dem
ude af syne.
Dette hjælper dog ikke helt på Cujo. Godtnok kommer han stormende, når han
opdager, at jeg er væk, men der går sommetider lang tid, før han registrerer
det.

Med venlig hilsen Cujos lidt bedrøvede og meget frustrerede mor.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 04-02-03 10:34

Hej LCW

Trodsalder - ja, det er ikke usandsynligt! I hundens hoved skal der være en god
grund til at aflevere bolden, og hvilken indtørret gnalling af en 'godbid' er
bedre end en bold der kan hoppe og danse, og som måske endda kan få mor til at
lege fangeleg med mig? Respekt kunne måske være en af grundene, men hvis det kun
ske pga. lydighed dræber vi legen og dermed glæden ved at lege med bolden. Du
kunne eventuelt prøve at bruge endnu en bold som du kaster så snart Cujo har
afleveret den første. Om det virker kommer nok lidt an på Cujos race (læs:
temperament).

/Kim

Fra : Ladycatwoman

Dato : 04-02-03 11:16

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> afleveret den første. Om det virker kommer nok lidt an på Cujos race (læs:

Hej Kim.

Cujo er schæfer og har ellers et roligt temperament, og vi har ellers ingen
autoritetsproblemer. Han kender godt rollefordelingen herhjemme med mig som
"førerhund", og indenfor hjemmets 4 vægge er der ingen tvivl om, at jeg
bestemmer. Mit ord er lov! Udenfor har vi dog lige det her lille problem.
Vi har prøvet med 2 bolde, men hvis han ikke afleverer den første har jeg
pludselig 2 bolde et eller andet sted på marken, og det er jo ikke meningen.
Det var måske forsøget værd at købe nogle andre godbider, der kunne være
mere interessante.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 05-02-03 10:30

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

registrerer
> det.
>
> Med venlig hilsen Cujos lidt bedrøvede og meget frustrerede mor.

Lige en lille opfølgning.

I går aftes forsøgte jeg mig med noget nyt. Jeg har en løbesnor på 8 meter
til Cujo, og med ham i den trænede vi så returnering af bold.
Han skulle blive, til han fik besked på at hente bolden, og så skulle han så
komme tilbage og aflevere, hvorefter han fik en godbid og en masse ros.
Efter 4 gang forstod han, at han skulle blive siddende til jeg sagde Hent!,
og med det samme lærte han, at han skulle komme tilbage med bolden.
"Fint" tænkte jeg så efter ca 15 vellykkede forsøg. Nu må han da have
forstået det og kan gøre det uden snor.
Snoren af, dog holdt jeg ham løst i halsbåndet, da jeg kastede bolden. Hent!
og han stormer mod bolden og stikker af med den. Efter 5 min. lykkes det mig
at få ham lokket til mig bare ved at vise snoren (han kommer somregel altid,
når han ser snoren, da den jo betyder at man skal ud og gå) og så var den
gåtur/boldleg ellers slut.
Hvorfor driller han? Han forstår udemærket godt, hvad han skal, da jeg
overhovedet ikke behøvede at trække i snoren for at få ham til at komme med
bolden.
Jeg er noget frustreret og totalt ideforladt mht. hvad jeg skal gøre. Det er
jo ingen dum hund jeg har - tværtimod. Måske er det bare hans ejer der er
lidt dum?

Med venlig hilsen Cujos mor

Fra : Leyna

Dato : 05-02-03 11:54

On Wed, 5 Feb 2003 10:29:43 +0100, "Ladycatwoman"
<ladycatwoman@hotmail.com> wrote:

> [...]
>jo ingen dum hund jeg har - tværtimod. Måske er det bare hans ejer der er

Hvis det er ejeren, så er du i hvert fald ikke alene. Jeg har nøjagtig
de samme problemer med min, og jeg _ved_ jo at han kan, men han
"driller" også helt vildt. Det er lige til at få grå hår i hovedet af,
men hunden hygger sig gevaldigt!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ladycatwoman

Dato : 05-02-03 12:03

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Ja hunden hygger sig, og det er også godtnok en gang imellem, men man siger
altid at bl.a. schæfer er arbejdshunde, der gerne vil gøre gavn og vil
burges. Cujo har vidst glemt det

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 05-02-03 14:53

Hej Gruppe

Det er dejligt at høre historier om hvordan man hygger sig med hundetræningen
)

/Kim

Fra : Kr Kristensen

Dato : 06-02-03 12:19

Dejlig
> på
> ikke,
> at

> HENT!
> siger
videre.

