hastighedsproblemer i MYSQL
Fra : Thomas Eriksen

Dato : 02-02-03 21:32

Hej

Jeg har en del problemer med at få min MySQL server (3.23.53-55) til at køre
ordenligt. Jeg har prøvet at installere 3 forskellige versioner af MySQL og
2 versioner af MyODBC (3,51.04 og 05) og lige lidt hjælper det på
hastigheden.

Jeg har lagt mærke til at det lader til at MySQL ikke lukker forespørgsler
der ikke er aktive eller er færdige med at overføre data, så der opbygges
mange åbne forespørgsler om som åbenbart tager ressourser fra alm drift af
MySQL.

http://62.89.2.29/fejl1.jpg

CPU forbruget går om du kan se på dette billede i tider op 100% bliver
deroppe og går derefter ned på ca 20%. Sådan går det derudaf og siden er
derfor meget langsom. Ligeledes kan man se på billedet at der er mange
forespørgsler i MySQL der bliver låst

Hvad Jeg håber der er en af jer der har en ide om hvad der kan være galt med
programmet jeg har aldrig oplevet det problem før efter jeg skiftede
serveren ud med denne.

Thomas Eriksen

http://www.hardwareonline.dk 24 Hour Hardware Portal.
http://www.atcomputing.dk Støjsvage kabinetter, kølere mv.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-02-03 00:20

On Sun, 2 Feb 2003 21:31:55 +0100, "Thomas Eriksen"
<thomas@hardwareonline.dk> wrote:

> [...]
>deroppe og går derefter ned på ca 20%. Sådan går det derudaf og siden er
>derfor meget langsom. Ligeledes kan man se på billedet at der er mange

Et gæt er at dine locks skyldes nogle ganske tunge queries. Du har et
par stykker, der har brugt et halvt minut, hvilket nok godt kunne
trække tænder ud.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 04-02-03 00:06

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse

> Et gæt er at dine locks skyldes nogle ganske tunge queries. Du har et
> par stykker, der har brugt et halvt minut, hvilket nok godt kunne
> trække tænder ud.

Når serveren kører optimalt så tager de queries ikke mere end et par
sekunder, men det er lige somom at når først en query går over tiden så
tager den det hele med sig som en selvforstærkende effekt.

Jeg har dog opdaget nogle ting med serveren så jeg tager ud til vores
webhotel og prøver at opdatere BIOS og drivere mv, men jeg tror ikke det
løser problemerne helt.

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 04-02-03 04:05

"Thomas Eriksen" <thomas@hardwareonline.dk> wrote in message
> [...]
> sekunder, men det er lige somom at når først en query går over tiden så
> tager den det hele med sig som en selvforstærkende effekt.

Det er typisk det der sker ved ISAM tables. ISAM låser hele tabellen hver
gang, hvilket hurtigt bliver en flaskehals hvis du har mange samtidige
queries i samme tabel. Det gør at mange af dine SQLs bliver hængende som
"Locked".
InnoDB tables håndterer dette en hel del bedre.
Derudover så sløver log også en del, så hvis du kører med log og ikke reelt
behøver det så prøv uden eller prøv at optimér log parametre.
Og som sagt, prøv også at køre explain på dine selects for at se om du får
det rette ud af dine indexes, d.v.s. om optimizeren vælger korrekt og/eller
om dine indexes reelt er de bedste til de queries du laver.
Database-designet har også en del at sige. Hvis du propper for meget ind i
samme tabel kan den hurtigt blive hot-spot.

/Jesper

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 03-02-03 23:57

> [...]
> mange åbne forespørgsler om som åbenbart tager ressourser fra alm drift af

Med "forespørgsler" mener du reelle selects eller blot åbne connections ?
Det er nok persistant connections. De gør ingen skade. En klient kan
genbruge en persistant connection og derved spare tid i connect fasen.

> [...]
> deroppe og går derefter ned på ca 20%. Sådan går det derudaf og siden er
> derfor meget langsom. Ligeledes kan man se på billedet at der er mange

Hvilken tabeltype kører du med, ISAM eller InnoDB ?
ISAM tabeller er ikke velegnede hvis du har mange inserts, og generelt er
min erfaring at InnoDB tabeller er bedre til stort set alt.

Har du prøvet at køre explain på dine queries for at se om de bruger dine
indexes korrekt ?
Har du prøvet at køre dine queries direkte i MySQL (udenom ODBC) for at se
om der er forskel på performance.
Jeg tror ikke det er ODBC der driller.

> Hvad Jeg håber der er en af jer der har en ide om hvad der kan være galt
med
> programmet jeg har aldrig oplevet det problem før efter jeg skiftede
> serveren ud med denne.

Har du ændret i konfigurationen af MySQL i forhold til den gamle server ?

Hvordan er den sat op med buffers, logs etc. ?

