Støv?
Fra : Foxy_Lady

Dato : 29-01-03 21:56

Hej NG

Hvad er den bedste måde at fjerne støv fra sin computer?

mvh

Foxy_Lady

Fra : Kim

Dato : 29-01-03 22:10

"Foxy_Lady" <khansen84@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
> Hvad er den bedste måde at fjerne støv fra sin computer?

Men en kompressor og luftpistol....

Mvh, Kim

Fra : Per N

Dato : 29-01-03 22:44

On Wed, 29 Jan 2003 22:10:00 +0100, "Kim" <No@mail.dk> wrote:

>Men en kompressor og luftpistol....

NEJ ! Luften fra en kompressor indeholder
både vand og olie i mikroskopiske dråber og
det er absolut ikke noget man bør bruge på
sit hardware.

Køb en spraydåse med ren trykluft.
Den luft er renset.

Sådan en dåse koster ikke mange kroner
i den nærmeste elektronikbiks

mvh Per

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-03 23:21

In dk.edb.hardware, Per N <nospam@invalid.mail> says...
> NEJ ! Luften fra en kompressor indeholder
> både vand og olie i mikroskopiske dråber og
> det er absolut ikke noget man bør bruge på
> sit hardware.

Jeg vil ikke et øjeblik betænke mig ved at at anvende trykluft fra en
kompressor på mit elektronik.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Per N

Dato : 30-01-03 00:11

On Wed, 29 Jan 2003 23:21:03 +0100, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>Jeg vil ikke et øjeblik betænke mig ved at at anvende trykluft fra en
>kompressor på mit elektronik.

Fint for dig, men kom ikke her og klynk
når en dråbe kortslutter 2 baner på et
eller andet printkort og det siger PUF!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-03 09:32

In dk.edb.hardware, Per N <nospam@invalid.mail> says...
> Fint for dig, men kom ikke her og klynk
> når en dråbe kortslutter 2 baner på et
> eller andet printkort og det siger PUF!

Olie kortslutter ikke og vandet fordamper inden man sætter strøm til
igen...

Det kan da ikke være så vanskeligt at forstå. Du læste vist ikke den
nederste linie af min signatur.

Fra : Per N

Dato : 30-01-03 10:44

On Thu, 30 Jan 2003 09:31:46 +0100, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>Du læste vist ikke den nederste linie af min signatur.

Det kan enhver da kalde sig bare han kan
skifte batterier i en lommelygte.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-03 11:26

In dk.edb.hardware, Per N <nospam@invalid> says...
> Det kan enhver da kalde sig bare han kan
> skifte batterier i en lommelygte.

Nej, det man man kun kalde sig hvis man har et svendebrev på det.

Fra : Per N

Dato : 30-01-03 12:05

On Thu, 30 Jan 2003 11:25:38 +0100, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>Nej, det man man kun kalde sig hvis man har et svendebrev på det.

Så må du jo vedhæfte en digital kopi af dit svendebrev næste gang.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-03 13:39

In dk.edb.hardware, Per N <nospam@invalid> says...
> Så må du jo vedhæfte en digital kopi af dit svendebrev næste gang.

Det er ikke en binær nyhedsgruppe.

Fra : Kim

Dato : 30-01-03 17:02

Jeg skal love for, at i er flinke ved hinanden

Mvh, Kim

Fra : Per N

Dato : 30-01-03 20:40

On Thu, 30 Jan 2003 17:01:59 +0100, "Kim" <No@mail.dk> wrote:

>Jeg skal love for, at i er flinke ved hinanden

Ork, det kan da blive meget værre. Det her er ingenting.

Fra : Finn Mikkelsen

Dato : 31-01-03 09:33

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> In dk.edb.hardware, Per N <nospam@invalid.mail> says...
>
> Jeg vil ikke et øjeblik betænke mig ved at at anvende trykluft fra en
> kompressor på mit elektronik.

