hvalp i skoven!
Fra : Henrik Hansen

Dato : 30-01-03 21:07

Jeg er meget interesseret i, at høre hvordan jeg skal agere med min hund
vedr. træning i at løbe fri.

Der er et råd som siger at hunden skal lære at holde øje min sin føre. Dette
kan gøres ved, tidligt at gå med hunden uden snor i skoven. Er der nogle som
har erfaringer, med dette??

Jeg er meget nervøs for at lade hende (Mille - 13 uger gl. Border Collie)
løbe uden snor, jeg frygter at jeg ikke kan kalde hende ind.

Håber der er nogle der kan hjæpe

MVH

Henrik
Borderen Mille

Fra : Smat

Dato : 30-01-03 21:35

Vi er blevet opfordret til at når han (ja vores er en hanhund har
forstået et indkald rimeligt. Så er det bare med at gå ud og øve, man
skal kalde 1 gang, hunde skulle jo gerne lærer at det er første gang det
gælder. Du går hen mod et træ, lige før du gemmer din bag det kalder du
(med ryggen til) hendes navn, og så er kunsten at vente uanset hvor lang
tid det tager, det er hende der skal komme til dig. Når hun så kommer
helt hen til dig så skal hun selvfølgelig roses så hun ikke er i tvivl
om at hun bare er verdens bedste hund.
Dette har vi udsat vores hund for siden han var 10 uger. Han er 18 uger
nu og jeg ved jeg kan kalde ham til mig, hvis ikke han er i leg med en
anden hund, så kan det knibe lidt

http://www.kandu.dk/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-01-03 21:55

Hej Henrik og Mille

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er meget nervøs for at lade hende (Mille - 13 uger gl. Border Collie)
> løbe uden snor, jeg frygter at jeg ikke kan kalde hende ind.

Jeg ville nok øve noget indkald inden jeg ville kaste mig ud i dette. Går du
til noget hvalpetræning med hende?

jeg er ikke 100% sikker, men mener at ha' hørt, at hunde ikke må løbe/cykle
fortidligt, de skal vist være næsten udvokset inden man skal begynde på
dette. Som sagt er jeg ikke 100% sikker, måske nogen andre kan be/afkræfte
dette.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Therese

Dato : 30-01-03 22:21

"Bolette Nielsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> dette. Som sagt er jeg ikke 100% sikker, måske nogen andre kan be/afkræfte

Det gælder i hvert fald for de store racer. Vores Berner må ikke løbe
(heller ikke ved siden af en cykel for han kan ikke cykle selv ;oD ) før han
er 1½ år gammel.
Men det synes jeg nu heller ikke det lød til at Henrik gjorde

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-01-03 23:05

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse
> Men det synes jeg nu heller ikke det lød til at Henrik gjorde

Nej okay, det er vist mig der har læst forkert, jeg beklager.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Leyna

Dato : 31-01-03 00:40

On Thu, 30 Jan 2003 22:20:38 +0100, "Therese"
<therese@SLETelverdalen.dk> wrote:

> [...]
>(heller ikke ved siden af en cykel for han kan ikke cykle selv ;oD ) før han

Det kan da godt være at det er mig der helt har misforstået noget, men
hvorfor i alverden må hunden ikke løbe, og hvem skulle dog forhindre
den i det?
For mig svarer det lidt til at et barn bestemt ikke må løbe eller
klatre i træer før de er blevet teenagere.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 31-01-03 08:42

> [...]
> den i det?
> For mig svarer det lidt til at et barn bestemt ikke må løbe eller
> klatre i træer før de er blevet teenagere.

Det er MEGET mere belastende at holde en konstant fart ved siden af en cykel
end at "fjolle rundt" på sine egne præmisser, med pauser osv. Et barn bør
faktisk heller ikke dyrke overdrevet kondiløb eller vægttræning fx - jeg vil
tro alle de små gymnastikpiger fra øst som er flasket op med træning næsten
alle vil have slidgigt i en meget tidlig alder.

Jeg kan se det på min 2-års basse, han kan sagtens gå 2 timer i skoven og
fjolle og hente pinde, men 10 min. cykling (noget vi ikke har fået trænet
op), så er han HELT flad. Hvalpe må heller ikke dyrke springTRÆNING som
kræver fuldt udviklede muskler for at støtte leddene. Kun det, som de nu
selv finder på. Deres led er ret bløde mens de vokser, de har ingen muskler,
så monotone bevægelser vil kunne slide ret meget.

