IRQ-konflikt
Fra : Peter Holm

Dato : 30-01-03 16:51

Hejsa,
endnu engang har jeg måske fundet fejlen på min bærbare.

Grafikkortet og PCMCIA-porten har samme Interrupt Request nummer - de sidder
begge på IRQ 9.

Kan dette være fejlen? Jeg kan ikke få lov at ændre på dem. Skal man i BIOS
for at sætte en on/off for tillladelse til manuel indstilling af IRQ?
Jeg ved, at tricket for at finde konflikten er, at disable de devices der
sidder på samme IRQ en efter en og se hvornår det funker, men det er sgu
lidt upraktisk, når det drejer sig om grafikkortet :o/

Øhh, hvordan kommer jeg i BIOS på min Acer Extensa 368T?

Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-01-03 16:52

Nå, bare en joke.

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-01-03 19:26

Peter Holm wrote:
> Hejsa,
> endnu engang har jeg måske fundet fejlen på min bærbare.

Damn - du ender som den rene Acer-expert!

> Grafikkortet og PCMCIA-porten har samme Interrupt Request nummer - de
> sidder begge på IRQ 9.
>
> Kan dette være fejlen?

Det er ikke voldsomt sandsynligt.
Angiver Windows det som en konflikt, eller konstaterer du bare, at de deler
IRQ?

> Jeg kan ikke få lov at ændre på dem. Skal man
> i BIOS for at sætte en on/off for tillladelse til manuel indstilling
> af IRQ?

Du skulle deaktivere Plug'n'Play - hvis det er muligt i BIOS

> [...]
> er sgu lidt upraktisk, når det drejer sig om grafikkortet :o/
>
> Øhh, hvordan kommer jeg i BIOS på min Acer Extensa 368T?

Slettede du ikke den i dit indlæg, længere nede
ACER: F1, F2 eller CTRL+ALT+ESC

/Chr

Fra : Peter Holm

Dato : 30-01-03 20:33

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> wrote in message

> [...]
> IRQ?

> Du skulle deaktivere Plug'n'Play - hvis det er muligt i BIOS

> Slettede du ikke den i dit indlæg, længere nede

OK, jeg er kommet ind i BIOS med F2.
Der er ingen konflikter i følge Windows, men forskellige steder læser jeg,
at der stadig kan være problemer med konflikt hvis flere enheder sidder på
samme IRQ, selvom også windows melder alt ok. Desuden kan jeg læse, at man
bør holde IRQ9 fri (se nederst om i posten om dette*), da dette er en
viderestilling, eller noget i den stil, af IRQ2, og derfor slet ikke bør
benyttes.
Både mit grafikkort og min PCMCIA-bus controller (altså der hvor man stikker
LAN-kortet i ik?) sidder på denne IRQ9.
I BIOS kan jeg desværre ikke deaktivere Plug'n'play.
De eneste IRQ'er jeg kan ændre på i BIOS er IRQ4 for Serial porten, og IRQ7
for parallelporten. Men det er jo ikke nogen af disse der sidder på samme
IRQ som min problemramte PCMCIA-controller.
I windoes device manager kan jeg som sagt heller ikke få lov at ændre på
IRQ-channel for grafikkort eller PCMCIA Controller.
Hvad dælen do I do?

Peter

*IRQs NOT RECOMMENDED
When connecting devices it is recommended that you stay away from IRQ 9
which is a cascade port with IRQ 2. However generally it is a good idea to
assign devices that you wish to move and do not plan to use to IRQ 9 to
allow extra IRQs for a device you may plan to use. A good example of this
recommendation is moving the MPU-401 device which is a midi device used for
musical keyboards.

Fra : Peter Holm

Dato : 30-01-03 21:34

> Du skulle deaktivere Plug'n'Play - hvis det er muligt i BIOS

I windows, under Device manager, og properties for Plug and Play finder jeg,
at jeg kan sætte kryds ved "Disable NVRAM / ESCD updates". Er det hvad du
mener med deaktivere Plug'n'play ?

Mvh
Peter

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-01-03 21:48

Peter Holm wrote:

> I windows, under Device manager, og properties for Plug and Play
> finder jeg, at jeg kan sætte kryds ved "Disable NVRAM / ESCD
> updates". Er det hvad du mener med deaktivere Plug'n'play ?

Nej - jeg mente i bios - dvs. ophæve bios' forsøg på automatisk tildeling af
irq-adresser til dine enheder, så du manuelt kan gøre det.

Jeg ville (fortsat) gå efter en geninstallation af Windows på din maskine.
Den trænger til at få "rystet kortene" - IRQ-wise. Du kunne evt. prøve at
deaktivere din com-port i BIOS først (hvis du ikke bruger den) - og se om
Windows gør brug af den.