Jeg vil så håbe at du har en vandudskiller som også udskiller olie

Fra : EH-Fniller

Dato : 31-01-03 09:51

Finn Mikkelsen wrote:

> Jeg vil så håbe at du har en vandudskiller som også udskiller olie

Tror jesper stoler lidt formeget på hans kompressor.

Den kompressor vi har på arbejde måtte vi tømme 30 liter vand ud
af lige efter jul. og der sidder endda vandudskiller på.
Men vandstrålen fra pistolen blev på en 6-8 meter.
Ugen efter satte kompressoren så det ene ben ud gennem siden.
Det eneste kontakt den for den næste stykke tid bliver en skrothandler.
men jeg har ikke tiltro til at luft er speciel rent selv med alm filter.

EH

Fra : Per N

Dato : 31-01-03 10:18

On Fri, 31 Jan 2003 09:50:56 +0100, EH-Fniller <en_skod@email.com>
wrote:
>men jeg har ikke tiltro til at luft er speciel rent selv med alm filter.

Netop derfor jeg foreslog at købe en spraydåse med trykluft,
men det ville hr Elektronikmekaniker, Jesper G. Poulsen jo
ikke høre tale om.

Rart at se at jeg ikke er helt alene om min mening.

mvh Per

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-03 10:40

In dk.edb.hardware, Per N <nospam@invalid> says...
> Rart at se at jeg ikke er helt alene om min mening.

Pas på Mars-mændende ikke kommer og tager jer.

Eller NSA...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-03 10:39

In dk.edb.hardware, EH-Fniller <en_skod@email.com> says...
> Den kompressor vi har på arbejde måtte vi tømme 30 liter vand ud

Man bruger aldrig trykluft på tændt udstyr. Man bruger heller aldrig
kontaktspray på tændt udstyr.

Du kan sagtens dyppe elektronikken i en balje vand uden at der sker
noget ved det.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 31-01-03 20:00

> Man bruger aldrig trykluft på tændt udstyr. Man bruger heller aldrig
> kontaktspray på tændt udstyr.
>
> Du kan sagtens dyppe elektronikken i en balje vand uden at der sker
> noget ved det.

jeg har seriøst fået forklaret om damprensning af bundkort
damp, as in meget varmt vand, der ikke er så flydende, som hvis det var
koldere..

jeg holder med Jesper, og bruger, min kompressor til at fjerne støv med
og jeg har endnu ikke slået noget elektronik ihjæl på den konto..

jeg har prøvet at bruge kontaktspray, hvor jeg var for hurtig til at tende
for udstyret bagefter, resultatet blev en stik flamme, men intet døde..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-03 10:38

In dk.edb.hardware, Finn Mikkelsen <dsl55266@vip.cybercity.dk> says...
> Jeg vil så håbe at du har en vandudskiller som også udskiller olie

Hvorfor det?

Olie er ikke elektrisk ledende...

Fra : EH-Fniller

Dato : 31-01-03 10:44

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.hardware, Finn Mikkelsen <dsl55266@vip.cybercity.dk> says...

> Hvorfor det?
>
> Olie er ikke elektrisk ledende...

Jo, det er det faktisk.
Men der er rent ikke.
Men når man har med en kompressor at gøre er der urent vand/olie + en
fandens masse bakterier i luften.
Når man man bruger kompressorluft til åndedretsværn skal der sidde et
ektra filter på, som er ultra fint. Plus at der skal monteres et
varmelegeme på for ikke at få for kold luft ind i lungerne.

Husk også på at en kompressor slides, så må alle de dele der slides væk,
jo sendes med den komprimerede ud i tank systemet. Har tømt flere tryk
beholde rundt i trykanlæg, hvor det "vand" der kom ud ikke var synderlig
lugtfri.

