Tæver slås!
Fra : Ditte K

Dato : 31-01-03 20:53

Ja, nu har min mor altså et stort problem. Hendes 2 gravhunde, der begge er
tæver, kan bare ikke være i samme rum!
Nelly er kraftig og større end Freia. Freia plejer ikke at tåle de andre
hunde stjæler hendes mad og den slags. Får de griseører er den helt gal. Så
kommer ingen i nærheden af HENDES mad, ellers bliver der slåskamp. Nå, men
hvordan skal jeg prøve at forklare... Det er ikke om mad mere, nu kan Freia
ikke tåle Nelly ser på hende. Det er efterhånden ved at være et problem, da
de ikke kan være alene hjemme uden opsyn. Min mor mener det simpelthen er
fordi Freia er bange (hun begynder også at ryste) og prøver at advare Nelly
om at komme for tæt. Freia er nemlig slet ikke så hurtig og har ikke de
samme kræfter som Nelly.

Hvad gør vi?

I må endelig spørge, hvis noget skal uddybes. Jeg er ikke sikker på jeg har
forklaret godt nok. Men min mor kan ikke sove om natten mere pga.
spekulationer. For hvornår slår de hinanden ihjel. Det har man jo hørt tæver
kan...

Mvh Ditte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-01-03 21:33

> Ja, nu har min mor altså et stort problem. Hendes 2 gravhunde, der begge
er
> tæver, kan bare ikke være i samme rum!
> Hvad gør vi?

Min mor kæmpede med sine i 7 år, så blev de syge og måtte aflives, men inden
da kostede de en formue i dyrlægeregninger, fordi de med jævne mellemrum røg
i totterne på hinanden (for alvor). Det kræver en ekstrem stærk leder at
holde styr på sådan et par tæver, og så kan de alligevel sagtens gå galt.

Mvh Maria

Fra : Linda og Jan

Dato : 31-01-03 22:48

Det kan være et stort problem med 2 tæver. Vi havde selv 2
tæver(Sanktbernhards).Den ene dag kunne de sammen, næste dag ikke. Nu har vi
selv en gravhund(Han) og en Sanktbernhard(tæve), det er bestemt den lille
der bestemmer, så vi håber at I får løst jeres problem. Gravhunde er MEGET
stædige.
M.V.H
Linda

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 01-02-03 19:35

Hej

Har selv haft samme problem...Som dog løste sig selv, idet den ene blev syg
og måtte aflives...Men jeg spurge diverse folk til råds, og jeg fik det
samme at vide af alle...Nemlig at problemet ved at have to tæver er, at de
bliver ved med at forsøge at opdrage den anden...Og det vil den anden/ene
tæve ikke finde sig i, og sådan bliver det ved med at køre rundt...Det
eneste råd jeg fik var at skille mig af med den ene...

Jeg tror ikke på, at man kan løse problemet selvom man er nok så stærk en
leder, for selvom lederen har etableret sig i flokken, så skal resten af
flokken jo selv finde en rangorden, og hvis ikke nogle af dem vil gi´ sig,
ja så har man balladen....

Det er vel generelt også derfor at de fleste ( ret mig hvis jeg tager fejl)
kun har en tæve, og gerne flere hanhunde...

Jeg har selv to tæver på nuværende tidspunkt, men den ene er 13 år
sch/rottweiler og den anden 2 1/2 år polsk hyrdehund, så problemet er ikke
opstået endnu, og gør det heller ikke inden den gamle er død....

Jeg venter i åndeløs spænding på at høre om der er nogen der har nogle
geniale mirakelløsninger

Mange hilsner fra Carina

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 01-02-03 21:39

Ja tæver slås, og det ofrtes fordi de ikke kan finde ud af hvem der
bestemmer,
I naturen er der altid en han, og det ham der klare ærterne når der uro, det
gælder også uroen mellem tæverne, hvis man skal følge naturen er den eneste
rigtige løsning at få en hanhund der kan sætte dem begge på plads, og så
bliver der fred i flokken.
Mange venlige hilsner Annelise.

---

Fra : Ditte K

Dato : 02-02-03 15:00

Nu er det sådan at min mor faktisk har en hanhund, men hun kan ikke have ham
inde i stuen sammen med de 3 tæver, da han simpelthen ikke kan dy sig for at
løfte ben. Han er bestemt heller ikke den type der sætter andre hunde på
plads da han er den rigtig søde og rolige og underdanige labrador. Da han
har bolig i fyrrummet og ikke sammen med de andre er han heller ikke med i
flokken, der jo består af de 2 "slåsende" tæver og en puddel der bestemt
ikke forstår hvad der foregår.

Skal man anskaffe en hanhund (den skal i så fald kastreres)?

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 02-02-03 20:06

Jeg er noget forvirret over at der er en hanhund, som lever i et fyrrum, Jeg
har svært ved at forstå han ikke kan lærer at lade være med at lette ben.
Han må da føle sig forkastet, når han ikke er sammen med de andre.
Som du beskriver problemet nu vil jeg ikke købe en anden Hanhund, men måske
flytte den ene tæve ud til ham, så han måske heller ikke så ensom.
Jeg må indrømme jeg har svært ved at forstå måden at have hund på.
mvh A.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-02-03 08:31

Hej Annelise, Ditte o.a.

Det modsatte kan også være tilfældet - at en tæve afbryder to hanner i deres
magtkampe.

