RDRAM og SDRAM..? & Northwood(2)
Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 30-01-03 19:30

Hej,

Er RDRAM hurtigere? Jeg tænker i forb. med en P4 maskine.

Og et andet spørgsmål:

Hvad er forskellen på Northwood og Northwood2.. (P4 2.4GHz)??

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Brian - E-Mail: [ New-Yorq@City.dk ]

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-01-03 22:04

[ B@CHFiRE ] wrote:

> Er RDRAM hurtigere? Jeg tænker i forb. med en P4 maskine.
>
> Hvad er forskellen på Northwood og Northwood2.. (P4 2.4GHz)??

NW : FSB 400(100 MHz, hvor der overføres data 4 gange for hver cyklus)
NW2: FSB 533(133, ditto)

Fra : o&u

Dato : 31-01-03 08:46

On Thu, 30 Jan 2003 19:30:05 +0100, "[ B@CHFiRE ]" <New-Yorq@City.dk>
wrote:

>Hej,
>
>Er RDRAM hurtigere? Jeg tænker i forb. med en P4 maskine.

Du mener vel: RDR ram i forhold til DDR sdram.

Priser: samsung pc1066 RDRram koster for 256 Mbyte 949 kr.

Geil pc3500 DDR 256 Mbyte koster 875 kr.

Så den store prisforskel er der ikke.

For alm. sdram er passé og specielt en meget dårlig kombination til
P4, der skal have meget ram båndbredde for at konkurrere med AMD.

Nyeste chipset som Intel Granite Bay (Intel E7205 chipset) for DDR ram
tangerer RDR ram i ydelse med DDR266 ram. Det sker altså med ram i
Granite Bay, der kun kører fsb 133.
Det må forventes at Granite Bay snart kan køre DDR ram som DDR333 og
DDR400. Men det kan de nyeste asus bundkort med det sikkert også
uofficielt. Asus P4G8X er et sådant Granite Bay bundkort.

Mange opnår det samme med chipset Intel 845pe, hvor de med DDR pc3200
ram kører ram med en fsb på over 200 (altså som mindst DDR400).

Det må forventes, at chipsets til DDR ram udvikles til meget snart at
overgå RDR ram.

Så jeg mener, at en investering i RDR ram på længere sigt er spild.

Nyeste asus bundkort:
http://www.asus.com/products/mb/mbindex.htm

Der kommer også noget godt fra Sis. Deres nyeste sis 746 chipset.

Du kan læse dette review om epox nforce2 bundkort for AMD:

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?s=&threadid=20513

Der overgås en P4 3.0 GHz, der kører 17x176 = 3 GHz med RDR ram, af en
Tbred 2166 MHz cpu, der kører 12.5 x 204 = 2550 MHz med DDR ram
pc3500.

Ram kører synkront i begge tilfælde. P4'eren er 32 % OC og Tbred er 18
% OC.

Han nævner i konklusionen, at hans P4 2.26@3.0 GHz med rambus ram
overgås af hans Tbred. Men alligevel kan han bedst lide P4'eren. Sådan
har man jo lov at have en mening.

mvh

John

Fra : Leony

Dato : 31-01-03 09:05

"[ B@CHFiRE ]" <New-Yorq@City.dk> skrev i en meddelelse

> Er RDRAM hurtigere? Jeg tænker i forb. med en P4 maskine.

Ja, men om du vil lægge mærke til forskellen, afhænger af hvad du bruger
din computer til.
Fandt denne onkel Tom artikel, som sammenligner SD-, DDR- og RD-RAM:
http://www.de.tomshardware.com/mainboard/01q3/010910/intel_845-03.html
(desværre på tysk, men benchmarksne taler deres eget sprog).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/