Jernbanepersonale omkring 1900
Fra : Sven Trønning

Dato : 01-02-03 18:02

Hej NG

Jeg søger oplysninger om en Helmuth Georg Wittrock der fra 1920 til 1930 var
stationsforstander i Køge. Hvor var han før?

På forhånd tak

Svenn Chr. Trønning

Fra : LisBJensen

Dato : 01-02-03 18:24

"Sven Trønning" skrev d. 01-02-03 18:02 dette indlæg :
> [...]
1930 var
> stationsforstander i Køge. Hvor var han før?

hej Svenn
Jeg kan ikke umiddelbart svare dig. Men jeg har på Næstved arkiv fundet
bøger hvor alle DSB ansatte var registreret, så måske skulle du forsøge
at henvende dig på lokalhistorisk arkiv i Køge.

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Johnm

Dato : 01-02-03 23:26

http://www.kandu.dk/

Fra : Johnm

Dato : 02-02-03 00:28

> [...]
1930 var
> stationsforstander i Køge. Hvor var han før?

Hej Svenn

Rigsarkivet udgav i 1963 en registratur over personalakter afleveret af
DSB ("Foreløbige Arkivregistraturer. Serie 4, nr.6"), og i denne
registratur optræder en stationsforstander Helmouth(sic!) Georg
Wittrock, født 22/4 1844, død 3/11 1919. Hvis din HGW var i Køge
1920-30, kan det naturligvis ikke være den samme, men der er måske en
trykfejl i registraturen.

Der er ikke flere oplysninger i registraturen, men jeg ved af personlig
erfaring, at der kan være fremragende oplysninger i selve sagen:
ansættelsesforløb, interne bedømmelser og lægeerklæringer f.eks. Arkivet
er ikke umiddelbart tilgængeligt (var det ikke for 35 år siden i hvert
fald), men da jeg havde brug for det, var det helt uproblematisk at få
en tilladelse.

Held og lykke
John Møller

http://www.kandu.dk/

Fra : Sven Trønning

Dato : 02-02-03 02:26

hej John

Datoen for hans fødsel: 22/4 1844 passer og i et tysk værk fra 1914 er han
benævnt Kgl. stationsforstander og i et værk om jernbanepersonel fra 1933
står han beskrevet som stationsforstander fra 1920 til 33., men de må være
den samme. Jeg vil da undersøge det. tak for oplysningen.

Trønning.

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 24-04-03 13:40

Til John

Ang. den nævnte bog:

Jeg er selv interesseret i at bruge bogen og har netop set at de har bogen
på mit lokale bibliotek - Gladsaxe Hovedbibliotek. Så langt så godt, men når
du skriver "at der kan være fremragende oplysninger i selve sagen" - hvilken
"sag" mener du så ?

mvh.

Ulla M. Wig

Fra : Johnm

Dato : 25-04-03 13:49

Hej Ulla

Det er naturligvis ikke en bestemt sag, jeg tænker på, og jeg aner ikke,
hvor meget eller lidt, der er i den aktuelle sag. Eller skal vi sige det
aktuelle personalelæg, for bogen er simpelt hen et navneregister til
personalemapper, der på et givet tidspunkt er blevet administrativt
uinteressante for DSB og derfor er blevet udskilt af deres
personaleafdeling.

For mit eget vedkommende kunne jeg gennem arkivet i detaljer følge min
oldefars karriere, fra han i 1871 blev ansat som stationskarl til han i
1904 som stationsmester fik en hjerneblødning i nærheden af talecentret
ved at gå ind en mørklagt lygtepæl på Snekkersten Station. Ansøgninger,
datoer, tjenestesteder og til slut et par lægeerklæringer, hvoraf det
fremgik, at uheldet skete, da han skulle ud og tage mod tog 404 og
overså lygten, hvor lyset var gået ud. Han fik en mindre belastende
stilling på Havrebjerg Station, men nåede aldrig at gøre tjeneste i den.
Oplysninger, jeg ikke kunne have fundet andre steder!

John Møller

http://www.kandu.dk/

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 25-04-03 14:46

Hej John,
da jeg så bogen idag på Gladsaxe Hb. kunne jeg også forstå at det var et
navne-register.
Og jeg har noteret mig det Litra-nummer som stod ved min oldefars navn (det
må være ham ) - hvor finder jeg så personalakten, der - hvis man er heldig -
indeholder spændende sager ?

Er det på Rigsarkivet eller ?

mvh

Ulla

Fra : Johnm

Dato : 25-04-03 21:00

Hej Ulla

Ja, som det fremgår af indledningen, er der tale om personalarkter
afleveret til Rigsarkivet. Det fremgår også, at "personalakterne kun er
helt eller delvis tilgængelige for interesserede forskere o.a. med
skriftlig tilladelse fra generaldirektoratet for statsbanerne.
Henvendelse herom rettes til dette, adresse Sølvgade 40, København K."

Jeg ved ikke, om adressen stadig er Sølvgade 40, men start med en
henvendelse til Generaldirektoratet og få en skriftlig tilladelse og gå
så på Rigsarkivet med den.

God fornøjelse.

vh John

http://www.kandu.dk/

Fra : Sven Trønning

Dato : 05-05-03 16:53

Hej Ulla og Rasmus!

Rigsarkivet udgav i 1963 en registratur over personalakter afleveret af DSB
("Foreløbige Arkivregistraturer. Serie 4, nr.6"), og i denne registratur kan
du trække vedkommendes personalesag direkte og uden at spørge nogen. Vær
opmærksom på at der går 3 til fire dage fra du bestiller agterne til du kan
se dem.

Med venlig hilsen
Svenn Chr. Trønning

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 05-05-03 18:24

Hej Sven,
undskyld jeg spørger "dumt" - men nogle gange skal jeg have tingene skåret
ud i pap.

Jeg har et litra-nummer fundet i registraturen: Hvordan får jeg så fat i
selve akten ?

På forhånd tak.

Ulla

Fra : Sven Trønning

Dato : 09-05-03 17:22

Det bedste du kan gøre er at få personalet til at udfylde den hvide blanket
og så skrive den af og gem den til næste gang du får brug for den.