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 31-01-03 09:22

On Fri, 31 Jan 2003 08:42:26 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>tro alle de små gymnastikpiger fra øst som er flasket op med træning næsten
>alle vil have slidgigt i en meget tidlig alder.

Så må det bestemt være mig der overhovedet ikke følger med, for jeg så
ikke noget steds at det var nævnt at hvalpen spænede om kap med en
cykel, men jeg så at der stod at hvalpe ikke måtte løbe... og det
sidste mener jeg er noget sludder.
Min lab x hvalp spæner det bedste han har lært (i haven - aldrig ved
cykel) og det skal han da have lov til. Han er et rigtig energibundt
og han hopper og springer da osse, men kun det han selv gider. Jeg
tvinger ham ikke til noget.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 31-01-03 10:18

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
Hej Layna

> [...]
> cykel) og det skal han da have lov til. Han er et rigtig energibundt
> og han hopper og springer da osse, men kun det han selv gider. Jeg

det kan sagtens være mit indlæg det har forvirret en hel del, for jeg fik
læst det somom Henrik ville løbe træne med sin hund i skoven, ( ved i
grunden ikke hvordan jeg kunne læse så meget forkert for det er jo
overhoved ikke det hans indlæg handler om ), og så var det bare jeg
mente at ha' hørt et sted at cykling og løbetræning ikke måtte ske for
tidligt.

Min hund fik skam også lov som hvalp ( selvfølgelig også nu hvor han er
voksen ) til at løbe som han ville

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : x Vuf x

Dato : 31-01-03 12:13

Fri, 31 Jan 2003 09:22:10 +0100, Leyna wrote:

> [...]
>cykel) og det skal han da have lov til. Han er et rigtig energibundt
>og han hopper og springer da osse, men kun det han selv gider. Jeg

Læs nu lige, hvad hun skriver!Løber hunden ved siden af en cykel,
vil den følge med til den falder omkuld. Lidt ligesom en hest, der
jo bli'r ved med at løbe, til den falder død om! Hundens ejer sidder
på cyklen, og så må dyret jo bare følge trop, ellers er mor/far væk
lige om lidt...

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Therese

Dato : 31-01-03 14:20

"Leyna" skrev
> [...]
> cykel) og det skal han da have lov til. Han er et rigtig energibundt
> og han hopper og springer da osse, men kun det han selv gider. Jeg

Hej Leyna

Jeg svarede på Bolettes indlæg om en hvalp måtte løbe/cykle og ikke på
Henriks

Når man har en hvalp af en giant-race er det vigtigt, at hvalpen ikke bliver
udsat for hård belastning af sine led indtil den (for Berneren) er 2 år, da
kroppen vokser hurtigere end leddene kan følge med. Derfor er det også
vigtigt at fodre hunden med foder beregnet til giants-hvalpe, da der er en
slags væksthæmmer i, der gør den ikke vokser for hurtigt. Det gør både
dyrlæger og opdrættere altid meget opmærksom på, da man ellers kan få store
problemer med HD.

Det det handler om er, at man ikke skal opfordre/tvinge hvalpen til meget
fysisk aktivitet. Som helt lille må man f.eks. kun gå tur i ca. 10 min, men
hvalpen må meget gerne rende rundt i haven i timevis. Har man hvalpen i snor
er den tvunget til at følge med, mens den når den selv løber rundt kan
slappe af, når den har lyst. Dvs, at hvis man slipper hunden i skoven kan
den løbe og fjumre lige så tosset den vil, hvis det ikke er meningen den
skal_gå_hjem bagefter.

Kan du følge det jeg mener? Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Leyna

Dato : 31-01-03 21:26

On Fri, 31 Jan 2003 14:20:18 +0100, "Therese"
> [...]

