cykelanhænger spørgsmål...
Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 03-02-03 22:07

Hvor gammel skal barnet være før det må køre i en cykelanhænger? Jeg har set
man kan købe nogle "skråstole" til helt små. Kan man evt. bare spænde liften
fast? Er der nogen regler/retningslinier? (Vores anhænger er en Winther
Dolphin)

Mvh. Larsen

Fra : JanneP

Dato : 03-02-03 23:14

Ja, man kunne nok godt spænde liften fast - har ikke selv prøvet, for vi
fik først vores Dolphin, da vores mindste var 1 år. Under alle
omstændigheder vil jeg anbefale, at I lægger et net over liften, af
samme slags, som man bruger i biler.

Vores største var 2 mdr gammel på den første trailertur ad småstier.
JanneP

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 04-02-03 00:36

"JanneP" <JanneP.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Under alle
> omstændigheder vil jeg anbefale, at I lægger et net over liften, af
> samme slags, som man bruger i biler.

Jeps, god ide. Men vi regner nu med at købe en voksiposelift. Der ligger
barnet jo rimelig godt spændt fast i forvejen.
Tak Janne

Lars

Fra : Lars Fischer

Dato : 05-02-03 01:07

"Lars Lienhøft Larsen" <lars.lienhoeft.larsen@mail.dk> wrote
(news:3e3ed9df$0$83835$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk):

> [...]
> Jeg har set man kan købe nogle "skråstole" til helt små. Kan man
> evt. bare spænde liften fast? Er der nogen regler/retningslinier?

Vi har en Burley D'Lite, og i den virker det helt fint at sætte liften
ind. Der er spænder af forskellig slags i vognen, og kroge til at
montere sine egne seler hvis man vil det.

Når liften ikke er stor nok mere kan barnet nok sidde selv.
Imidlertid er det rart, hvis barnet osse kan sove på turen. Vores
løsning på det blev at skære en skumgummi-madras til, så den passer i
bunden af vognen. Så kan ungen ligge som i en barnevogn, med
barnevogssele og det hele. Vores datter sover helt problemfit i
hængeren - meget bedre end i barnevognen.

/Lars

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 05-02-03 01:20

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> barnevogssele og det hele. Vores datter sover helt problemfit i
> hængeren - meget bedre end i barnevognen.

Der er vist ikke rigtig nogen kroge eller huller til sele når ryglænet er
taget ud, men det er da heldigvis til at lave selv.
Har også selv tænkt på det med skumgummimadrassen. Rart at høre det virker!

Lars

Fra : Lars Fischer

Dato : 07-02-03 00:46

"Lars Lienhøft Larsen" <lars.lienhoeft.larsen@mail.dk> wrote

> Der er vist ikke rigtig nogen kroge eller huller til sele når
> ryglænet er taget ud

Ah - i vores Burley er sædet en stof-ting der lige foldes sammen eller
op. Det er derfor altid i vognen, og det er seler og kroge så osse.

> Har også selv tænkt på det med skumgummimadrassen. Rart at høre
> det virker!

I sommer (da lillepige var knap et år) har jeg kørt ture på op til 50
km med et sovende barn bagi (f.eks. en udflugt fra København til
Hillerød). Er man i byen for at handle, så virker det præcis lige så
godt at lade cykel, hænger og barn stå uden for en cafe, som hvis man
gør det med en barnevogn.

/Lars

Fra : Heidi N. K.

Dato : 10-02-03 22:27

"Lars Lienh ft Larsen" <lars.lienhoeft.larsen@mail.dk> wrote in message news:<3e3ed9df$0$83835$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> fast? Er der nogen regler/retningslinier? (Vores anhænger er en Winther

Hej
Vi havde også en Winther Dolphin cykel anhænger til vores datter.
Hun var vel ca. 1 år gammel da vi begyndte at fragte hende de 10 km
frem og tilbage mellem hjem og dagplejen. Det var vinter og nogen
gange ret koldt, så vi skulle passe godt på at hun ikke frøs.

Husk at få en cykelhjelm. De kan faktisk godt købes som sådan en
flamingo tingest, der trods alt yder en lille beskyttelse ved
væltning.

Vi søgte råd hos "Rådet for størrer færdselssikkerhed"
De har en hjemmeside på www.faerdselssikkerhed.dk

Under "Børn på voksnes cykler" kan du hente en ret god PDF-fil med
næsten alle de oplysninger du har brug for (syntes jeg).

Hentes på www.rfsf.dk/pdf/bpvc.pdf

Du kan også få tilsendt filen som pjece, hvilket kan anbefales da
PDF-filen er ret stor at hente ned.