EH

Fra : Petersen_Michael

Dato : 31-01-03 20:06

"EH-Fniller" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse

> Når man man bruger kompressorluft til åndedretsværn skal der sidde et
> ektra filter på, som er ultra fint. Plus at der skal monteres et
> varmelegeme på for ikke at få for kold luft ind i lungerne.

jeg har gennem tiden benyttet flere forskellige friskluft forsynede
åndedrætsvern, ikke et af dem har været forsynet med varmelægeme
men ja, self. er der filter, olie og vand udskiller på..
men der er også forskel på hvad mine lunger, og mine printkort skal bydes..

> [...]
> jo sendes med den komprimerede ud i tank systemet. Har tømt flere tryk
> beholde rundt i trykanlæg, hvor det "vand" der kom ud ikke var synderlig

når man benytter luft, til pneumatik systemer (stort set samme princip, som
hydrauli) men luft styret, benytter man også _oftest_ filtrering af hensyn
til slid på cylindre, stempler, pakninger..

men for at blæse lidt på en printplade, er det sqtte nødvendigt..

BTW: hvor ren mener du at den komprimerede luft på dåser er?
hvordan tror du luften er kommet ned i dåsen, og sat under tryk?

Fra : Jens Petersen

Dato : 31-01-03 21:15

På dåsen står der "renset luftart under tryk" (TL-676 fra www.kema.dk)

--
Jens

Do not write in this space! For office use only!

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-02-03 09:12

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse
> På dåsen står der "renset luftart under tryk" (TL-676 fra www.kema.dk)

ja, det siger jo alt

udstødningen på min bil, bliver også renset af katalysatoren, men det bliver
det jo ikke til ren luft af..

nej, seriøst luft på dåser, bliver fremstillet af skruekompressore,
skruekompressores bevægelige dele, bliver smurt med olie..

men ja, self. bliver luften filtreret inden den kommer på dåse..
så er spørgsmålet så, hvordan filteret virker, og hvad der bliver
filtreret..

Fra : Jens Petersen

Dato : 04-02-03 14:37

On Sat, 1 Feb 2003 09:12:04 +0100, "Petersen_Michael"

Jeg spurgte Kema og de svarede:

++++++++++

To: jp@c.dk
Subject: Vedr. TL-676
From: Steffen Damkjær <SD@itw-scan.dk>
Date: Tue, 4 Feb 2003 11:01:41 +0100

Jens

TL-676 består af meget rene oprensede gasarter, af samme type som også
finder anvendelse i medicin industrien. Disse kan holdes flydende
under tryk
og er derfor anvendelige til formålet som "mobil" trykluft; deraf
navnet.

Det er altså ikke komprimeret atmosfærisk luft, da det ville kræve
flasker
af samme type, som en dykker anvender og de er ikke særlig "mobile".

Med venlig hilsen
ITW Chemical Products Scandinavia

+++++++++++

--
Jens

It's not a mistake, it's an experiment.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 04-02-03 22:31

> [...]

> flasker
> af samme type, som en dykker anvender og de er ikke særlig "mobile".

vås.. det er trykket, der bestemmer hvilken type beholder,
der er nødvendig, jo højere tryk, des kraftigere beholder..

en dåse, som den der benyttes til deo, spraymaling, og trykluftdåser
er anvendelig, op til et vidst tryk, over det tryk, eksplumfandemederer
den..
det er bla. derfor dåserne ike bør opbevares varmt, da indholdet,
kan udvide sig - trykket stige..

hvad mener du med at indholdet er flydende?
vand er flydende, kvælstof kan være flydende, men trykluft
er meget "luftigt"

Fra : Jens Petersen

Dato : 04-02-03 23:11

On Tue, 4 Feb 2003 22:30:46 +0100, "Petersen_Michael"

Nu var det Kemas tekniske direktør der skrev det citerede 'vås', men
siden du kan spørge om:

>hvad mener du med at indholdet er flydende?

..... gætter jeg på at du aldrig har holdt en dåse 'trykluft' i hånden.

>vand er flydende, kvælstof kan være flydende, men trykluft
>er meget "luftigt"

Som der står i citatet er det ikke atmofærisk luft, men en anden
gasart der er fyldt i dåsen.