>skal_gå_hjem bagefter.
>
>Kan du følge det jeg mener? Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Okay, det var meget mere klart. For mig lød det som om man skulle
pakke sine store hunde ind i vat og bomuld og endelig ikke lade dem få
for meget motion.
Nu ved jeg ikke hvor stor en Berner Sennen er, men min lab-x er pt 60
cm. og vejer 35. Han er 8 måneder. Jeg mener jo at han hører til
blandt de store hunde, og han løber meget hver dag. Det er dog i haven
(vi har en kæmpegrund) og han bestemmer selv farten. Det nyder han og
det ville jeg aldrig fratage ham.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Therese

Dato : 01-02-03 12:27

Så vidt jeg ved er der vist stor forskel på ledbelastningen i voksealderen
hos "store hunderacer" og "giant-racerne". De store hunderacer er vist slet
ikke så udsat for HD som giants. Men jeg ved det ikke med sikkerhed, da jeg
kun har sat mig ind i det hos vores egen.
Min Bernhard er 11 mdr og vejer mindst 45 kg. Han mangler ca. 10 kg endnu.
Da han var lille tog han 1½ kg på om ugen, og hvis han ikke fik kontrolleret
kost ville det være væsentligt mere. Derfor er det meget vigtigt at følge
anvisningerne. Lige så snart de er udvoksede ved 2-års-alderen må man
nærmest knokle rundt med dem, som man vil. Det er også her, man begynder at
bruge Berneren til vogntræk osv. der er hårdt arbejde.

> Okay, det var meget mere klart. For mig lød det som om man skulle
> pakke sine store hunde ind i vat og bomuld og endelig ikke lade dem få
> for meget motion.

Ikke for meget tvungen motion, men Bernhard tonser rundt i haven i timevis

--
Mange hilsner
Therese

Fra : R. Ilsøe

Dato : 31-01-03 14:24

> [...]
> ikke noget steds at det var nævnt at hvalpen spænede om kap med en
> cykel, men jeg så at der stod at hvalpe ikke måtte løbe... og det

Så prøv at læs hvad der står een gang til, for jeg læste det da meget klart
som at det drejede sig om cykling!

Rinnie

Fra : Holm

Dato : 30-01-03 23:09

Bolette Nielsen <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b1c3ht$9dk$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> dette. Som sagt er jeg ikke 100% sikker, måske nogen andre kan be/afkræfte

Hej Bolette

Det er noget om noget af det ....
Det er i det hele taget ikke en super god idé at lade hunde løbe ved siden
af en cykel, kedeligt for hunden , mageligt for ejeren , som tror at så er
dagens motion klaret.......

Belastende og for lange motions-timer er heller ikke sunde , men jeg lader
min hvalp løbe , hoppe og spinge og balancere..og kravle alt det han vil ,
for jeg mener at hunde er sunde stærke dyr fra naturens side , og at det
gavner deres muskulatur , sener og knogler, at de selv træner sig op hen af
vejen.
Jeg påtvinger ham derimod aldrig noget , og jeg afpasser turerne så han
aldrig bliver overbelastet.

Jeg mener bare at man er blevet så ekstrem mht. at passe på dit og dat , at
man risikerer at få triste , tunge , usikre hunde ud af det.

Igen ville jeg se på , hvordan avlen er blevet helt forskruet.........væk
fra det naturlige , så vi har fået kæmpestore hunde med dårlige
knogler/hofter..alt for lange hunde , med dårlige rygge.....alt for
fladnæsede hunde , med vejrtræknings problemer....hunde med allergi og pels
problemer osv osv

Jeg ville så gerne have at flere mennesker fik et naturligt forhold til
deres hunde , .......og hundene fik lov til at være hunde og leve naturligt.

Jeg elsker at se på mine tre , som er skovens "børn"....de suser op af
bakker , hopper over væltede træstammer , stormer gennem buske og krat , og
udfører dette med den allerstørste behændighed og elegance.......og
jeg........jeg føler mig så klodset i deres nærhed.....skulle jeg så
bestemme om disse vidunderlige skabninger ikke måtte løbe og springe ?

Nå...ja jeg ved godt at man er nødt til at tage hensyn til visse racer...og
heldigvis er det ikke alle hunde der gider alt det mine
gør...........LOL......

Holm

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 30-01-03 23:09

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er meget nervøs for at lade hende (Mille - 13 uger gl. Border Collie)
> løbe uden snor, jeg frygter at jeg ikke kan kalde hende ind.

Jo længere du venter, jo sværere bliver det! Men hun stadig er forholdsvis
lille hvalp, vil det altafgørende for hende være, hvor du befinder dig.
Dette skal du udnytte - ud og af med snoren Selvfølgelig kun på dertil
egnede arealer!