Prøv at finde et sted med en smal pasage kast bolden og lad hunden hente når
den så har samlet bolden op og ser på dig kaster du en ny bold modsatte vej
så hunden skal passere dig igennem den smalle passage hvor du står og så
fanger du hunden.
Jeg selv bruger vores entre til denne øvelse.(står i døråbning)
Pas på med for mange godbider som belønning da det at hente bolden er en
stor belønning

> [...]
er
> jo ingen dum hund jeg har - tværtimod. Måske er det bare hans ejer der er
Lær din hund til at aflevere fra munden med en kommando jeg selv bruger
slip.
Tag for guds skyld IKKE bolden hver gang den kommer hjem lad hunden vinde en
gang imellem(dette er ment når den kan det)
Kristian

Fra : Ladycatwoman

Dato : 06-02-03 14:02

"Kr Kristensen" <krkr@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> gang imellem(dette er ment når den kan det)

Hej Kristian.

Hvis det bare var så nemt
Jeg har som jeg skrev i et tidligere indlæg beskrevet, hvorledes vi trænede
med snor på, og hvor fint det gik. Da han så fik snoren af, stak han igen af
med bolden.
Med ret til at ændre min overbevisning, når vi har forsøgt, tror jeg
desværre bare det samme vil ske med din øvelse. Den virker sikkert fint
indenfor, men så snart han kommer ud, laver han sikkert samme nummer igen.
Du har dog ret i, at to bolde kunne være en god ide. Godbider lokker
åbenbart ikke nok, men han elsker bolde og træktove, så måske kunne det være
MIDLET.
Mht. at aflevere fra munden, har Cujo været slem til at samle alt op. Førhen
når vi gik tur, samlede han ALT op bare for at bære på det. Meget sjovt, når
det bare ikke var farlige ting, og det kunne han desværre ikke vurdere.
Derfor måtte jeg tit tage ting fra ham, og med et simpelt TAK, fik jeg så
tingen. Dette fungerer bare ikke med bolde eller andet legetøj, da han så
bare tror, at vi skal trække om kap, og jeg har ikke lyst til at stikke
hænderne ind i hans mund, når han er i det humør .
Jeg vil forsøge din metode og håber da, at det lykkes. Du skal nok få en
tilbagemelding.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Winther

Dato : 06-02-03 13:13

> [...]
> Jeg vil nemlig gerne have, at han kommer og lægger bolden foran fødderne

> mig og sætter sig og venter på, at jeg kaster igen. Det gider han dog

Brug to bolde, lok den ind med bold nummer to, og glem alt om godbidder.
Bold nummer to gøres levende og sendes først afsted når du har fået den
første bold. At næste bold smides, det er belønningen.
Så forstår jeg ikke hvorfor den skal ligge på jorden. Jeg gider ikke bukke
mig mere en nødvendig, så mine ved den skal afleveres i hånden, og det er
uanset, hvor søren jeg nu kan komme i tanke om at holde min hånd. Drop
kommandoer og kravet om at hunden skal sidde stille inden. Det er god
byttedrifttræning. Vil du have mere rammer, så lær dog hunden en ordentlig
apportering.

Vh. Winther

Fra : Ladycatwoman

Dato : 06-02-03 13:50

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommandoer og kravet om at hunden skal sidde stille inden. Det er god
> byttedrifttræning. Vil du have mere rammer, så lær dog hunden en ordentlig

Alle forslag er meget velkomne og hermed taget til mig.
Mht. aflevering på jorden, har jeg besluttet mig for dette, da det har vist
sig at være den måde jeg nemmest får bolden fra ham. Hvis jeg først forsøger
at tage bolden ud af munden på ham, tror han bare, at jeg vil trække om kap
eller i det hele taget lege, og så får jeg ALDRIG bolden.
Du refererer ret kraftigt til RIGTIG apportering. Jeg vil gerne have
forskellen mellem min måde og den RIGTIGE måde at vide.
Han skal på min måde blive, til jeg siger HENT, så skal han hente bolden,
aflevere og sætte sig. Udover at han ikke skal aflevere bolden i min hånd,
kan jeg ikke se nogen forskel, men jeg har selvfølgelig heller ikke haft ham
på skole. Nå ja, kommandoen er forskellig, men om det hedder det ene eller
det andet tro jeg han er ret ligeglad med.

