"Pissehund"
Fra : Lipst

Dato : 02-02-03 23:04

Hej
Emnet er ikke så slemt ment som det er skrevet!
Jeg er ejer til en Dansk-svensk gårdhund på 4 mdr. Problemet er at han
tisser indendørs, også selvom han lige har været ude. ( han er ude ca. hver
time, efter leg og efter han har spist og sovet ) Det er ligesom han kun
skal "markere" sig. Når han bliver passet hos min ex-kone, så "sjatter" han
ikke på gulvet, men er tæt i flere timer. Hvad gør jeg ???

På forhånd tak
Svenne

Fra : Pia J

Dato : 03-02-03 08:21

Er der forskel på den måde du reagerer når han er utæt, og konens? Her
tænker jeg både på jeres holdning til det, og det i siger/gør med hunden? 4
mdr. er lige knap den alder hvor de er i stand til at kontrollere musklerne
til blæren, men hanner kan være lidt længere tid om det. Jeg tvivler på det
er markering.

:Pia

Fra : Lipst

Dato : 03-02-03 08:51

> [...]
musklerne
> til blæren, men hanner kan være lidt længere tid om det. Jeg tvivler på

Hej Pia
Hos ex-konen har han det som blommen i et æg, han må næsten alt. Jeg giver
ham en lidt skæld ud når han gør det her, specielt når han lige hopper op i
min seng, sjatter lidt, og hopper ned igen. Jeg tænkte på om det kunne være
en form for magtkamp ?

Vh
Svenne

Fra : Pia J

Dato : 03-02-03 09:13

roser du ham så, når han gør det ude? Det ideelle ville være, men det er
noget bøvl på denne årstid:

Hund tisser inde
Hvis du ser det kan du sige NEJ - men opdager du et først bagefter, så
fatter hunden ikke hvad du er sur over, han bliver blot stresset over din
tilstedeværelse og har større risiko for at tisse igen. Finder du en plet
gør du blot rent og lader som ingenting.
Du samler med det samme hvalpen op og bærer ham udenfor
Der venter du tålmodigt til han har tisset, hvorefter du nærmest overfalder
ham med ros
Du skal ikke lege med ham mens du venter, det skal være hans belønning.
Måske går der ½ time inden han tisser igen, du skal bare stå og vente og
fryse. :)

Om en måned tror jeg du fuldstændig har glemt at det engang skete - han skal
nok blive renlig. Men når hunde gør noget galt har du 3 sekunder til at
reagere, ellers tror hunden han bliver straffet for noget andet, han kan
ikke relatere til en handling for 5 minutter siden.

Grunden til at jeg spurgte til dit humør, er at han godt kan mærke, om du
går og er sur, for så virker du "truende". Måske din ex bare siger "ups, en
lille tår, pyt med det". Hos hende er det mao ikke farligt at tisse - men er
du sur, kan hunden tro at det er selve handlingen du bliver knotten over og
ikke stedet. Ja, så "dumme" er de, hvis vi er for upræcise i vores
opdragelse. Den eneste grund til at det går godt så tit tror jeg er fordi
hunden er så utroligt tilpasningsdygtig, den kan vænne sig til næsten alt og
få en nogenlunde harmonisk dagligdag ud af det.

:Pia

Fra : x Vuf x

Dato : 03-02-03 09:27

Mon, 3 Feb 2003 08:51:27 +0100, Lipst wrote:

> [...]
>min seng, sjatter lidt, og hopper ned igen. Jeg tænkte på om det kunne være

Det er lige, hvad det er!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Pia J

Dato : 03-02-03 09:51

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote in message

> Det er lige, hvad det er!

Når den er 4 mdr? Mine har godt nok ikke være mere end 95% vandtætte i den
alder. Men ok, gårdhunde bliver hurtigere voksne.

:Pia

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-02-03 08:43

Hej Svenne

Kan det have noget at gøre med at den bliver luftet uden for flokkens
territorium? Kun en tåbe af en hvalp vil lægge sig ud med naboflokken ved at
tisse i deres territorium!

/Kim

Fra : x Vuf x

Dato : 03-02-03 09:29

Mon, 03 Feb 2003 08:42:36 +0100, Kim Vestergaard Hornbech wrote:

>Kan det have noget at gøre med at den bliver luftet uden for flokkens
>territorium? Kun en tåbe af en hvalp vil lægge sig ud med naboflokken ved at
>tisse i deres territorium!

Ja, men at tisse i den anden hans (dig) seng/sovested, er magtkamp!

Fra : Lipst

Dato : 03-02-03 09:44

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det have noget at gøre med at den bliver luftet uden for flokkens
> territorium? Kun en tåbe af en hvalp vil lægge sig ud med naboflokken ved

Hunden bliver luftet i eget territorium, altså indenfor matriklen, hvormed
han også gerne skulle lære -hertil og ikke længere-

Vh
Svenne

Fra : Toft Stryhn

Dato : 03-02-03 11:39

Eller også tisser hvalpe generelt der hvor de er trygge og har flokkens
beskyttelse. Ingen hvalpe i den alder tør jo at ligge sig ud /provokere
føren den risikere jo at blive "dræbt" eller sendt væk, spørgsmålet er måske
hvem der er føren? At lade hunden komme i sengen tyder på
ligestilling....... Hunde plejer forøvrigt ikke at tisse hvor de sover, men
hvor de er sikre på beskyttelse fra flokken. Skælder du ud når han gør det
risikere du bare han går ind i et andet rum, hvor du ikke ser han gør det.
Det er meget bedre at sitte ham ud når uheldet er sket og så rose ham til
skyerne når han går det uden for.
Han kunne have blærebetændelse når det er små sjatter der kommer adgangen,
er det også sådan uden for?

Venlig hilsen Anette of Bordeauxerne.
Lipst <lipst@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3e2bcf$0$11011$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Lipst

Dato : 03-02-03 12:07

"Toft Stryhn" <s-toft@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skyerne når han går det uden for.
> Han kunne have blærebetændelse når det er små sjatter der kommer adgangen,

Ca. 4 - 5 gange om dagen tisser han "normalt", pæne søer. Herudover en del
"sjatpisseri" både ude og inde. Jeg skal lige pointere, at han bliver rost,
kælet, nusset og aktiveret. Udover hunden ( Shorty ) har jeg 2 hankatte som
har mistet deres mandom.

Vh
Svenne