CPU spørgsmål
Fra : Michael

Dato : 01-02-03 12:09

Hejsa hvor i bios er det nu man kan checke og stille
MHZ og ram , da min søns pc pludselig viser at den
er mindre end den er mvh Michael

Fra : Per N

Dato : 01-02-03 12:35

On Sat, 1 Feb 2003 12:09:21 +0100, "Michael" <ankerlund@oncable.dk>
wrote:

>Hejsa hvor i bios er det nu man kan checke og stille
>MHZ og ram , da min søns pc pludselig viser at den
>er mindre end den er mvh Michael

Kik i BIOS og se om f.eks. RAM kører med
100 MHz istedet for 133 MHz

Det er en af de mest sandsynlige fejl.

Men det vil altså hjælpe meget hvis du
kan fortælle lidt om maskinen.
Især CPU type og hastighed,
bundkort mærke og model.

Og gerne også hvad der er blevet
pillet ved inden fejlen opstod.

mvh Per

Fra : Michael

Dato : 01-02-03 12:42

den stod til 100MHZ så efter jeg satte den på 133MHZ
var den iorden mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-02-03 14:59

In article <3e3bb27b$0$140$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Michael wrote:
> den stod til 100MHZ så efter jeg satte den på 133MHZ
> var den iorden mvh Michael

Så er den nok sat rigtigt. Ellers skal man huske, at
AMD eksempelvis ikke anvender MHz, men i stedet et
praletal.

Altså en Athlon 1500+ kører 1333MHz. De 1500 er praletallet.

Fra : Per N

Dato : 01-02-03 17:43

On Sat, 1 Feb 2003 13:58:34 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

>Så er den nok sat rigtigt. Ellers skal man huske, at
>AMD eksempelvis ikke anvender MHz, men i stedet et
>praletal.

Det kommer virkeligt an på hvilken type AMD
processor der er tale om. De nye XP CPU'er
bruger "praletal" som du kalder det, men de
lidt ældre modeller bruger MHz.
F.eks. har jeg en AMD Thunderbird 1400 og
den kører altså 1400 MHz

mvh Per

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-03 00:27

>Så er den nok sat rigtigt. Ellers skal man huske, at
>AMD eksempelvis ikke anvender MHz, men i stedet et
>praletal.
>
>Altså en Athlon 1500+ kører 1333MHz. De 1500 er praletallet.
Kald det hvad du vil, men det svarer til mere end 1500, nærmest 1600 MHz.

Fra : Jesper Juul

Dato : 02-02-03 18:53

<wera> skrev i en meddelelse news:3e3c5789.92564687@dtext.news.tele.dk...

> Kald det hvad du vil, men det svarer til mere end 1500, nærmest 1600 MHz.

Øhmm, hvordan kan 1333 Mhz lige pludseligt svare til 1500-1600 Mhz?

Jesper Juul

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 03-02-03 01:23

Jesper Juul wrote:

> Øhmm, hvordan kan 1333 Mhz lige pludseligt svare til 1500-1600 Mhz?

Hvordan forklarer man nogen bedst, at to forskelligt designede cpu'er
(med samme instruktionssæt) ikke nødvendigvis bruger lige mange
clockcycles til at udføre de samme instruktioner?

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-03 15:13

>Øhmm, hvordan kan 1333 Mhz lige pludseligt svare til 1500-1600 Mhz?
Jeg kan kun sige at på de maskiner jeg har prøvet, hvor en Amd og Intel
har haft samme clock, har Amd kørt hurtigerer hver gang.
Eks: XP 2000 =1733MHz P4 1.7- næsten samme clock
Men Amd'en kørte ikke kun lidt hurtigerer, men meget, næsten til hvad der
svarer til en P4 1850MHz, målt i diverse programmer.
Dette gælder også på andre ens typer jeg har testet,

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 01-02-03 15:31

Michael skrev:
> den stod til 100MHZ så efter jeg satte den på 133MHZ
> var den iorden mvh Michael

Jeg vil vædde 5 kr på at det er et ECS K7S5A bundkort.

mvh
Jeppe Seidelin Dam