Cujos mor

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 06-02-03 14:44

Hej LCW

Hvis nu Cujo var sikker på at hver gang han kommer med bolden så skulle I 'slås'
om den ville han formodentlig var helt vild med at lægge snoren (har jeg læst at
du bruger en bold med snor i eller anser jeg blot det for at være en slevfølge?)
fra bolden op i din hånd. Lad ham også vinde (han trækker dig langsomt forlæns)
og brug derefter din slip-kommando. Hvis den ikke virker så læg eventuelt din
arm under hans hals og træk nedad i bolden.

/Kim

Fra : Ladycatwoman

Dato : 06-02-03 15:03

> [...]
din
> arm under hans hals og træk nedad i bolden.

Det med snoren har du ikke fået helt korrekt fat i.
Det er en almindelig bold uden snor, men vi har træner, hvor han har haft
sin løbesnor (8m) på, så han ikke kunne stikke af.
Som sagt hjalp det, og han gjorde hurtigt, hvad jeg forlangte, men så snart
jeg tog snoren af ham, stak han igen af med bolden.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Kr Kristensen

Dato : 06-02-03 17:03

> [...]
> Du refererer ret kraftigt til RIGTIG apportering. Jeg vil gerne have
> forskellen mellem min måde og den RIGTIGE måde at vide.

En rigtig apportering.
Din hund sidder ved din side du kaster en genstand til hunden med en
kommando (sig hvad du vil) sender du hunden og hunden SKAL komme direkte
hjem sitte sig og du giver en ny kommando for at få genstanden.
Her er det at det er farlig med godbidder da hunden vil smide tingene for at
få sin belønning og det er jo ikke meningen

> [...]
> på skole. Nå ja, kommandoen er forskellig, men om det hedder det ene eller
> det andet tro jeg han er ret ligeglad med.

Jeg vil foreslå dig at du dropper bolden i en periode og i stedet bruger en
apportbuk(kan købes ved dyrehandler)og hvad er det så.
Jo det er en tynd rundstok hvorpå der er sat et kryds på i hver ende jeg
selv bruger en pind som er ca 8cm i diameter derpå er viklet et stykke
gulvtæppe dette er for at hunden ikke skal gnaske i pinden da det er
jagttrænng jeg laver og der må en hund jo ikke tykke.
Men ellers det med en smal pasage er god da hunden så ikke kan komme forbi
dig udendørs gør jeg dette i en havelåge eller noget ligende bare hunden
ikke kan komme forbi uden at du kan få fat i den den skal nok forsøge da den
jo gerne vil hente den anden kastet
Men for alt i verden ros ros ros.
Når jeg træner under oplæring så sidder jeg også ned lader hunden komme helt
ind til mig men tager ALDRIG genstanden fra hunden med det samme derimod
kæler jeg så meget med den og roser meget da det jo skal være posetiv at
komme hjem MEN giver aldrig godbidder under denne øvelse.
Kristian

Fra : Pia J

Dato : 06-02-03 22:31

Al respekt for den "korrekte" måde at gøre tingene på i brugshundeverdenen,
men at fange hunden i en smal passage og "tvinge" den til at stoppe med
fysisk magt - det hjalp bare ikke på Max. Bevares, jeg kunne godt tvinge
ham, men ligesom Cujo afleverede han altid perfekt når han vidste jeg havde
fat i halsbånd eller snor, men så snart han var for langt væk til at jeg
kunne nå ham, så var det bare nana-nana-naaanaaa. Og jeg ønsker ikke
magtkampe, eller at få bolden fordi jeg er leder og stærkere end hunden, vi
leger med bold for at more os på hundens præmisser. Det er sq ikke for min
skyld vi vader rundt ude i frostvejret.

