Bare lige lidt brok.
Fra : Smat

Dato : 03-02-03 18:17

Hejsa.
Ihh jeg trænger lige til at læsse af så det må i lige finde jer i.
Hmm indkald har altid været Apollos speciale, han var bare været super
til det helt fra lille af. Det skal også siges at det var noget af det
første vi begyndte af arbejde med.
Det kuld han er ud af var et utrolig harmonisk kuld, men hvis der var en
der var lidt under de andre - ja så var det nok Apollo. Men som sagt var
det ikke slemt. Han har altid været meget forsigtig, hvilket har passet
mig fint. (Det er første gang jeg har egen hund, og nu er han jo en
hanhund, så det ville været dejligt om han ikke var alt for
dominerende). Han har været en skøn basse og indtil nu utrolig nem
(bortset fra at vi stadig kæmper med renligheden...).
Men nu har vi så fået vores første slåskamp, nogen har glemt at fortælle
ham at han er en Berner Sennen og at de ikke strejfer, men bliver hjemme
og vogter. Han springer afsted på eventyr. Så bliver han selvfølgelig
sat på plads (og nej jeg slår selvfølgelig ikke og nej jeg skælder ham
heller ikke ud når han kommer hjem, men når han er ude), jeg har fået af
vide at det jeg gør er det rigtige. Meeen Apollo husker af h. til, for
han har da været på eventyr 5 gange på 2 dage. Han bliver selvfølgelig
mansopdækket nu, og får ikke chancen igen. Men øv hvor er det træls.
Tak fordi jeg måtte brokke mig lidt over min ellers total yndlings
hundehvalp.

Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Carina Graversen

Dato : 03-02-03 18:33

Hej Margrethe

Hvor gammel er Apollo ???
___

> Hmm indkald har altid været Apollos speciale, han var bare været super
> til det helt fra lille af. Det skal også siges at det var noget af det
> første vi begyndte af arbejde med.

Efter min mening kan du ikke sammenligne indkald og det at blive hjemme !
___

> [...]
> sat på plads (og nej jeg slår selvfølgelig ikke og nej jeg skælder ham
> heller ikke ud når han kommer hjem, men når han er ude), jeg har fået af

Hvordan skælder ud ???

Skælder ud lige idet han forlader haven, eller når du kommer ud og fanger
ham derude. I sidstnævnte tilfælde kan du meget vel risikere at han opfatter
det som om han får skæld ud for at gå rundt og snuse (eller hvad han nu
laver). Det bedste er, hvis du kan stå på lur eller noget lignende, og så
fortælle ham at lige i det øjeblik han forlader haven, laver han noget han
ikke må... - når han så lader være med at forlade haven, står du
selvfølgelig klar med en ordentlig belønning .

Bruger man kun skæld ud som middel til at lære hunden at blive hjemme, vil
man opdage at det skal gentages med jævne mellemrum for at hunden lærer det.
Forstærkes det at blive hjemme med et kødben eller lignende, får du en langt
bedre indlæring

Hvordan har du i øvrigt forsøgt at lære ham at blive i haven ????

Hilsen
Carina
ina@redningshund.dk

- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Smat

Dato : 03-02-03 18:59

"Carina Graversen" skrev d. 03-02-03 18:33 dette indlæg :
> Hej Margrethe
>
> Hvor gammel er Apollo ???
Apollo er 4½ mdr.

Vi er helt enige om at indkald og det at blive i haven ikke er det
samme, det eneste jeg mente var at jeg er vant til at han kommer når jeg
kalder.
> Hvordan skælder ud ???
>
> Skælder ud lige idet han forlader haven, eller når du kommer ud og
fanger
> ham derude.
Første gang han stak af gik vi uden for jeg forsøgte en gang at kalde
ham til mig uden held. Jeg undlod at løbe efter ham (han skulle jo nødig
tro at det var en ny sjov leg som jeg var med på.)
Jeg ventede så 1 min ca, og gik så ud efter ham (han var æøbet hen til
et sted vi leger dagligt), her sneg jeg mig ind på ham, tog fat i nakken
af ham og sagde føøøøjjjjj, kiggede ham i øjnene til han ved væk med
blikket og slikkede sig om munden. Så gik vi hjem og legede hjemme og
jeg gjorde mig meget udmage med at vi nu var venner igen, at det der var
sket var "glemt".

