Min søde pony er begyndt at sparke !
Fra : Mona-Lise

Dato : 02-02-03 22:47

Hjælp !
Jeg har i snart 2 år haft den dejligste shetlænder hoppe på 12 år. Her i
januar måned har jeg haft 2 piger som part på hende og 14 dage efter at de
begyndte at ride hende, meget hårdt ifølge andre,gegyndte hun pludselig at
sparke når man rørte hende ved bagparten og nu har jeg stoppet med at have
part på hende.
Hun er vant til at min søn på 6 smårider let på hende. Men hvad hvis hun
blir ved med at sparke, kan hun vendes af med dette ?
Håber at nogle af jer sidder med et godt råd !
Hilsen Mona.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 02-02-03 23:00

On Sun, 2 Feb 2003 22:46:59 +0100, "Mona-Lise" <mona@besser.dk> wrote:

>Hun er vant til at min søn på 6 smårider let på hende. Men hvad hvis hun
>blir ved med at sparke, kan hun vendes af med dette ?
>Håber at nogle af jer sidder med et godt råd !

   Jeg ville vælge at få en dyrlæge til at kigge på hende først
og fremmest. Og med vedkommende dyrlæge ville jeg så diskutere om det
eventuelt kunne være relevant med noget massage eller en kiropraktor.
Det lyder nemlig som om det lille pus har ondt - og hvis det ikke blir
respekteret ja så må man jo råbe op ... og for dyrs vedkommende så
blir det til biden eller sparken eller riven. Derfor er du først og
fremmest nødt til at sikre dig at hun igen blir smertefri - og det
skal være inden det blir til en vane at sparke efter alt der rører
hende på bagparten. Husk dog lige at du nok skal bruge en rum tid på
at vænne hende til berøring - hun skal lige "lære" at det ikke gør
ondt mere :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 03-02-03 09:14

> [...]
> hende på bagparten. Husk dog lige at du nok skal bruge en rum tid på
> at vænne hende til berøring - hun skal lige "lære" at det ikke gør

Jeg vil nu sige at såfremt din part har redet ponyen dagligt,
hvor den måske før har været vant til små ture ind imellem.
Er det kun ganske naturligt at den bliver øm i sine muskler.
Du kan selv tage og chekke din pony, ved at lade hænderne føle efter på
ponyene krop om dens muskler er stive.
Hvis din pony har stive og hårde muskler skyldtes det nok overanstrangthed.
Det er måske sandsynligt hvis din part ikke har vidst at ponyen skal trænes
langsomt op.
Hvis du ikke selv har været til stede i stalden når du har haft part på
hende,
ved du jo faktisk ikke hvad ponyen er blevet udsat for.
Hvis ponyen er øm, kan det være en god ide at få en hestemassør ud og give
den et par ganges massage.
Det bruger jeg selv med succes til mine heste.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Anet

Dato : 03-02-03 09:24

Min holdning er at børn aldrig selv må have lov til at ride en pony uden at
voksne ligesom kontrollerer hvad der sker og foregår. Børn forstår ikke
altid når de er onde ved en pony og børn skal lære og vejledes ellers kan de
ødelægge den dejligste pony på ingen tid.
Prøv at bruge tid hver eneste dag på ponyen og rør ved den strigl den og tag
den ud og lade den skridte tur. Så kan det være at den retter sig. Men den
kan være overanstrengt som andre her skriver før mig. Hvis det er et
forsvarsværk den sætter op ved at sparke så vil det fortage sig når den
finder ud af du ikke er ond ved den.

--
Hilsen
Annette

Fra : Mona-Lise

Dato : 03-02-03 09:14

Hej Trine !
Har kontaktet min dyrlæge og fortalt ham om Problemet og ifølge ham, da min
pony meget gerne vil gå i ridehus samt kan jeg longere hende i trav/galop,
ja så mener han at hun er ved at komme i brunst som kan være lidt hård ved
nogle her efter vinteren. Skal se hende an i et par dage og evt. vende
tilbage.
Hilsen Og tak for dit svar , Mona.