Aleneheste -opfølgning på tidligere tråde
Fra : PJM

Dato : 30-01-03 04:56

Endnu en af mine gode veninder er nu ved at flytte ud på et nedlagt landbrug
og vil have en islænder, som hun og datteren kan ride på, når de har lyst.
Jeg vil nødigt blive uvenner med hende -men jeg KAN altså ikke rigtigt klare
den der forkælede holdning til, at man bare kan købe sig et stykke
ridelegetøj, der kan sættes ind i skabet igen efter turen. Hvordan får jeg
på en pæn måde overbevist hende om, at hun også skal tænke på hestens tarv?
Noget nyt om eventuel lovgivning om emnet -har i gode råd eller erfaringer
med aleneheste? Eller bør jeg på forhånd bare opgive det hele og acceptere
at de nyrige kan gøre som det passer dem med hensyn til at købe og holde
hest som det passer dem?

Med venlig og bekymret hilsen
pjm

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-01-03 08:29

PJM wrote:
> [...]
> på en pæn måde overbevist hende om, at hun også skal tænke på hestens tarv?

Måske skulle man bare i en pæn tone fortælle at heste ville have det
rigtigt dårligt alene. Og at have hest i det hele taget, kræver en del
viden og omtanke.

Nogen gange tror jeg godt det kan betale sig at sige tingene lige ud. Du
kunne foreslå at hun fik (mindst) to heste, og evt. tilbyde at hjælpe hende?

> Noget nyt om eventuel lovgivning om emnet -har i gode råd eller erfaringer
> med aleneheste?

Ved ikke med lovgivning. Men heste har det med at blive sære og
utrivelige når de går alene.

> Eller bør jeg på forhånd bare opgive det hele og acceptere
> at de nyrige kan gøre som det passer dem med hensyn til at købe og holde
> hest som det passer dem?

Næh.

-dennis

Fra : PJM

Dato : 01-02-03 12:03

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen gange tror jeg godt det kan betale sig at sige tingene lige ud. Du
> kunne foreslå at hun fik (mindst) to heste, og evt. tilbyde at hjælpe
hende?

Hæ -jeg skal gerne hjælpe. Men at overbevise hende (eller nogen andre, for
den sags skyld) om, at måske 25.000 til en islænder i stedet for burde være
50.000 til to islændere eller 75.000 til tre, virker sgu som en lidt
uoverkommelig opgave. Eller taler vi igen om et par shetlændere til et par
plovmænd som selskabsdyr?

> Ved ikke med lovgivning. Men heste har det med at blive sære og
> utrivelige når de går alene.

Her er jeg MEGET interesseret i at vide, hvori særhederne og
utrivelighederne giver sig udtryk. Har selv kendskab til ét tilfælde, hvor
en alenehingst fra at løbe glad efter alle andre heste, der kom forbi
udenfor, efterhånden begyndte at være ligeglad og udviklede sig til at være
en rigtig trist hest og dårligt nok gad arbejde. Ejeren (min kæreste) tog
konsekvensen og købte en "kone" til ham og der burde med tiden komme "børn"
ud af det. Men sådan ser det jo ikke ud alle steder, hvor der lige med et
snuptag bliver købt et ridedyr til fri afbenyttelse.

> Næh.

Enig -det ville jeg heller aldrig bryde mig om. Men de køber altså deres
heste, som det passer dem. Så hvilke signaler fra disse stakkels aleneheste
skal man holde øje med -jeg går ud fra at de fleste nyrige trods alt ønsker
at behandle deres dyr ordentligt?

mvh
pjm

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-02-03 09:14

PJM wrote:
> [...]
> den sags skyld) om, at måske 25.000 til en islænder i stedet for burde være
> 50.000 til to islændere eller 75.000 til tre, virker sgu som en lidt

Ja - penge er svære at argumentere med. Men så synes jeg, at de burde
opstalde hesten sammen med andre. Hvis de bliver bidt af det kunne de
evt. købe nogle flere og flytte dem hjem.

> Eller taler vi igen om et par shetlændere til et par
> plovmænd som selskabsdyr?