:Pia

Fra : Kr Kristensen

Dato : 06-02-03 23:25

> Al respekt for den "korrekte" måde at gøre tingene på i
brugshundeverdenen,
> men at fange hunden i en smal passage og "tvinge" den til at stoppe med
> fysisk magt
Bemærk venligst hvad jeg skriver nedenunder JEG udøver under ingen
omstændigheder fysisk magt

> [...]

vi
> leger med bold for at more os på hundens præmisser. Det er sq ikke for

Al form for hundetræning skal være sjov hvis hunden ikke får suces ja så er
træningen ingenting værd.
Jeg selv ville aldrig bruge en bold til træning da min erfaring med dette
kun stresser hunden

Kristian

Fra : Pia J

Dato : 07-02-03 08:27

"Kr Kristensen" <krkr@post1.tele.dk> wrote in message news:3e42e0d0$0$241
> Bemærk venligst hvad jeg skriver nedenunder JEG udøver under ingen
> omstændigheder fysisk magt

Så er jeg temmelig sikker på min hund bare ville synes det var sjovt at mase
sig forbi. Han konkurrerer i forvejen med sin lillesøster om
verdensmesterskabet i "at træde så mange gæster som muligt over tæerne på
kortest tid" :)

Men som sagt, finder han det umuligt at undslippe, så giver han slip, hvis
jeg siger MAX! SLIP! AHEM!!!! kan jeg også godt få ham til det, men det er
ikke sådan jeg har lyst til at tale til min hund. Ros får han i store
mængder. Den værste straf han kan få er NEJ eller at blive ignoreret.

> Jeg selv ville aldrig bruge en bold til træning da min erfaring med dette
> kun stresser hunden

Forskellen er måske at du har trænet det målrettet som en arbejdsopgave,
hvorimod min hund nok tror det er mig der har opgaven som boldkaster Men
det har altså virket at vise ham bold nr. 2, som han straks stiller sig i
position for at fange, men den bliver ikke kastet før han slipper nr. 1. Til
sidst har han fattet at der kun bliver kastet, hvis der bliver afleveret.
Årsag til alt dette bøvl er uden tvivl manglende konsekvens da han var
mindre.

:Pia

Fra : Hanne Pedersen

Dato : 08-02-03 10:43

Jeg træner ligesom Kristian den "korrekte" måde at gøre tingene på (hvilket
jo selvfølgelig afhænger af, hvad man skal bruge sin hund til).
Jeg giver Kristian ret i, at du i en perioden skal lege hent bolden i en
lang smal passage, hvor hunden ikke kan løbe bag om dig - har du forøvrigt
ikke en måde, hvorpå du kalder hunden hjem ?! Det siger jo sig selv , at i
det øjeblik hunden har fat i bolden bruger du hjemkaldet, så den er klar
over den skal komme hjem ?!
Hvis din hund kan gå fri ved fod er det en anden mulig løsning, som ofte
bliver brugt når man træner apportering og hunden ikke er meget for at
aflevere:
Her er vi væk fra den smalle passage og ude på en stor mark. Lige når hunden
har fået fat i bolden, vender du dig om og løber alt hvad konditionen kan
klare i modsat retning, og hvergang hunden nærmer sig vender du om, så du
bliver ved med at "stikke af" fra hunden, og nu er det så op til dig at
vurdere hvornår hunden har fået nok, lad den komme hen til dig, og evt. gå
fri ved fod et øjeblik, hvorefter du får den til at aflevere bolden !
Jeg har selv prøvet ovennævnte et par gange - det virker, men vær forberedt
på, at det ikke kun er hunden der bliver træt !
Held og lykke
Hanne
">

Fra : Ladycatwoman

Dato : 08-02-03 10:56

"Hanne Pedersen" <bo.hanne@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forberedt
> på, at det ikke kun er hunden der bliver træt !

Hej Hanne.