Så finder du nogle rigtig gode godbidder og evt. noget legetøj frem. Hver
gang Mille kommer hen til dig roser du og belønner med leg eller godbid.
Hver gang Mille ikke holder øje med dig, forsvinder du. Ind bag en busk,
rundt om et hjørne osv. Du skal ikke kalde, bare forsvinde lydløst. Det er
op til hende at finde dig igen. Alt efter, hvor stærk hun er psykisk
(selvstændig), skal du selvfølgelig hjælpe hende (rasle lidt e.l.), hvis hun
ikke selv finder dig.

Det er vigtigt ikke at kalde på hende, i situationer, hvor du ikke forventer
110 % at hun kommer. Vend om og løb din vej i stedet for. Så skal hun nok
følge efter. Skift i øvrigt retning tit, når i går, så hun er tvunget til at
holde øje med dig.

Hvis du er god til at belønne hende, når hun tilfældigt kommer til dig, vil
hyppigheden af hendes "besøg" hurtigt øges. Du kan så begynde at kalde på
hende, når du kan se hun er på vej. Når hun så kommer er det juleaften (10
dobbelt belønning!!!). Når dette så går godt hver gang, kan sværhedsgraden
øges. Kald samtidig på hende med samme kaldeord, hver gang i skal noget
sjovt derhjemme, have mad, ud og gå, lege osv.

-Trine

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 30-01-03 22:54

Min hund da den var hvalp gik jeg tur i skoven med den, og når lejligheden
bød sig gemte jeg mig for den. Det gjorde at den var mere opmærksom på, hvor
jeg var og gik ikke langt væk. Håber du kan bruger dette.
Poul

Fra : Mari

Dato : 31-01-03 00:25

> Jeg er meget interesseret i, at høre hvordan jeg skal agere med min hund
> vedr. træning i at løbe fri.

Vend ryggen til hunden, sæt sig på hug og gem hovedet med dine arme.
Hvis hunden ikke opdager det - så begynd at sige nogle lyse lyde - helt
oppe i diskanten, hvis den er laaangsom. Det animerer.
Hunden vil gå rundt om dig - for at finde dig - og nu bliver du 100% GLAD
HVER ENESTE GANG uanset hvor længe den er om at "finde" dig.

Det er noget af det første jeg lærer mine hvalpe - og de lærer på den måde
at
de skal holde øje med mig - fordi jeg har strudsemanerer - og er
uberegnelig.

Jeg lærer dem det ikke i skoven - for en hund der ikke er under 100% kontrol
må ikke slippes løs i en skov.
Jeg går ud på en åben brakmark, på stranden el.lign. hvor den kan løbe frit
til alle sider.
I den alder har den en naturlig fixering, som gør at den ikke løber ret
langt væk fra
føreren. Og lad så være med at kalde hele tiden af frygt for at hunden ikke
vil komme.
Den lukker bare ørerne og bliver tonedøv. Sig i stedet en lys lyd, når du
ændrer retning,
så hunden vender opmærksomheden på dig - og følger dig. Kommer den ikke med
- såskift retning igen, mens du igen siger en lys lyd. Og sådan bliver du
ved - (i korte
træningspas) indtil hunden har lært at du "forsvinder", når den ikke holder
øje med dig.
Bemærk at "forsvinde" blot vil sige at vende ryggen til og bevæge sig væk -
(i den alder).

Så længe mine hunde ikke er sikre i indkald, modtager jeg dem altid i
hugstilling
og med lyse animerende lyde - og med åbne arme.

/Mari

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 31-01-03 13:05

Hej

Da jeg fik min første border gik jeg til træning hos Christina
Ingerslev som nu har træning i Lyngby, her trænede vi meget indkald,
hvor man var i trygge omgivelser, og fik den hjælp man havde brug for
af kompetente mennesker, her er linket, måske du burde tilmelde dig
noget hvalpetræning, da indkald er noget man bruger en del tid på ved
den slags træning. Her er linket igen ; http://www.dogtraining.dk/

Det kan godt betale sig at bruge tiden da det kommer dobbelt ind igen,
og det at have dygtige trænere omkring sig er virkelig guld værd. Og
samtidig er det vigtigt at få sin hund socialiseret og man kan tale
med andre der måske har samme problemer som en selv.

Held og lykke med træningen

Jeannette Svensson/asko