/Chr

Fra : Peter Holm

Dato : 30-01-03 22:00

> [...]
> deaktivere din com-port i BIOS først (hvis du ikke bruger den) - og se om

Ok, jeg prøvede at disable det i windows device manager, men dette gav
stadig ikke mulighed for at ændre IRQ for grafikkort eller PCMCIA-port.

Jeg har disabled både serialport og parallelport i BIOS nu. Skulle dette
være med til at give en ny tildeling af IRQs hvis jeg geninstallerer windows
?
Mvh
Peter

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-01-03 22:18

Peter Holm wrote:

> Jeg har disabled både serialport og parallelport i BIOS nu. Skulle
> dette være med til at give en ny tildeling af IRQs hvis jeg
> geninstallerer windows ?

Så BURDE der jo være 2 extra IRQ-værdier ledige - og så kan du få afgjort om
problemet skyldes en latent IRQ-konflikt.

/Chr

Fra : Peter Holm

Dato : 30-01-03 22:02

> [...]
> deaktivere din com-port i BIOS først (hvis du ikke bruger den) - og se om

Kan jeg installere oveni, eller bør jeg formatere hele disken inden jeg
begynder igen?
Peter

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-01-03 22:06

Peter Holm wrote:

> Kan jeg installere oveni, eller bør jeg formatere hele disken inden
> jeg begynder igen?
> Peter

Slet Windows (og evt. \programmer-mappen) og installér igen. Du _behøver_
ikke formattere.

/Chr

Fra : Peter Holm

Dato : 30-01-03 22:42

> Slet Windows (og evt. \programmer-mappen) og installér igen. Du _behøver_
> ikke formattere.
>
> /Chr

Nu spørger jeg sikkert vildt amatøragtigt, men skal jeg afinstallere windows
eller bare slette de mapper der hedder windows og progam files ?
mvh
peter

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-01-03 22:55

Peter Holm wrote:

> Nu spørger jeg sikkert vildt amatøragtigt, men skal jeg afinstallere
> windows eller bare slette de mapper der hedder windows og progam
> files ?

Du kan bare slette koldt & kynisk - fra DOS, altså.
Windows er nok ikke glad for at slette sig selv.

/Chr

Fra : Peter Holm

Dato : 31-01-03 12:24

> Du kan bare slette koldt & kynisk - fra DOS, altså.
> Windows er nok ikke glad for at slette sig selv.
>
> /Chr

En geninstall af win98 gav samme IRQ-fordeling som første gang. Det lykkedes
god at få LAN-kortet over på en anden IRQ (kortet lavede fejl, og så kunne
jeg selv sætte IRQ'en). Dette gav ingen forskel overhovedet. Så efter
formattering, geninstallering og opsætning med nye drivere på alle pladser
er alt som før. Med andre ord - lortet virker ikke på nettet længere end
30-40 sekunder.
Så erkendelsens time er kommet. Mine evner rækker ikke længere. Jeg har
opgivet. Den bærbare lægges i skuffen til den dag jeg ved et tilfælde hører
om en, som kender en, som har løst præcis det samme problem som jeg nu har
opgivet.
Hvilket nederlag!
Tak for gode råd trods alt.
Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 01-02-03 18:16

VILDT!!

Jeg har lige fået en mail med 98se drivere til den O2 Micro OZ6832/6833 Bus
Controller hvor LAN-kortet sidder. Jeg skrev til O2 firmaet for en uges tid
siden og bad om drivere til bus-controlleren. Det er drivere fra 1999. Jeg
havde endda selv fundet andre drivere til controlleren på nettet som er fra
2002. Men lortet virker sgu! Jeg er i chock! Tænk at sådan et par filer kan
gøre så stor en forskel.
Jeg har siddet på nettet med den bærebare i 30 minutter uden problemer nu,
så jeg er 100% sikker på at det virker.
1000 tak for supporten!

Mvh
Peter

Fra : Rado

Dato : 31-01-03 00:03

On Thu, 30 Jan 2003 16:51:17 +0100, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>endnu engang har jeg måske fundet fejlen på min bærbare.
>
>Grafikkortet og PCMCIA-porten har samme Interrupt Request nummer - de sidder

Afhænger bl.a. hvilket OS du bruger. I Win2000 f.ex, der anvender delt
IRQ, er netop IRQ 9 ofte delt mellem flere enheder (jeg har selv 6
enheder på IRQ 9, uden nogen problemer overhovedet). Er der derimod
Win98 kan det give problemer, selvom det nok afhænger af hvilke
enheder det er der deler IRQ.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...