Og atmosfærisk luft bliver også flydende ved det rette tryk.

--
Jens

Behind every good woman, there is a great behind.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-02-03 08:24

> .... gætter jeg på at du aldrig har holdt en dåse 'trykluft' i hånden.

> Som der står i citatet er det ikke atmofærisk luft, men en anden
> gasart der er fyldt i dåsen.

Prøv at tænke på hvor hurtig den ville blive tom, hvis det bare vare
"trykluft", og altså ikke flydende. Det er jo begrænset hvor meget tryk
sådan en tynd alu beholder kan kare.

mvh Frank

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-02-03 20:04

> Og atmosfærisk luft bliver også flydende ved det rette tryk.

ok, lad os starte et sted..
den luft vi går og indånder, indeholder gennemsnitligt
21% Oxygen, 78% Nitrogen og 1% Argon, Carbonoxid, samt vanddamp

den luft bliver flydende, ved et tryk på ca 700Bar

en blikdåse, som den der benyttes til spraydåser tåler på ingen måde et tryk
på 700Bar

prøv at tænke på hvordan en beholder på en luft kompressor er udformet

udad buende ender, og forholdsvis kraftig stålplade..
og vi snakker om et tryk på almindeligvis 8Bar, og aldrig (SVJV) over 25Bar

jeg er sådan set ligeglad med hvilken luft art din dåse indeholder, luften
er ikke flydende, og trykket er ikke ret højt
tryk, er tryk, uanset hvilken luft art der er tale om

Fra : Per N

Dato : 07-02-03 21:04

On Fri, 7 Feb 2003 20:03:47 +0100, "Petersen_Michael"
> [...]

>er ikke flydende, og trykket er ikke ret højt
>tryk, er tryk, uanset hvilken luft art der er tale om

Nu bliver forskellige gasarter jo flydende ved forskelligt tryk,
så det har du ikke helt ret i.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-02-03 15:16

"Per N" <nospam@invalid.mail> skrev i en meddelelse

> Nu bliver forskellige gasarter jo flydende ved forskelligt tryk,
> så det har du ikke helt ret i.

hmm.. 8Bars tryk, er 8Bars tryk, uanset, om det er luft, olie, vand,
eller what ever..

hvilken luftart bliver flydende, ved så lavt tryk, at det kan opbevares
flydende i en "konservesdåse" ?

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 08-02-03 15:55

On Sat, 8 Feb 2003 15:16:07 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>hvilken luftart bliver flydende, ved så lavt tryk, at det kan opbevares
>flydende i en "konservesdåse" ?

Diverse freon-lignende stoffer. F.eks. R-134a, som jeg mener at have
set være i en dåse "trykluft". Hmmm, eller også var det kuldespray.
Det kan jeg ikke lige huske.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-02-03 20:41

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.dk> skrev i en meddelelse

> Diverse freon-lignende stoffer. F.eks. R-134a, som jeg mener at have
> set være i en dåse "trykluft". Hmmm, eller også var det kuldespray.
> Det kan jeg ikke lige huske.

R134a er vel også en form for kulde medie..

Fra : Per N

Dato : 08-02-03 16:38

On Sat, 8 Feb 2003 15:16:07 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>hvilken luftart bliver flydende, ved så lavt tryk, at det kan opbevares
>flydende i en "konservesdåse" ?

F.eks. bliver butan flydende ved kun 2 atmosfærers tryk.
( men det er selvf. ikke butan som er i føromtalte dåse )

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-02-03 11:55

>ok, lad os starte et sted..

>den luft bliver flydende, ved et tryk på ca 700Bar
>
>en blikdåse, som den der benyttes til spraydåser tåler på ingen måde et tryk
>på 700Bar

Menøeeee.... har jeg påstået andet?
Jeg skrev jo netop at det ikke var atmosfærisk luft der var i dåsen,
bekræftet af et citat fra Kema som fremstiller det.