"Winther Cykler" har også en ret god hjemmeside på
www.winther-cykler.dk

Vælg knappen Tilbehør og læs alt muligt og umuligt om
Dolphin-anhængeren

Go´ fornøjelse med anhængeren. Det har været en af vores bedste
investeringer.

Mvh.
Heidi

Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-03 06:00

"Heidi N. K." <hnk451@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> PDF-filen er ret stor at hente ned.
>
> "Winther Cykler" har også en ret god hjemmeside på

Men er disse råd ikke lidt overforsigtige. Man kender sit barn - har
antenner mht hvad er godt for DETTE??

Fra : Svend Pedersen

Dato : 12-02-03 13:15

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> "Heidi N. K." <hnk451@hotmail.com> wrote in message

> Men er disse råd ikke lidt overforsigtige. Man kender sit barn - har
> antenner mht hvad er godt for DETTE??

Altså, nu tilhører du ikke den generation, der er vokset op på gul stue. Vi
i børnehavegenerationen kan i dag ikke færdes i naturen uden det er på den
gult afmærkede sti og autoriteret af statsskovvæsenet og naturstyrelsen.

Eksempel på forældres dumhed og uforsigtighed: Du skriver andetsteds om
snuglli-seler, som jeg gætter på er lig med mine egne børns baby-björn. Det
er en herlig opfindelse, blot ikke for den mor, der stod med hovedet nedad,
så barnet faldt ud og slog sig slemt, og så POKKERTAGEMIG efterfølgende
klagede til alle mulige forbugertilsyn og -råd fordi producenterne har været
så ubetænksomme, at det kunne lade sig gøre, og endda pralede med i tv, at
nu havde hun gjort noget ved dét problem!

Men selvfølgelig skal man have antennerne ude og tænke sig om - og så kan
man sagtens undvære alle de der statsautoriserede pjecer, der i øvrigt på
mange punkter giver modstridende råd.

Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-03 05:56

"Lars Lienhøft Larsen" <lars.lienhoeft.larsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
liften
> fast? Er der nogen regler/retningslinier? (Vores anhænger er en Winther

1983-89 da jeg havde børn i den alder, var snugli-sele noget helt nyt og
cykelanhængere var uden overdækning.

Min havde på to store hjul en firkantet trækasse med rumfang som et
badekar.Vistnok bygget i Christiania-smedjen.

Det var evig sjovt at køre på Nørrebroparkens fodboldbane med denne fyldt op
med egne og naboers unger, og da skidtet hoppede af og underne ud var det
bedre end nogen tivoli-forlystelse.

Vedr snugli-sele gjorde statslige pjecer sig klog på, at barnet skulle være
½ år - helt urimeligt, og jeg kværulerede til topbureaukrater(ministeriet
med færdselsrådet) og fik medhold.De havde selvfølgelig ikke hjemmel til at
udstede forbudsagtige truende instrukser mod noget, der ikke er lovgivet om

Forleden var Schlüter i TV om, at han skal lede harmoniserings-organ og han
talte næsten glistrupsk om, at alle landes embedsmænd vogter om egne
nævenyttige regler og er svære at flytte i saglig retning, at trægheds og
stoltheds-grunde.Vedr færdselssikkerhedsråd til forældre er der ingen kløgt
at hente hos eksperter, siger min erfaring. ..

Jeg ville lade nyfødte egne børn transportere i de fine overdækkede
cykelanhængere, der nu sælges, hvis jeg havde en og længe havde kørt i
stille natur, hvor jeg kunne høre på barnets lyde at alt OK.

At lege bavian med ungen på maven - snuggli-sele . incl ved
langturs-cykling - er det rene paradis og ville af mig foretrækkes indtil 5
års alderen, og har man ikke store mængder varer at transportere med over
lange afstande, ville jeg lade barnet sidde på traktorsæde mellem mine ben
eller på min ryg, holdende fast i mit dengang lange hår, med lårene på mine
skuldre.

Engang beordrede politi at jeg undlod sådant - skønt det skete på gangsti
langs Søerne, men det var ikke dennes forret for fodgængere som de slog på.
Jeg klagede igen og politiledelsen kunne på ingen måde forsvare de
overforsigtige, nævenyttige betjentes indblanding.

En af mine venner , som er læge , slæbte sin toårige i snuglli op på norsk
bjerg og ned igen, og da turen var slut græd ungen af opsparet frustration
nogle minutter, hvilket jeg også oplevede, da jeg cyklede med min treårige
mellem benene fra Nørrebro til Nærum. Og når ungen havde været væk fra sin
mor en hel weekend i den alder, og endelig den vante tryghed indtrådte. Jeg
havde og har ikke dårlig samvittighed ved de mini-traumer.Eller at min søn
som firårig fik foden i forhjulet da jeg kørte ham uden traktorsadlen - kun
hudafskrabning skete.