Ram hastighed på mit A7V8X?
Fra : Jacob Voigt

Dato : 31-01-03 17:33

Hej alle.

Jeg er kan ikke få min hukommelse til at køre med mere end 266 Mhz. Selvom
det den burde køre med 333mhz.
Min comp har følgende specs:
Bundkort: A7V8X
Ram: Kingston Valueram 333 mhz 512 MB
CPU: Athlon XP 2200+

Jeg har ikke overclocket eller noget men blot sat MEM hastigheden i BIOS til
333mhz.
Men tjekker jeg efter i WCPUID står der under "system bus" 266mhz DDR.
Desuden har jeg prøvet at køre båndbredde test i SiSoft Sandra og får en
benchmark på ca 2000 MB i sek. Hvilket skulle svare til PC 2100 ram.
Er der nogen der har haft lignende problemer med dette bundkort og ram - Jeg
er på herrens mark

God Weekend

Voigt

Fra : Karsten Vinding

Dato : 31-01-03 18:09

"Jacob Voigt" <voigt@larsen.mail.dk> wrote in message

> Jeg har ikke overclocket eller noget men blot sat MEM hastigheden i BIOS
til
> 333mhz.

Det er der den går galt. Du ændrer din memhastighed, men på dit board er det
ikke det samme som FSB, da det kan køres asynkront, hvilket er hvad du beder
det om. Din FSB er stadig 266Mhz, da det er standard hastigheden for din
processor.

Altså CPU -> chipsæt kører 266Mhz, og fra chipsæt -> hukommelse kører du
333Mhz. Her bliver de 266Mhz flaskehalsen, og de tiloversblevne 66Mhz til
hukommelsen må bruges til noget andet (f.eks. AGP overførsler), eller stå og
trille tommelfingre.

> [...]
> benchmark på ca 2000 MB i sek. Hvilket skulle svare til PC 2100 ram.
> Er der nogen der har haft lignende problemer med dette bundkort og ram -

Det er ikke boardet den er gal med.

Hvis du vil ændre på CPU'ens FSB, skal du under menupunktet CPU-speed sætte
hastigheden til manual.

Herefter vil du kunne ændre bushastighederne for din CPU. Dette kræver dog
at du har en CPU der er låst op, og det er det ikke sikkert at du har. Hvis
ikke du har det vil en forøgelse af FSB svare til at bede CPU'en om at køre
over 2.2GHz, hvilket den nok ikke umiddelbart vil være med til.

Men med en multiplier på 11 og en FSB på 333MHz (166DDR), vil du sikkert får
fine resultater.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Jacob Voigt

Dato : 31-01-03 18:36

"Karsten Vinding" <karsten@vinding.adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hukommelsen må bruges til noget andet (f.eks. AGP overførsler), eller stå

Dvs at hvis jeg køber en CPU der kan køre FSB bus 333 kan jeg få fuld glæde
af min hukommelses båndbredde?
Mon mit board kan det eller skal jeg ud og anskaffe et Nvidia baseret
bundkort?

Tusind tak for hjælpen.