>jeg er sådan set ligeglad med hvilken luft art din dåse indeholder, luften
>er ikke flydende, og trykket er ikke ret højt
>tryk, er tryk, uanset hvilken luft art der er tale om

Hvad er det så lige der skvulper rundt inde i dåsen når man bevæger
den?

--
Jens

Fine day for a good workout. Steal something heavy.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 08-02-03 11:59

Jens Petersen wrote:

> Hvad er det så lige der skvulper rundt inde i dåsen når man bevæger
> den?

Øl ?

--
Martin L. Johansen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-02-03 15:14

> Hvad er det så lige der skvulper rundt inde i dåsen når man bevæger
> den?

det ved jeg ikke

hvilket tryk er der i dåsen ?
hvilken gasart?

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-02-03 16:58

On Sat, 8 Feb 2003 15:14:06 +0100, "Petersen_Michael"

>det ved jeg ikke
>
>hvilket tryk er der i dåsen ?

6 bar.

>hvilken gasart?

Fabrikshemmelighed, vil jeg tro.

--
Jens

Sorry! This virus requires Windows XP!

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-02-03 22:02

> 6 bar.

det var IMHO højt, hvor har du den info fra?

> Fabrikshemmelighed, vil jeg tro.

tjae.. det er jo bare ren luft ;c)

men du mener altså at luften er flydende, når den befinder sig i dåsen, og
først bliver luftig, når den forlader dåsen, er det korrekt opfattet?

og disse egenskaber er med til at gøre luften mere egnet til at blæse støv
væk fra et printkort, end alm. atmusfærisk luft, sat under tryk?

har du tænkt på, hvad det er for en luft der passerer hen over samtlige
komponenter i din PC, og bliver flyttet rundt af CPU blæser, kabinet blæser
osv. ?

tænk på hvorlænge PCer overlever i lokaler, hvor der ryges..
selv om hele kabinettets indre er fedtet og klistret af tobaksrøg, og
stinker ulækkert, så kører PCen videre..

når elektronik kan overleve i disse omgivelser, hvorfor skulle samme
elektronik, så tage skade af at blive rengjort med atmusfærisk luft, sat
under tryk, frembragt af en konventionel stempel kompressor?

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-02-03 11:25

On Sat, 8 Feb 2003 22:01:55 +0100, "Petersen_Michael"

>det var IMHO højt, hvor har du den info fra?

Det er ikke hemmelig insiderinfo jeg fyrer af her, det står faktisk på
dåsen.
Hvis du mener det er uforsvarligt højt må du hellere kontakte Kema.

>tjae.. det er jo bare ren luft ;c)

Hvis du har fulgt tråden vil du vide at der er tale om en gasart og
ikke atmosfærisk luft.

>men du mener altså at luften er flydende, når den befinder sig i dåsen, og
>først bliver luftig, når den forlader dåsen, er det korrekt opfattet?

Ja, hvis du erstatter 'luften' med 'gassen'.

>og disse egenskaber er med til at gøre luften mere egnet til at blæse støv
>væk fra et printkort, end alm. atmusfærisk luft, sat under tryk?

Det er en dyr men handy løsning.

> [...]
>elektronik, så tage skade af at blive rengjort med atmusfærisk luft, sat
>under tryk, frembragt af en konventionel stempel kompressor?

Det har jeg da heller ikke påstået. Der blev sat spørgsmålstegn ved
renheden af den 'luft' der er i dåsen.
Jeg undersøgte sagen og delagtiggjorde gruppen i resultatet.

Jeg påstår aldrig noget jeg ikke har belæg for at udtale mig om, i
modsætning til en stor del af usenets brugere.

--
Jens

Alarm clock: A machine that scares the daylights into you.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-02-03 16:14

> Hvis du har fulgt tråden vil du vide at der er tale om en gasart og
> ikke atmosfærisk luft.

right, og debatten har hele tiden kørt på at luften/gassen i dåsen var bedre
egnet til, at blæse støv væk fra printkort, end den luft man kan frembringe
med en kompressor, samt at luften i dåsen var flydende..