Du vil formodentlig ikke løse problemet ved at købe en hanhund - Du skal finde
en voksen hanhund med en selvtillid af en anden verden hvis han skal gå lige ind
i flokken og irettesætte to 'gamle' tæver på en gang. I stedet tror jeg at I
selv i højere grad må påtage jer rollen som den stærke, stærke leder.

/Kim

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 03-02-03 10:13

Hej Kim
Den har jeg ikke før.
Vil magtkappens stop så ikke bare være et spørgsmål om tid,
før de begynder igen?
mvh A.

---

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-02-03 12:56

Hej Annelise

Vores Rottweilertæves bedste ven - en to-tre måneder yngre Rottweilerhan - havde
en gang vi passede et foxterrierkryds, fået den ide at denne lille hund var sjov
at lege med. Foxterrieren forsøgte nogle gange at sige fra hvilket bare gjorde
det sjovere og den blev efterhånden temmelig sur i det omsonste forsøg på at
værge sig mod den 6-8 gange så tunge hund. Da balladen havde stået på lidt
vendte tæven sig om og ’bad dem i klare toner opføre sig ordentlig’ hvorefter
der ikke var mere ballade mellem hanhundene. De har siden ikke haft mulighed for
at mødes, men du har da sikkert ret i at det kun er 'tålt ophold'.

/Kim

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 03-02-03 14:02

Hej Kim.
På den måde, så forstår jeg bedre, jeg troede lige du mente at hvis jeg
havde to hanhunde
i hjemmet, der ikke kunne enes, at det så var en mulig løsning at købe en
tæve. For det må
jeg sige det ville jeg ikke ture gøre.
Nogle gange syntes jeg tæver er lidt svære at forstå.
Bella lejede som hvalp med en anden tævehvalp, efter første løbetid kunne
den anden tæve
slet ikke tåle synet at Bella, og snappede ud efter hende, og det gør den
stadig når vi mødes.
Kender du en fornuftig forklaring på hvorfor nogle af dem er sådan?
mvh Annelise
> [...]
mulighed for
> at mødes, men du har da sikkert ret i at det kun er 'tålt ophold'.

---

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-02-03 14:10

Hej Annelise
Nej, jeg kender ikke nogen forklaring - ved blot at tæve er tæve værst!
/Kim

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 03-02-03 16:32

annelise@anneliselars.dk writes:
> [...]
>eneste
>rigtige løsning at få en hanhund der kan sætte dem begge på plads, og så
Hej Annelise

Det er ikke rigtig hvad du skriver. Det er rigtigt, at hannen er den
øverste i flokken, men han vil aldrig irettesætte tæver. Det ordner
alfatæven. Alfahannen vil der imod tilrettevise de øvrige hannerne.

Alfatæven irettesætter ikke kun andre tæver, men også lavere rangerende
hanner.

Så hvis dit råd med en han skal virke, så skal du være sikker på, at det
er en højtrangerende han, og så kan du ikke en gang være sikker på, at det
virker.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 03-02-03 23:51

Jeg gav dette råd fordi jeg har set hvordan 6 tæver blev urolige da deres
hanhund gik bort.
2 af tæverne begyndte at slås, og ejeren havde en kamp uden lige med dem.
Ejeren købte en hanhvalp og da han fyldte et år gik han ind og irettesatte
begge tæver, og
der blev ro i flokken.
Vil du sige jeg har oplevet undtagelsen der bekræfter reglen?
mvh Annelise

---

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 04-02-03 10:25

Hej Annelise

Det kan bare blive et langt år mens man venter på at hanhunden (måske) bliver
gammel nok til at fuldføre det hverv med at skabe ro i flokken. Er det noget der
forhindrer at man selv spiller den rolle?

/Kim

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 04-02-03 10:44

Hej Kim
Overhovedet ikke.
Men det må være fordi Dittes mor ikke helt formår dette,
siden der er denne ballade mellem hendes tæver ikke?
mvh Annelise.
> [...]
noget der
> forhindrer at man selv spiller den rolle?

---

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 04-02-03 11:04

annelise@anneliselars.dk writes:
>Vil du sige jeg har oplevet undtagelsen der bekræfter reglen?

Nej det vil jeg ikke sige. Dit råd kan være udemærket, og det har jeg
egentlig ikke taget stilling til, men du skriver, "I naturen er der altid
en han, og det er ham der klare ærterne når der er uro" (ulveflokken), og
der er ikke i overensstemmelse mellem det du skriver og de observationer
der er gjort i ulveflokke af forskellige forskere. Det var det der var mit
budskab.

Som sagt kan det være et udemærket råd du gav. Som mennesker kan vi, selv
om vi er ledere af flokken, ikke altid være tilstede, hvis det går galt
mellem 2 hunde. Hvis man derimod har en stærk han, som går i flokken hele
tiden, så kunne man da godt forestille sig, at han kunne holde ro i
flokken.

Man skal hele tiden tænke på, at der ikke altid er overensstemmelse med,
hvad der er adfærd i en ulveflok og hvad der er adfærd i en hundeflok, og
at man derfor heller ikke umiddelbart kan drage paralleller.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 04-02-03 12:02

Hej Poul.
Indiskutabel emne, for du har ret.
mvh A.

> [...]
> hvad der er adfærd i en ulveflok og hvad der er adfærd i en hundeflok, og
> at man derfor heller ikke umiddelbart kan drage paralleller.

---