Tjah. Det ville vel være bedere end ingenting :/

> [...]
> skal man holde øje med -jeg går ud fra at de fleste nyrige trods alt ønsker

Dels tror jeg man skal holde øje med deres humør. F.eks. at de æder
ordentligt, følger med i hvad der sker omkring dem osv.

Derudover ville jeg holde øje med, at hesten ikke enten mister respekten
for mennesker totalt, eller begynder at behandle mennesker _alt for
meget_ som heste - med voldsom leg og den slags.

Men jeg har aldrig oplevet 'aleneheste' selv.

-dennis

Fra : Musen

Dato : 08-02-03 19:08

klip---
> [...]
være
> 50.000 til to islændere eller 75.000 til tre, virker sgu som en lidt

Ja det er det vel egentlig også...Selv for de "nyrige" *SSS*

>Eller taler vi igen om et par shetlændere til et par
> plovmænd som selskabsdyr?

Altså nu har jeg jo selv en af slagsen, og her fungerer det storartet. Nilco
er glad og han er glad, så det er der vel ikke noget forkert i? Det er
ihvertfald bedre end at hesten går alene!

> erfaringer

Da vi selv flyttede på et nedlagt landbrug (ikke fordi vi er nyrige, men
fordi det er en drøm jeg har haft siden jeg var 4 år og sad på en hest for
første gang...Den blev realiseret da jeg var 25 og har været min største
drøm i alle årene... havde jeg Nilco opstaldet på en rideskole som lå der
hvor vi boede før. (50 km væk)
Vi besluttede os så for at tage hende hjem da stalden var klar til det, og
så skynde os at finde noget selskab til hende. I den tid der gik fik jeg en
totalt forandret hest. Når hun var inde, vadede hun rundt konstant, prustede
og vrinskede, og var MEGET kontaktsyg. Når hun var ude, løb hun nærmest hele
tiden rundt langs hegnet og hver gang der kom nogen forbi, styrtede hun ned
til lågen og vrinskede i vilden sky. Det var frygteligt at se sin hest så
frustreret, så vi skyndte os at finde noget selskab til hende og straks var
hun gode gamle Nilco igen...

> [...]
> ud af det. Men sådan ser det jo ikke ud alle steder, hvor der lige med et
> snuptag bliver købt et ridedyr til fri afbenyttelse.

Det er jo nok svært, hvis de har sat sig i hovedet at de kun skal have en
hest, men prøv at vise dem nogle bøger om heste. Det står jo alle steder at
heste er flokdyr og har det skidt uden artsfæller. Måske kan det overbevise
dem...
Ellers er det vel et godt argument, at den kan blive "adfærdsvanskelig" og
dermed svær at ride på og i det hele taget svær at håndtere for datteren.

>hvilke signaler fra disse stakkels aleneheste
> skal man holde øje med -jeg går ud fra at de fleste nyrige trods alt
ønsker
> at behandle deres dyr ordentligt?

Ja nu er det jo svært, når de får en hest hjem de ikke kender, for
adfærdsændringer i det hele taget ville jeg holde meget øje med, men også om
den får nogle unoder, render hvileløst frem og tilbage eller omvendt bliver
apatisk.

Venlig hilsen Musen

Fra : Marlene

Dato : 30-01-03 15:12

PJM <doink@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b1a7op$lhl$1@sunsite.dk...
> [...]
> at de nyrige kan gøre som det passer dem med hensyn til at købe og holde

Jeg forstår udmærket din holdning - heste bør ikke gå alene (af de tidligere
indlæg har du måske læst, at jeg vil have en selskabshest til min 30-årige
fjordhest, da hun godt nok er glad, men bliver helt vild, når hun ser andre
heste). Du kan jo også sige til hende, at det sandsynligvis bliver vedtaget
ved lov om et par år, at heste ikke må gå alene, da lovforslaget er oppe at
vende i Folketinget. Når man siger sådan, så kan hun ikke undgå at tænke, at
der nok er noget om snakken - at det ikke kun er dig, der er "overdrevet"
glad for heste.

