Sliksten - hvordan?
Fra : Ole Jensen

Dato : 31-01-03 08:29

Hej

Det har sikkert været diskuteret her i gruppen før, men det har jeg ikke
læst.
Hvis jeg vil sætte sliksten op på min jagt, hvordan skal det så gøres. I
en artikel fra Jægerforbunbdet står følgende:

Sliksten Det anbefales at opsætte saltsten (saltsten til får, uden
kobber) i små mængder i starten, for at se om
dyrene benytter dem. På visse lokaliteter benytter dyrene dem meget,
mens de på andre overhovedet ikke
ænser dem.
Det er kun ved at opsætte dem, man finder ud af, om de har brug for dem.
Slikstenen placeres højt på en pæl, derved vil regnvandet langsomt
opløse stenen, og mineralerne vil være
tilgængelige på pælen.

Og så vil jeg gerne vide hvilken slags pæl den skal sættes på. Jeg kan
huske jeg engang læste om at den skulle være splintfri, så dyrene ikke
får splinter i tungen.
Hvilken slags sliksten skal man vælge. DJ skriver at den skal være til
får (uden kobber), men jeg har set at man kan købe en SALTO Vildt
sliksten med ekstra meget kobber. Hvad betyder det for vildtet at der er
ekstra meget kobber i?

mvh
Ole-J

Fra : Jynis

Dato : 31-01-03 09:56

"Ole Jensen" <o-jensen@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> får (uden kobber), men jeg har set at man kan købe en SALTO Vildt
> sliksten med ekstra meget kobber. Hvad betyder det for vildtet at der er

Hej Ole
Du kan bruge en pæl af afbarket gran, det er der andre jægere der gør. Jeg
ved ikke meget om kobber i forhold til vildt, men får dør af der selv i små
mængder.
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 31-01-03 11:14

Hej
Jeg har haft en sliksten til Vildt opsat siden foråret, på en helt glat
hegnspæl, og den bruger dyrene meget flittigt, og jeg har endnu ikke fundet
nogle døde dyr, så jeg håber sandelig ikke at jeg skader dyrene.
Der gik ca en måned, før de føste tegn på brug, men siden er der friske spor
dagligt. Den står ved foderstanden et stykke inde i et skovbryn, så den er
helt dækket, og dyrene kan komme i skjul i skoven vis de forstyrres.
Bjarne Aa

Fra : Børge Matthiesen

Dato : 27-02-03 17:39

Mojn Ole

Jeg synes, at de sliksten er dyre og falder meget hurtigt fra hinanden.
Derfor sætter jeg et stykke plastnedløbsrør nedover toppen af pælen og
fylder fodersalt i røret.
Jeg ved godt, at så er der ingen mineraler i.

mvh

Børge