> Ja, hvis du erstatter 'luften' med 'gassen'.

det må være et definations spørgsmål..

jeg finder det yderst interessant, at gassen i dåsen er komprimeret til et
tryk på 6Bar, og ved dette tryk, er flydende..
hmm.. når dåsen er "skudt ½ af" så er der kun 3Bars tryk i dåsen, er gassen
så stadig flydende?

> Det er en dyr men handy løsning.

det besvare li'som ikke mit spørgsmål
men right, det var ikke dig der fremsatte postulatet, så der kan jeg ikke
afkræve
dig et svar..

> Det har jeg da heller ikke påstået.

right, dte har du ikke, det var bare det oprindelige oplæg, men right, det
kom ikke fra din side, det var Per N, der var lidt "hys." mht. dåsegas /
komprimeret luft, og det ser ikke ud til at Per N ønsker at debaterer sagen
yderligere..

>Der blev sat spørgsmålstegn ved
> renheden af den 'luft' der er i dåsen.
> Jeg undersøgte sagen og delagtiggjorde gruppen i resultatet.

right

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 09-02-03 17:12

On Sun, 9 Feb 2003 16:13:54 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>jeg finder det yderst interessant, at gassen i dåsen er komprimeret til et
>tryk på 6Bar, og ved dette tryk, er flydende..

Det er ligesom en dåse lightergas-refill (butan). Der er trykket bare
ikke helt så højt, men den er også flydende.

>hmm.. når dåsen er "skudt ½ af" så er der kun 3Bars tryk i dåsen, er gassen
>så stadig flydende?

Når dåsen er halvt brugt, så er langt det meste af gassen skam stadig
flydende. Og der er stadig 6 bars tryk. Men dåsen er nu kun halvt
fyldt med gas, der er flydende. Den anden halvdel er gas på luftform.

Og de 6 bars tryk vil blive ved med at være der lige indtil der ikke
er mere flydende gas tilbage. Først herefter vil trykket falde i
dåsen.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-02-03 20:05

> Når dåsen er halvt brugt, så er langt det meste af gassen skam stadig
> flydende. Og der er stadig 6 bars tryk. Men dåsen er nu kun halvt
> fyldt med gas, der er flydende. Den anden halvdel er gas på luftform.

så indholdet i kubik, er det samme? (eneste fornuftige forklaring jeg kan
finde på
mit næste spørgsmål - store undren, og uvidenhed)

> Og de 6 bars tryk vil blive ved med at være der lige indtil der ikke
> er mere flydende gas tilbage. Først herefter vil trykket falde i
> dåsen.

ØØhhnå ?!?

se her er det muligt der er et hul i min viden (der er flere)
men da "rummet" det i dåsen tilrådighed værende antal cm³
er det samme, uanset om dåsen er fyldt 1, eller 100%
hvordan kan trykket på indholdet da være det samme?

(måske vi skulle skifte NG, da vi er 100% OT her?)

med komprimeret luft, vil trykket mindskes i tagt med at
dåsen tømmes (det er almen viden)

med hydraulikolie, olie kan ikke (udenvidere) komprimeres
vil trykket være afhængigt af oliemængden i "rummet"

hvis man kigger på en dåse barberskum..
vil man også observere, at indholdet ("skum" (det bliver først til skum,
når det forlader dåsen) og drivmiddel)
vil have vanskeligere ved at slippe ud, når dåsen er ved at være tom
1. fordi drivmidlet slipper forhurtigt op
2. fordi når dåsen er næsten tom, er der ikke samme tryk tilstæde i
dåsen

Fra : Per N

Dato : 09-02-03 21:26

On Sun, 9 Feb 2003 20:04:36 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>med komprimeret luft, vil trykket mindskes i tagt med at
>dåsen tømmes (det er almen viden)

Så skal du da have dine skolepenge igen.