Anden gang stak han af fra haven (vi bor i et lille rækkehus som det
miderste, der er hus på en side, plankeværk på to, en stensætning på 80
cm efterfulgt af en hæk på den sidste side.) Han har aldrig før vist
antydningen af at hoppe op ad ting, hverken møbler, os stensætning eller
noget som helst. Så det lille hul der var i hækken bekymrede os ikke da
han jo var afskærmet af stensætningen... vi er nu klogere og hullet er
lappet.

To gange har vi taget ham i det, skældt ham hæder og ære fra i
situationen, og ros ham straks som han kom hen til os.
Vi gør alt hvad vi kan for at han synes det skal være rart at være
hjemme, hvilket han også viser tegn på at synes det er. (Hvis et eller
andet gør han til bange når han er ude i haven fx nytårsfyrværkeri,
løber han ind og falder til ro). Det der med godbider er for mange hunde
fantastisk, men nu er det sådan at vi har Danmarks eneste Berner der
ikke er madglad, så vi overdynger ham med ros, godbiderne gider han
sjældent, selvom han tit får tilbudet.

> Hvordan har du i øvrigt forsøgt at lære ham at blive i haven ????
>Ikke ret meget, da haven er grænset af ret naturligt, men vi har lige
talt om om det skal forsøges lidt.
Vores have er mikroskopisk, så det der med at gå rundt i det virker helt
dumt. Men det er da forsøget værd, bedre forslag modtages med glæde.

Håber ikke det blev for laaangt og kedeligt

http://www.kandu.dk/

Fra : Johnny Soerensen

Dato : 16-02-03 00:17

Ingen grund til brok!!!

Lad nu være med at være tøsedrenge. I skal ikke finde jer i hunden
spadsere på tur uden jer.
Det kan godt være at i syntes det er kedeligt at skælde hunden ud men
det er i den alder, den har nu at den har nemmest ved at lære det. I skal
være klar over at hunden nemt kan komme til at tro at det ikke er så
slemt at spadsere uden jer.
MEN HUSK FOR JERES EGEN OG HUNDENS SKYLD AT DET ER LIVSFARLIGT FOR HUNDEN
AT STREJFE.

Husk desuden alle "fiffene" for at hunden syntes at ude er godt men hjemme
er bedst.

1) Træning med unghund skal ikke foregå derhjemme kun leg og pjat. 2)
Dressur er godt at træne ude, da det godt kan være en kedelig oplevelse
for hunden.
3) Få hunden vist hvor hjem er??? En nøjagtig grænse, fx hegn eller
lign. Dernæst fjern hegnet men bibehold grænsen, Altså skæld ud hvis
den går ud over den nu forsvundne grænse.
4) Og hør ikke altid på "hundepsykologernes" mundlort om at man ikke må
skælde en hund ud der kommer tilbage. Giv hunden et ordentligt møgfald
uden for grænsen og "smid" den ind igen. Gå dernæst ind og snak til
hunden helt alm.

MIN GYLDNE HUNDEREGEL
Afstraffelse er ikke skidt, selvom nogen mener det. Bare husk at hunde ikke
bærer nag og det skal hundeføren heller ikke. Skæld ud og i sjældne
tilfælde evt. afstraffelse skal komme prompte og være overstået hurtigt
og derefter som ordsproget i sangen siger "Forgiven but not Forgotten"

Disse få fif har fået min hund til at blive hjemme

Mvh
Den "anderledes" hundeføre.