Lige som de andre forslag jeg har fået herinde, vil jeg helt klart forsøge
det.
Mht det med den smalle passage, er der dog et lille problem, da jeg ikke
rigtigt har muligheden. Vi har lakkerede gulve indendørs, og det er ikke
godt i kombination med en løbende hund. Udenfor kan det desværre heller ikke
lade sig gøre, så indtil jeg finder et sted, må vi forsøge på marken.
Cujo kan dog ikke gå fri ved fod. Indtil for ½ år siden kunne han godt gå
løs, hvis vi gik tur, men nu stoler jeg ikke på ham længere. Jeg håber det
bare er en overgangsfase, men når han ikke altid kommer, når jeg kalder,
skal jeg ikke have ham til at gå løs.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Pia J

Dato : 06-02-03 22:26

> Alle forslag er meget velkomne og hermed taget til mig.

Jeg har haft nøjagtig samme drillehund som du, og har ca. brugt Winthers
metode. Bold nr. 2 kan få ham til at slippe nr. 1, dog skal jeg ikke vise
ham den før han er rimelig tæt på, ellers smider han nr. 1 ude i marken.

Til at starte med har jeg så accepteret at han afleverede indenfor 3-4 meter
inden jeg kastede nr. 2. Når det blev en vane, satte jeg grænsen ned til 2.
Blev den smidt længere væk kaldte jeg ham på plads, og bagefter en kommando
for hent - så kunne jeg ofte få ham til at løbe hen og tage bolden igen, og
jeg kunne lokke ham tættere på inden han smed den igen. Ville han slet ikke,
vendte jeg om og gik min vej, ikke mere bold leg i dag, med mindre han så
kom og afleverede helt af sig selv.

Efterhånden kunne jeg nøjes med at bare vise ham bold 2, han slap og jeg
kunne samle bold 1 op og kaste igen. Nu kan jeg klare mig uden bold 2, men
det er ikke altid han vil helt hen med den, så vi bruger stadig resten af
strategien med at kalde ham på plads uanset om han vælger at tage bolden med
eller ej, og sige apport selvom den kun ligger 5 meter væk. Som regel hopper
han så hen og tager den og "smider" den så lidt nærmere. Men det sker mere
og mere uden bøvl, at han lægger den ved mine fødder og bakker et par skridt
væk for at afvente kast. Nogen gange skal han dog lige løbe et par
sejrsrunder omkring mig inden han hører efter. Så vender jeg ryggen til og
venter lidt med at give slip kommandoen.

En rigtig dygtig aflevering bliver IKKE gentaget - for så kan jeg risikere
han ikke gider igen, og så afslutter man jo med en forkert oplevelse.
Belønningen for en helt korrekt aflevering (korrekt ifølge mine normer, har
intet med diverse konkurrenceregler at gøre) er at han efter næste kast
beholder bolden og vi går lidt videre med bolden i flaben og et lykkeligt
grin - han elsker bare sine bolde. Han får så lov til selv at hjemføre sit
bytte til sidst.

Nogen gange har det også hjulpet at løbe væk fra ham mens jeg kaldte ham ind
for at aflevere. Han har virkelig ejerfornemmelser overfor bolde og er meget
bange for at nogen skal tage dem - vogter dem fra andre hunde osv. At se
direkte på ham og måske se lidt barsk ud mens man siger slip kan virke som
en trussel og ikke særlig motiverende. Ved ikke at se på hunden mens man
beder om bolden viser man sig lidt mere venlig og fleksibel, indtil de til
sidst fatter at de ikke mister den for evigt.

3. strategi jeg har brugt er udsultning. Simpelthen ikke kaste noget
overhovedet i flere uger. Bagefter har jeg så næsten altid fået et par
perfekte afleveringer første gang vi leger - og så er jeg stoppet ved 1-2
gode aflevering for den dag.

Det har taget hamrende lang tid, for jeg har ikke trænet det enormt
målrettet, hvis han ikke ville aflevere er der bare ikke blevet kastet. Jeg
har ikke ladet ham vinde, dvs. gået ud og hentet bolden hvor han lagde den
(han yndede at gemme den og se på mig som om han ville sige "søge, mor, find
bolden"). Alligevel har han været så stædig at det har taget over ½ år.
Måske din vaps er mere kvik i pæren

:Pia