Øster Gejl, Holbøl sogn
Fra : Inger Buchard

Dato : 01-02-03 17:01

Var der omkring 1800 en kro i Øster Gejl på en lokalitet, som måske hed
Stolbøl/....lbøl?
Inger Buchard

Fra : LisBJensen

Dato : 01-02-03 17:19

"Inger Buchard" skrev d. 01-02-03 17:01 dette indlæg :
> Var der omkring 1800 en kro i Øster Gejl på en lokalitet, som måske
hed
> Stolbøl/....lbøl?
> Inger Buchard

Hej Inger
Et Opslag på Krabsen gav i Sønderjyllands Amt nemlig Holbøl, om der er
en kro ved jeg ikke p.t.

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Kai Eskildsen Møller

Dato : 01-02-03 20:13

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3e3bee49$0$13253$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Var der omkring 1800 en kro i Øster Gejl på en lokalitet, som måske hed
> Stolbøl/....lbøl?
> Inger Buchard

Hej Inger
Lidt øst for Øster Gejl i Holbøl Sogn blev der ved vadestedet over Gejlå
bygget en kro i 1711 af Kresten Thielsen. Han fik overdraget et stykke land
af grev Ahlefeldt på Søgaard med tilladelse til at oprette en kro. Kroen hed
dengang Bondesbro Kro, og fik senere ændret navnet til Holbi Kro og lå ved
den nu ledlagte gamle landevej som gik fra Bov til Sønderborg. Kroen
nedbrændte i - jeg mener det var i midten af 1800-tallet - og blev genopført
et par hundrede meter længere østpå ved "chausseen Flensborg-Aabenraa".
Denne kro ligger der stadig og hedder også Holbi Kro.
Jeg vil tro det er Bondesbro Kro / Holbi Kro du efterlyser, da der mig
bekendt ikke har ligget andre kroer i Øster Gejl.

Kai Eskildsen Møller
kem@tdcspace.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 01-02-03 23:23

"Kai Eskildsen Møller" <kem@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil tro det er Bondesbro Kro / Holbi Kro du efterlyser, da der mig
> bekendt ikke har ligget andre kroer i Øster Gejl.

Tak for oplysningen; det MÅ være den, eftersom personen på adressen faktisk
hedder Thielsen og er Krüger/kromand. Problemet er at der i FT 1845 står
helt klart (Stol??)böl , Ksp Holebüll -altså (Hol??)böl i sognet Holebüll;
det er sært og underligt at en tysksproget pennefører giver kroen navn på
dansk; men hvad hed Holdbi kro på tysk??

Inger

Fra : Kai Eskildsen Møller

Dato : 02-02-03 15:04

> [...]
> det er sært og underligt at en tysksproget pennefører giver kroen navn på
> dansk; men hvad hed Holdbi kro på tysk??

Jeg har et ældre tysk kort fra 1877, hvorpå kroen(e) er opført som Alt - und
Neu Holbie Krug
I folketællingen fra 1803 finder jeg:

Holebüll, Dorfes Ostergehl:
Hans Thielsen, 28, Gift, Hausvater, Gastwirth zu (antagelig Bonderbro
Krug), - Metta Petersen, 30, Gift, dessen frau, - Chresten Thielsen, 3,
Ugift, Ihr Sohn, - Chresten Thielsen, 67, Gift, Eltern des Hausvater,
Abnahmeleute, - Metta Maria Jepsen, 57, Gift, Eltern des Hausvater,
Abnahmeleute, - Jürgen Thielsen, 19, Ugift, Bruder des Hausvater, - Metta
Christina Hansen, 25, Ugift, Dienstm.
Derer nævnt at stedet hører under der adlige Kelstrup, som var en ladegård
under Herregården Søgaard

Vedr. (Stol??)böl finder jeg intet. Nærmeste "bøl"-lokalitet er landsbyen
Holbøl

Kai

Fra : tanja71

Dato : 27-06-03 23:37