/Jesper

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 05-02-03 00:03

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> skrev i en meddelelse

> Med "forespørgsler" mener du reelle selects eller blot åbne connections ?
> Det er nok persistant connections. De gør ingen skade. En klient kan
> genbruge en persistant connection og derved spare tid i connect fasen.

Jeg mener selve selects. Jeg kan se at den kommer med selects heletiden
(hvad den også bør gøre med 200 brugere online)

> Hvilken tabeltype kører du med, ISAM eller InnoDB ?
> ISAM tabeller er ikke velegnede hvis du har mange inserts, og generelt er
> min erfaring at InnoDB tabeller er bedre til stort set alt.

Jeg kører med ISAM, hvorfor ja det må du spørge min programør om Jeg
står bare for selve serveren. Men jeg har besluttet mig for at jeg må finde
nogle manualer og guides så jeg kan sætte mig mere ind i tingene og få
optimeret installationen.

> Har du prøvet at køre explain på dine queries for at se om de bruger dine
> indexes korrekt ?

Nej Igen jeg er amatør på MySQL tidligere har det bare virket uden jeg
skulle pille så jeg har ikke brugt meget tid på at sætte mig ind i det. Jeg
har dog lige prøvet at slette nogle alle indexes på en af de store tunge
tabeller og det gav ikke noget fald i hastigheden så noget siger mig at de
ikke har været optimale.

> Har du prøvet at køre dine queries direkte i MySQL (udenom ODBC) for at se
> om der er forskel på performance.
> Jeg tror ikke det er ODBC der driller.

Jeg tror heller ikke at det er ODBC, men jeg kan da prøve at køre
forespørgslen direkte i MySQL bare for at se.

> Har du ændret i konfigurationen af MySQL i forhold til den gamle server ?

Den skule være ens med den gamle server

> Hvordan er den sat op med buffers, logs etc. ?

standard opsætning direkte fra instalationen.

Men du har givet mig nogle ting jeg kan kigge på. Jeg diskuterer tingene med
mine programører.

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 05-02-03 09:29

> "Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener selve selects. Jeg kan se at den kommer med selects heletiden
> (hvad den også bør gøre med 200 brugere online)

OK.

> [...]
finde
> nogle manualer og guides så jeg kan sætte mig mere ind i tingene og få

OK. ISAM er ikke nødvendigvis dårligt i dit tilfælde. ISAM kan godt give god
performance, man har nogle designmæssige uheldigheder der gør at man hurtigt
render ind i problemer, specielt hvis man har mange inserts i få tabeller.

> [...]
> tabeller og det gav ikke noget fald i hastigheden så noget siger mig at de

Afgjort.
Du kan se hvordan dine indexes virker ved at skrive explain foran en query.
Eksempel :

mysql> explain SELECT timecode, usertime, systemtime, waittime, runqueue60
FROM cpu WHERE (systemid = '3') AND timecode BETWEEN '2003-02-04 09:06:05'
AND '2003-02-05 09:06:05' ORDER BY timecode;
+-------+-------+---------------+----------+---------+------+------+--------
----+

+-------+-------+---------------+----------+---------+------+------+--------
----+
| cpu | range | combined | combined | 10 | NULL | 754 | where
used |
+-------+-------+---------------+----------+---------+------+------+--------
----+
1 row in set (0.01 sec)

Hvis indexet fungerer så vil MySQL skrive navnet på indexet i key feltet.
Hvis der står NULL eller noget i den stil, så er det fordi MySQL har
vurderet at det ikke var værd at bruge dit index.
Dernæst skal du kigge på hhv. rows og Extra.
Det gælder om at have et database-design og index setup der minimerer rows
mest muligt i en select. Mange result rows koster tid.
I MySQL manualen på www.mysql.com, i kapitlet der beskriver explain
kommandoen, skriver de lidt om hvad de forskellige felter betyder og hvad
der er godt/skidt for performance.

Her er mit index fra tabellen i eksemplet :

mysql> show index from cpu;
+-------+------------+----------+--------------+-------------+-----------+--
-----------+----------+--------+---------+
| Table | Non_unique | Key_name | Seq_in_index | Column_name | Collation |
Cardinality | Sub_part | Packed | Comment |
+-------+------------+----------+--------------+-------------+-----------+--
-----------+----------+--------+---------+
| cpu | 1 | combined | 1 | systemid | A |
4 | NULL | NULL | |
| cpu | 1 | combined | 2 | timecode | A |
90507 | NULL | NULL | |
+-------+------------+----------+--------------+-------------+-----------+--
-----------+----------+--------+---------+
2 rows in set (0.18 sec)

Det er et kombineret index. 2 afgørende faktorer er dels at dette index
matcher de ting man søger på i sine queries. Jeg søger f.eks. altid med
angivelse af systemid og timecode. Derfor indgår disse 2 i mit index.
Dernæst er kardinalitets-faktor vigtig. I min database har jeg få systemids
men mange timecodes. Givet mine selects er der derfor stor forskel på om mit
index er systemid+timecode istedet for timecode+systemid. Det kan man se
direkte i en explain, da denne ender op med langt flere rows med
timecode+systemid end systemid+timecode. Det aktuelle index kan f.eks. på
mit arbejde levere en måneds data i løbet af et par sekunder, mens det
omvendte index, timecode+systemid, tager over 4 minutter og bruger en masse
CPU.

