php + mysql + indsætte en array ...
Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 30-01-03 17:43

Er der en smart måde at indsætte indholdet af en array i en mysql database?

I første omgang er det bare en "en-dimensionel" ? array. Fx. en masse navne.

--
Mvh.
Axel

Fra : Morten Winther

Dato : 30-01-03 18:55

"Axel Eystein Jensen" <axel@eystein.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en smart måde at indsætte indholdet af en array i en mysql
database?

ja

> I første omgang er det bare en "en-dimensionel" ? array. Fx. en masse
navne.

$navne[] = "Hans";
$navne[] = "Peter";
$navne[] = "Jens";

$navendel = implode("'), ('", $navne);

$sql = "INSERT INTO tabel (navn) VALUES ('$navendel')";

/ morten

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 30-01-03 23:53

Morten Winther wrote:
> [...]
> $navne[] = "Jens";
>
> $navendel = implode("'), ('", $navne);
>
> $sql = "INSERT INTO tabel (navn) VALUES ('$navendel')";
Ok, tak. Det ser ud til at virke.

Hvad nu hvis jeg havde en ´assosiativ' ? array? Noget lign.
peter => målmand
thomas => træner
erik => vandbærer

Mvh.
Axel

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 31-01-03 00:04

Axel Eystein Jensen wrote:
> Hvad nu hvis jeg havde en ´assosiativ' ? array? Noget lign.
> peter => målmand
> thomas => træner
> erik => vandbærer
Åh, vent, jeg tror jeg forstår.
noget i stil med :
$sql = "INSERT INTO tabel (navn, position) VALUES ('$navendel',
'$position')";
eller?
--
Mvh.
Axel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 31-01-03 02:41

Axel Eystein Jensen wrote:

> Åh, vent, jeg tror jeg forstår.
> noget i stil med :
> $sql = "INSERT INTO tabel (navn, position) VALUES ('$navendel',
> '$position')";
> eller?

jo jo - den er god nok

/Jesper Brunholm

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 03-02-03 14:34

Morten Winther wrote:
> $navne[] = "Hans";
> $navne[] = "Peter";
> $navne[] = "Jens";
>
> $navendel = implode("'), ('", $navne);
>
> $sql = "INSERT INTO tabel (navn) VALUES ('$navendel')";
Jeg er stødt på et nyt problem her. Lad os nu antage, at der i arrayet
fx. var tegn som ' .
$navne[] = "Hans' mobil"

Den skal vel escapes?

Det kunne man så gøre med addslashes, men jeg kan ikke regne ud hvornår.
Hvis jeg gør det efter implode escaper jeg jo også ' som bruges i
sql-strengen.

Hvad bør jeg gøre?

--
Mvh.