død computer
Fra : Anders Christian Eld~

Dato : 03-02-03 12:05

Hej,

Min computer vil ikke starte (end ikke komme med sit sædvanlige
boot-bip) efter, at jeg pillede CPU-køleren ud, rensede den, og satte
den i igen.
Den startede første gang, men frøs i bios og efter det nægter den at boote.
Hvad kan det skyldes - CPU'en er brændt sammen eller ...?
Jeg pillede forresten køleren ud igen - efter at have konstateret at den
ikke startede - og bemærkede at den lugtede en anelse brændt...

/ace

Fra : Kasper Stavnsbo

Dato : 03-02-03 12:48

"Anders Christian Eldam" <eldam@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg pillede forresten køleren ud igen - efter at have konstateret at den
> ikke startede - og bemærkede at den lugtede en anelse brændt...

Prøv at pille CPU'en ud, hvis det samme (altså intet) sker, når du så
tænder, er det nok bundkortet der er dødt.

Det kan være sket hvis blæseren er blevet ødelagt under rengøringen, f.eks.
hvis du har blæst i den med trykluft uden at holde blæseren fast eller der
er kommet fugt i blæseren, det kan så havde ødelagt bunkortet. (pga.
overspæning)

Men hvis du uden CPU'en monteret får en bib-fejl eller lange hyl i
varierende frekvens (lyder lidt som en ambulance sirene), er det nok CPU'en
der er stået af.

Køre blæseren (på køleren) når du tænder computeren ?

Hvis nej, så prøv den med et 9v batteri eller hvad end du lige kan finde der
giver mellem 7 og 12v.

Hvis blæseren ikke virker kan det være at din computers BIOS nægter at
starte fordi det fortolkes som at der ingen køler er monteret.

Held og lykke
Kasper

Fra : Thore Sorensen

Dato : 03-02-03 13:55

On Mon, 03 Feb 2003 12:05:28 +0100, Anders Christian Eldam
<eldam@diku.dk> wrote:

> [...]
>Jeg pillede forresten køleren ud igen - efter at have konstateret at den
>ikke startede - og bemærkede at den lugtede en anelse brændt...

Hej...jeg gætte på en af følgende to ting:

Enten har du glemt at lægge et tyndt lag kølepasta på
køleren...resultat: CPU brændt af (mest sandsynlig, da du har haft liv i
den indtil den nåede 85-90 grader):

Eller du har været for voldsom, da du monterede køleren, og CPU er
brækket...(bl.a. Athlon Cpu'er er lidt skrøbelige i den plastic der
omgiver kernen)...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993
Pluto 1.2 1996
Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : Christian Mygind

Dato : 03-02-03 14:04

Thore Sorensen wrote:

> Enten har du glemt at lægge et tyndt lag kølepasta på
> køleren...resultat: CPU brændt af (mest sandsynlig, da du har haft
> liv i den indtil den nåede 85-90 grader):

Manglende kølepasta resulterer ikke i en afbrændt cpu, såfremt køleren
ellers er monteret korrekt. Det hæver temp. men er ikke i sig selv årsag til
en afbrændt cpu.

> Eller du har været for voldsom, da du monterede køleren, og CPU er
> brækket...(bl.a. Athlon Cpu'er er lidt skrøbelige i den plastic der
> omgiver kernen)...

Bedre gæt imho.

/Chr