Kan ikke se cdrom drev efter formatering a~
Fra : Jimmi

Dato : 01-02-03 21:38

Jeg har lige formateret min gamle 486, men nu kan den ikke finde
cdromdrevet. Hvad gør jeg?
Er det kun de nyere pc'ere der selv kan finde cdromdrevet efter formatering?
Mvh Jimmi

Fra : Christian Mygind

Dato : 01-02-03 22:04

Jimmi wrote:
> Jeg har lige formateret min gamle 486, men nu kan den ikke finde
> cdromdrevet. Hvad gør jeg?
> Er det kun de nyere pc'ere der selv kan finde cdromdrevet efter
> formatering? Mvh Jimmi

Nej - de kan heller ikke. Det gør diskoperativsystemet for dem.
Hvad skal du have på den? Hvis den skal have DOS/Windows 3.x skal du bruge
nogle systemfiler til lave hul igennem. Hvis den skal køre Windows 95 kan
Windows med overvejende sandsynlighed godt se drevet - når Windows er
installeret - så det hjælper dig ikke meget nu. Hvis du har en
Windows95-installationsdiskette indeholder den drivere, der kan lave adgang
under install - disse drivere virker med de fleste cdrommer. Virker de ikke
med din må du lave "hul igennem" på samme måde som til Dos/Windows 3.x under
install (dvs. det er faktisk også det installationsdisketten gør med sin
generiske driver).

Så: Hvad skal der på den?

(Ups - beklager at jeg kom til at besvare til din mail)

/Chr

Fra : Christian Mygind

Dato : 01-02-03 22:05

Christian Mygind wrote:

> (Ups - beklager at jeg kom til at besvare til din mail)

Spamfilter - begrænset skade

/Chr

Fra : Jimmi

Dato : 01-02-03 22:38

Der skal være w98 på og jeg har prøvet med en bootdiskette men den finder
ikke cdrommen....

Mvh Jimmi

Fra : Christian Mygind

Dato : 01-02-03 22:45

Jimmi wrote:
> Der skal være w98 på og jeg har prøvet med en bootdiskette men den
> finder ikke cdrommen....

*Host-host-kløjse*
Windows98 på en 486'er? Formoder, at den kan clockes helt vildt, og skal bo
i en kummefryser!

En bootdisk indeholder ikke cdrom-drivere. Du skal finde en
installationsdiskette (det er ikke det samme som en bootdisk) der indeholder
en driver plus filen "mscdex" - de er nødvendige. Driverfilen kunne være den
generiske "sample.sys", der vistnok ligger på en Windows
9x-installationsdiskette.

/Chr

Fra : Christian Mygind

Dato : 01-02-03 22:50

Christian Mygind wrote:
> [...]

Drop mig en mail - så sender jeg dig de filer du skal kopiere til din
bootdiskette for at den kan se din cdrom.

/Chr

Fra : Jimmi

Dato : 01-02-03 23:52

Jeg har forsøgt at sende dig en mail, men har fået den lige tilbage
igen.....

Fra : Christian Mygind

Dato : 01-02-03 23:57

Jimmi wrote:
> Jeg har forsøgt at sende dig en mail, men har fået den lige tilbage
> igen.....
> Mvh Jimmi

I lige måde - min er dog til at gennemskue (fjern FJERN).

/Chr

Fra : Jesper Juul

Dato : 01-02-03 22:04

"Jimmi" <jg@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige formateret min gamle 486, men nu kan den ikke finde
> cdromdrevet. Hvad gør jeg?
> Er det kun de nyere pc'ere der selv kan finde cdromdrevet efter
formatering?

Hvad prøver du at installere af styresystem ?

Jesper Juul

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 03-02-03 01:27

Jimmi wrote:
> Jeg har lige formateret min gamle 486, men nu kan den ikke finde
> cdromdrevet.

Er det et gammelt 2x drev (ikke-IDE/ATAPI) ?