MS Windows
briani 27239
fra Me 98se
Fra : Jorgen

Dato : 30-01-03 07:05

Hej

Jeg har en Compaq computer hvor der medførte
en Recovery CD, Hvor man kan indsætte en cd'en i rom drivet.
og tænde for computer og få gen installer Windows ME automatisk.

Min Harddisk er del i 2, C og D.

Nu vil jeg gerne ha lavet en Boot disk eller hvad det nu heder,
så jeg kan slette hele harddisken og sætte en ny cd i,
med Windows 98se og få den installeret.
Hvordan gør man det, ?
Hvilken filer skal jeg bruge for at få cd rom til køre ?

JB

Fra : jens

Dato : 30-01-03 08:48

"Jorgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med Windows 98se og få den installeret.
> Hvordan gør man det, ?
> Hvilken filer skal jeg bruge for at få cd rom til køre ?

Det kam gøres med en w98 cd.
Start fra cdrom med cdromrev, i dos formateres C drevet og næste gang der
started fra cd kan w987 installeres.
En format c: sletter alt på c drevet, skal noget gemmes skal det gøres først

mvh Jens

Fra : Jorgen

Dato : 30-01-03 14:38

Jeg kan ikke installer Windows 98se før Windows ME er slette.
hvis jeg gør det kan cd rom stadigvæk læse en cd eller hvordan skal
jeg installer en driver

JB

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-01-03 15:35

Hej Jorgen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg kan ikke installer Windows 98se før Windows ME er slette.
> hvis jeg gør det kan cd rom stadigvæk læse en cd eller hvordan skal
> jeg installer en driver

Startdisketten til Win98 SE (og vist også den første Win98) indeholder
standarddrivere til cd-drevet.

Hvis du af en eller anden grund kun har en uden, er det muligvis
alligevel ikke noget problem, hvis dit bundkort understøtter boot fra
cd-drev (der i så fald ikke behøver drivere).

Alternativt kan du kigge på <http://www.bootdisk.com/original.htm>. Det
er formentlig OEM-udgaven, du skal bruge (da den anden ikke laver en
RAMdrive). I alle tilfælde kan du jo blot hive begge ned og se på, hvad
der ligger i exe-filen og så vælge den, der har cd-drivere med.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jorgen

Dato : 30-01-03 20:44

Hej igen

Jeg har prøvet at formater min harddisk på min Bærbar,
nu er der gået flere timer, der står på skærmen
Kontrollerer 4.178,64 MB
Prøver at gendanne allokeringsenhed 656.001
tallet skifter en gang imellem
Hvor mange timer skal jeg regne med at det vil tage
er der ikke en hurtig måde at formater en harddisk på.
min harddisk er på 2 GB, del i to C og D
Når jeg trykker på Ctrl+Alt+Del starter computer op igen.

Jeg vil gerne have slettet hele Win Me, først, for jeg kan ikke
få installeret Win 98se for det er en ældre version.

JB

Fra : Rudi Stegen

Dato : 31-01-03 11:45

> [...]

> nu er der gået flere timer, der står på skærmen
> Kontrollerer 4.178,64 MB
> Prøver at gendanne allokeringsenhed 656.001

Der er noget rivegalt der.

> Hvor mange timer skal jeg regne med at det vil tage
> er der ikke en hurtig måde at formater en harddisk på.
> min harddisk er på 2 GB, del i to C og D

Med en gammel 4,3 MB Fujitsu delt i to logiske drev og en P200MMX tager
det cirka 2-3 minutter pr. logisk drev at formatere.

> Jeg vil gerne have slettet hele Win Me, først, for jeg kan ikke
> få installeret Win 98se for det er en ældre version.

Jeg kender kun Win ME perifert. Mit gæt er, at den forhindrer en
formatering med Win98 SE. I så fald må du nok i gang med Fdisk.

Hvis du vil have en kort info om fdisk, kan du prøve
fdisk /?
Hvis du vil have en gennemgribende, kan du tage en kigger på
<http://www.computerhope.com/fdiskhlp.htm>

--
Hygge fra Århus - Rudi