> [...]
>
> Den skule være ens med den gamle server

OK.

> standard opsætning direkte fra instalationen.

Det er muligvis i underkanten. MySQL i den normale udgave (på unix
ihvertfald) er meget spartansk konfigureret per default, saa den kan klare
sig med meget lidt RAM. Det koster naturligvis i performance hvis databasen
er stor.
Der er eksempler på alternative konfigurations-filer. De ligger i MySQL's
$HOME directory under :

share/mysql/my-small.cnf
share/mysql/my-medium.cnf
share/mysql/my-large.cnf
share/mysql/my-huge.cnf

Default for MySQL er vist my-small.cnf
Jeg bruger som regel my-large.cnf hjemme og my-huge.cnf på mit arbejde.

Du kan se konfigurationen af MySQL online, noget af den ihertfald, ved at
skrive show variables.

/Jesper

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 06-02-03 01:03

> [...]
hurtigt
> render ind i problemer, specielt hvis man har mange inserts i få tabeller.

ok. Snakkede godt med en af mine klogere kammerater hvad det angår og han
nævnte også at ISAM lod til at give den bedste hastighed.

> Afgjort.
> Du kan se hvordan dine indexes virker ved at skrive explain foran en
query.
> Eksempel :

<KLIP Eksempel>

Tak for eksemplet det vil jeg lege med her i weekenden.

> [...]
> I MySQL manualen på www.mysql.com, i kapitlet der beskriver explain
> kommandoen, skriver de lidt om hvad de forskellige felter betyder og hvad

Det vil jeg læse på.

> [...]
> mit arbejde levere en måneds data i løbet af et par sekunder, mens det
> omvendte index, timecode+systemid, tager over 4 minutter og bruger en

ok god forklaring, det kan jeg evt bruge til noget da den største de af
databasen er vores forum. Tabellen med svar har efterhånden rundet 750.000
svar så der er en del records den skal søge igennem for at finde ting frem.

> [...]
>
> Default for MySQL er vist my-small.cnf
> Jeg bruger som regel my-large.cnf hjemme og my-huge.cnf på mit arbejde.

ok hvor store er de databaser du arbejder med? min database har en samlet
størrelse på 366 MB og den største tabel er på omkring 300 MB (tabellen med
forum svar fra før).

Lige nu kører serveren rigtigt godt, det index jeg slettede må have været
ret defekt for det hjalp rigtigt meget at slette det.

Men du skal have tak for dine råd med hensyn til serveren jeg vil tage dem
ti lmig og prøve at oprimere ydelsen endnu mere.

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 06-02-03 09:16

> "Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> skrev i en meddelelse

[clip]
> [...]
> databasen er vores forum. Tabellen med svar har efterhånden rundet 750.000
> svar så der er en del records den skal søge igennem for at finde ting

750000 er nu ikke alverden, men det afhænger af størrelsen.

> [...]
>
> ok hvor store er de databaser du arbejder med? min database har en samlet
> størrelse på 366 MB og den største tabel er på omkring 300 MB (tabellen

Mine MySQL baser er en anelse større, sådan cirka 100-200 gange større.
Oracle baserne er typisk > 1 TB. Den største er på omkring 15 så vidt jeg
husker.

366 MB er jo reelt hvad maskinen givetvis kan have liggende i RAM, så det er
ikke disk I/O eller problemer med caching der driller dig, det er simpelthen
den reelle søge/sorterings-tid.

> Lige nu kører serveren rigtigt godt, det index jeg slettede må have været
> ret defekt for det hjalp rigtigt meget at slette det.

Det vil givetvis hjælpe ufatteligt meget mere at få smidt et korrekt index
på. Hvis du ikke har index eller keying på pt. skal MySQL gennemsøge alle
300 MB i den store tabel hver gang.
....men det afhænger meget af hvordan tabellen er lavet og hvordan du søger i
den. Man kan sagtens lave en tabel der er svær at lave et godt index på.....
i de tilfælde bør man overveje at opsplitte tabellen (normalisere den).
F.eks. kunn du i din muligvis tage det tunge (i størrelse) ud af din store
tabel og placere det i en seperat tabel og så referere til den via keys og
så søge i en lille som så blot returnerer key til den store.

/Jesper