mail() problemer !
Fra : Lars Christiansen

Dato : 30-01-03 02:12

Hej NG!

Jeg har en webserver kørende med Debian. På en af mine sider har jeg lavet
en formular, hvor man kan sende en mail til mig. men jeg kan ikke få den til
at sende mailen. Jeg har tjekket at den får alle informationer med over i
min send.php hvor jeg har mail funktionen. Skal man have sat en SMTP op i
Debian for at det kan fungere ?

mine filer ser således ud:

kontakt.php:

<form action="send.php" method="post">
Dit navn:<br><input name="afsender" type="text" size="24"
maxlength="64"><br>
Din Email:<br><input name="email" type="text" size="24"
maxlength="64"><br>
Besked:<br><textarea name="besked" cols="40" rows="8" dir="ltr"
tabindex="0"></textarea>
<input type="submit" value="Send" tabindex="1">
<input type="reset" value="Slet" tabindex="2">
</form>

send.php:

<?php

$afsender = $_REQUEST["afsender"];
$email = $_REQUEST["email"];
$besked = $_REQUEST["besked"];

mail("mail@nictechnic.dk",
"Mail via www.nictechnic.dk $afsender",
"$besked",
"From: $email\nReply-to: $email");

echo "Mail er sendt til mail@nictechnic.dk";

?>

Håber at der er nogen som har en løsning på mit problem.

på forhånd tak
Lars Christiansen
lc@REMOVElcnet.dk

Fra : Peter Binderup

Dato : 30-01-03 10:49

Du skal have sendmail til at virke i en eller anden form.

Jeg har valgt på min installation at køre med Exim - jeg fulgte vejledningen her: http://www.gnuskole.dk/bog/exim.html og efter kort
tid virkede mine formulare også fint.

MVH
Peter

Fra : Lars Christiansen

Dato : 30-01-03 13:18

Jeg synes ikke lige jeg kan få den til at starte bagefter. men det er jo
sikker en dumme fejl fra min side.

Først havde jeg prøvet at installere sendmail via apt-get, men det da jeg
ikke lige syntes at det lignede noget, jeg kunne bruge til noget, brugte jeg
apt-get remove til at fjerne det igen, med det resultat at den fik slettet
en del af Samba, Apache, dpkg og swat :(

Men.. findes der ikke en måde hvorpå man kan få sin Debian server til at
bruge sin IPS's SMTP server, istedet for at skulle til at sætte en
mailserver op ?

mvh Lars Christiansen

Fra : Lars Christiansen

Dato : 30-01-03 14:35

Hovsa !! mindre rettelse..

Jeg mente jo selvfølgelig ISP og ikke IPS..

Fra : Michael Foged

Dato : 30-01-03 17:19

On Thu, 30 Jan 2003 13:17:36 +0100, Lars Christiansen wrote:

> Men.. findes der ikke en måde hvorpå man kan få sin Debian server til at
> bruge sin IPS's SMTP server, istedet for at skulle til at sætte en
> mailserver op ?

Det kan ihvertfald lade sig gøre, jeg har gjort det på RH.
Jeg mener det er i php.ini der skal ændres noget, ellers var httpd.conf.
Jeg kan ikke længere huske det. Men jeg fik da ihvertfald sent emails
med mail(). Og jeg havde ingen mailserver kørende.

Michael

Fra : Lars Christiansen

Dato : 30-01-03 21:54

Jeg har prøvet at kigge lidt på det, og lave lidt om i det, men det vil ikke
fungere, jeg har i min php.ini sat min path til /usr/bin/sendmail som er en
del af exim, som er det standard mail prog. Debian bruger.

Er der nogen som kender til dette program eller skulle have et forslag til
løsningen af mit problem ?

Mvh Lars Christiansen

Fra : Michael Foged

Dato : 30-01-03 22:23

On Thu, 30 Jan 2003 21:54:24 +0100, Lars Christiansen wrote:

> Jeg har prøvet at kigge lidt på det, og lave lidt om i det, men det vil
> ikke fungere, jeg har i min php.ini sat min path til /usr/bin/sendmail
> som er en del af exim, som er det standard mail prog. Debian bruger.

Beklager, jeg kan ski ikke huske hvad jeg gjorde. Har du prøvet at spørge
www.sslug.dk?

Jeg har desværre ikke tid til at prøve at finde ud af om jeg kan få det
til at virke igen (Jeg bruger det ikke længere, og har lavet en helt ny
Linux installation efter jeg legede med det sidst, (bad blocks på root
partitionen))

Michael