Trykket i dåsen vil jo nødvendigvis regulere sig selv da
en given gasart overgår fra vædskeform til gasform ved
et bestemt tryk.

Lukker du noget af gassen ud, så falder trykket, men i
samme øjeblik det sker, så vil noget af den gas i vædskeform
jo fordampe indtil trykket når det punkt hvor der er ligevægt
og der ikke kan fordampe mere.

Det er måske ikke almen viden, men det er ikke desto mindre
simpel folkeskolefysik.

>med hydraulikolie, olie kan ikke (udenvidere) komprimeres
>vil trykket være afhængigt af oliemængden i "rummet"

Nu blander du jo også vædsker og gasser sammen.
En gas kan komprimeres indtil den overgår til vædskeform
og derefter kan den stort set ikke komprimeres yderligere.
Det er jo netop derfor man bruger hydralik til tunge opgaver
istedet for pneumatik.

Mvh M

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-02-03 21:36

> On Sun, 9 Feb 2003 20:04:36 +0100, "Petersen_Michael"

> Så skal du da have dine skolepenge igen.

ikke når vi kun taler om luft, og udelader væske!

> [...]
> og der ikke kan fordampe mere.
>
> Det er måske ikke almen viden, men det er ikke desto mindre

jeg var der ikke i den time

> [...]
> og derefter kan den stort set ikke komprimeres yderligere.
> Det er jo netop derfor man bruger hydralik til tunge opgaver

hydraulik, forbliver væske, og antager ikke gas / luft form
(ialt fald ikke ved tryk op til 1000Bar)

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 09-02-03 21:31

> [...]
>er det samme, uanset om dåsen er fyldt 1, eller 100%
>hvordan kan trykket på indholdet da være det samme?

Netop fordi noget af gassen er flydende.
Lad os starte med en helt tom dåse. Den begynder vi lige så stille at
fylde gas i. Trykket i dåsen vil stige helt som vi vil forvente det.
Når vi så når op på (i dette tilfælde) 6 bar, kan gassen ikke længere
eksistere som gas, og noget af gassen vil fortættes som små flydende
gasdråber inde i dåsen. Det pågældende tryk som denne omdannelse sker
ved, afhænger af hvilken luftart/gas der er tale om og af
temperaturen.
Når vi nu fortsætter med at fylde gas på dåsen, vil denne gas blive
ved med at skifte fra luftform til flydende. Men trykket forbliver 6
bar. Og til sidst er dåsen fyldt helt op med flydende gas.

Omvendt, når vi så bruger af denne dåse, så vil trykket nok lige til
at begynde med falde, men noget af den flydende gas vil hurtigt
fordampe og blive til ny luftformig gas, og dette vil opretholde de
cirka 6 bars tryk i dåsen, lige indtil der ikke er mere af gassen, der
er flydende.

Du kan prøve at forestille dig, at ved tryk på under 6 bar kan gassen
kun være luftformig, og ved tryk på over 6 bar kan den kun være
flydende. Så inde i dåsen vil der indstille sig en ligevægt hvor så
meget af gassen som muligt er på luftform, men så snart de 6 bar er
opnået er der ikke mere af den flydende gas, der kan lave sig om.

>med komprimeret luft, vil trykket mindskes i tagt med at
>dåsen tømmes (det er almen viden)

Ja da, men det passer kun indtil du når op på det tryk der får
almindelig luft til at blive flydende. Men det er så vanvittig et højt
tryk, at det bruger vi normale mennesker ikke i hverdagen.

Men lightergassen er et glimrende eksempel. Du kender sikkert de der
gennemsigtige plasticengangslightere? Det er flydende gas du ser
indeni. Og flammen på lighteren er lige stor, uanset om den er helt
fuld eller om den er halvtom. Det betyder at trykket er lige stort i
begge tilfælde.