Det kan jo også være, at hesten får det rigtigt godt og dejligt hos din
veninde, at hun lærer mere og mere hen ad vejen, men jeg må nok også sige,
at jeg kender/kender til et par stykker, som lige pludselig skulle flytte på
landet og have dyr - f.eks. høns, hvor de så ikke gad at passe dem
ordentligt efter et stykke tid. Tanken om at have dyr er ofte romantisk, men
mange glemmer, at der også er arbejde ved at have dyr - flere timer om
dagen. Så jo, jeg kan godt forstå, at du er bekymret, og jeg synes absolut,
at du skulle sige det til hende - stille og roligt.

Mvh. Marlene.

Fra : PJM

Dato : 01-02-03 12:29

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indlæg har du måske læst, at jeg vil have en selskabshest til min 30-årige
> fjordhest, da hun godt nok er glad, men bliver helt vild, når hun ser

Når din "fjordbakke" bliver helt vild, er der jo ikke langt til tanken om,
hvordan du selv ville reagere, hvis blev du blev lukket inde i en fold uden
mulighed for kontakt med andre mennesker?

> Du kan jo også sige til hende, at det sandsynligvis bliver vedtaget
> ved lov om et par år, at heste ikke må gå alene, da lovforslaget er oppe
at
> vende i Folketinget.

Personligt har jeg ikke specielt meget tålmodighed til at vente i flere år,
før der bliver gjort noget ved sagen og der evt kommer en lov. Og det
hjælper jo heller ikke hestene her og nu.

> Når man siger sådan, så kan hun ikke undgå at tænke, at
> der nok er noget om snakken - at det ikke kun er dig, der er "overdrevet"
> glad for heste.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at hun mener det godt nok for
hesten -lovgivning eller ej. Men hun er nok ikke så meget forskellig fra
alle de andre, der benytter sig af muligheden for at købe sig til lidt
fritidsfornøjelse uden egentlig at have forstand på at behandle hesten
korrekt.

> Det kan jo også være, at hesten får det rigtigt godt og dejligt hos din
> veninde,

Uden tvivl, hvis det står til hende -men gode hensigter er ikke altid nok.

> at hun lærer mere og mere hen ad vejen,

Sikkert -men det synes jeg nu ikke at hesten kan være tjent med at vente på.

> [...]
absolut,
> at du skulle sige det til hende - stille og roligt.

Det har jeg dæleme også i sinde -og ja, det bør jo ske stille og roligt.

mvh
pjm

Fra : Marlene

Dato : 03-02-03 10:55

PJM <doink@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b1gb2a$k6i$1@sunsite.dk...

> [...]
uden
> mulighed for kontakt med andre mennesker?

Jeg ville nok blive sær, (men det ville ikke røre mig!) - men ja, det er jo
netop derfor, jeg vil have en ven/veninde til hende :(

> [...]
> før der bliver gjort noget ved sagen og der evt kommer en lov. Og det
> hjælper jo heller ikke hestene her og nu.

Nej, det er heller ikke det, jeg skriver - jeg mener, at du kan fortælle
hende ovenstående, således at din veninde ved, at "der er noget om snakken",
så hun tænker sig om en ekstra gang. Jeg er godt klar over, at lovforslaget
ikke hjælper her og nu.

Mvh. Marlene.

Fra : dorthe jensen

Dato : 30-01-03 19:27

Hej

Har du prøvet at snakke med hende om hvor afhængig hun bliver af altid at
skulle plænlægge sin dag, hesten skal jo have foder og passes også i
weekenderne, det er et kæmpe arbejde at have hesten til at gå hjemme.
Jeg havde en pige fra klassen som jeg fortalte om alle de daglige ting der
skal sørges for og så har hun aldrig snakket om hest mere. Hun havde glemt
smed og eventuelle dyrlæge regninger, og så var hun ikke så glad for at
skulle tideligt op hver weekend. Hun følte at hun ville blive meget bundet.
Det er jo heller ikke altid let at finde en hest som har lyst til at gå en
tur med rytter hver weekend, nogle har det med at blive lidt frække hvis de
ikke bliver brugt dagligt.
Der er nogle regler omkring heste der går ude om vinteren, jeg ved ikke om
den skal gå ude hele tiden.

Venlig hilsen Dorthe