>(måske vi skulle skifte NG, da vi er 100% OT her?)

Tjaaa, det kan godt være at dk.videnskab vil være et bedre bud. De kan
nok også godt forklare den rette sammenhæng bedre end jeg har forsøgt
mig med her.

M.v.h. Mikael

P.S. Nu ved jeg hvorfor jeg blev ingeniør og ikke skolelærer. Som
ingeniør behøver man kun at vide en hel masse. Man behøver ikke at
kunne forklare denne viden så andre kan forstå den

Jeg har godt nok forsøgt nu, men jeg har stadig fornemmelsen af at det
ikke rigtig forklarer sammenhængen, men mere er af typen: "Sådan er
det bare" -forklaring.

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-02-03 21:44

> Ja da, men det passer kun indtil du når op på det tryk der får
> almindelig luft til at blive flydende. Men det er så vanvittig et højt
> tryk, at det bruger vi normale mennesker ikke i hverdagen.

nej, hvad skal vi lige bruge atmosfærisk luft ved 700 Bars tryk til

> [...]

> ingeniør behøver man kun at vide en hel masse. Man behøver ikke at
> kunne forklare denne viden så andre kan forstå den

det er lige sådan, med mig jeg ville aldrig have tålmodighed, til at
forklare, på 117 måder, ind til det sev ind..
hvorfor jeg nøjes med at have tittel af maskinarbejder, og pakningsteknikker
(pakninger / tætninger til hydraulik og pneumatik)

> Jeg har godt nok forsøgt nu, men jeg har stadig fornemmelsen af at det
> ikke rigtig forklarer sammenhængen, men mere er af typen: "Sådan er
> det bare" -forklaring.

jeg synes nu du har klaret det helt godt
og jeg takker for debatten, som jeg anser for uddebateret, forsåvidt angår
luftarters form, og tilstande ved forskelligt tryk..

vi har self. stadig ikke rigtigt fået afklaret komprimeretluft´s skadelige
virkning
ved brug på / mod elektroniske printkort..
spørgsmåleter så om det er værd at bruge mere krudt på..

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 09-02-03 23:36

Petersen_Michael wrote:
> og vi snakker om et tryk på almindeligvis 8Bar, og aldrig (SVJV) over
> 25Bar

Dykkerflasker? Her hjemme går de svjv op til 300bar.

mvh
Henning

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-02-03 17:09

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Dykkerflasker? Her hjemme går de svjv op til 300bar.

det er muligt (jeg ved intet om det)
jeg tænkte mest på luft, i industrien, iform af pneumatik, sandblæsning,
maling osv. der har man ikke almindeligvis højere tryk, end 25Bar..

Fra : Thomas Krath

Dato : 29-01-03 23:36

> Hvad er den bedste måde at fjerne støv fra sin computer?

Jeg bruger en støvsuger... det virker sq - sjovt nok ?!

--
Mvh/Thomas Krath
http://tkrath.dk <---- igen online!

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 30-01-03 13:15

Foxy_Lady wrote:

> Hvad er den bedste måde at fjerne støv fra sin computer?

Blæs for satan, BLÆS!

--
Martin L. Johansen

Fra : KE

Dato : 30-01-03 22:52

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> wrote in message

> Blæs for satan, BLÆS!

- Hvor er det jeg har hørt det før?
- Nå'e jo det var det jeg sagde til hende i lørdags

mvh
KE

P.S Sorry....OT på vej mod dk.snak.vittigheder - FUT hvis jeg magtede den
slags.....

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 31-01-03 11:02

KE wrote:

> - Hvor er det jeg har hørt det før?
> - Nå'e jo det var det jeg sagde til hende i lørdags

Ja jeg følte selv et deja-vu oxo )

> P.S Sorry....OT på vej mod dk.snak.vittigheder - FUT hvis jeg magtede den
> slags.....

Hmm, den virkede ikke. Også ligemeget, jeg skal nok stoppe nu

--
Martin L. Johansen