Fdisk problem
Fra : Karsten H. Rasmussen

Dato : 29-01-03 21:15

Følgende problem opstår når jeg bruger Fdisk:
-aktiverer understøttelse af store diske
-sletter partitionerne (der er kun en på 47% af disken)
-opretter og aktiverer en ny partion på 100% af disken
-går tilbage til a:\ og kører fdisk/status, hvilket viser 100% forbrug
på primær c:\
-genstarter
-bruger fdisk/status og har igen kun 47% forbrug, men kan stadig se
totalstørrelse på disken.
Det er underordnet om jeg prøver at lave andre størrelser på partitioner -
jeg ender altid ud med et drev på 47%, men kan se hele disken.

Har prøvet at bruge flg. komandoer i fdisk:
fdisk/mbr
fdisk/cmbr 1
fdisk/ 1/pri:xxxx
samt flere i samme skure.

Jeg har også prøvet at bruge Debug, som jeg tidligere har brugt med held, på
et tilsvarende problem - men uden held denne gang.

Alt ovenstående foregår vha. boot diskette fra Win98 SE, og denne virker på
alle andre pc'er.

Er der nogen der har en god ide, da det er frustrerende at mangle godt 50%
af en HD - og ikke vide hvorfor man ikke kan komme i kontakt med den.

Fra : Leony

Dato : 29-01-03 23:19

"Karsten H. Rasmussen FJERN" <khr@image.dk> skrev i en meddelelse

> Følgende problem opstår når jeg bruger Fdisk:
> Det er underordnet om jeg prøver at lave andre størrelser på
> partitioner - jeg ender altid ud med et drev på 47%, men kan se hele
> disken.

Fdisk fra Windows 98 har et problem med diske større end 64 GB. Diske
større end dette bliver vist som fuld kapacitet minus 64 GB.
Hvis din disk er på 120 GB, så bliver den vist som 56 GB, det passer
vist meget godt med 47 %.
Du kan læse mere her og det er muligt at downloade en Fdisk der retter
problemet:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q263044
Håber så ikke jeg har misforstået dig, er nemlig lidt i tvivl.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Karsten H. Rasmussen

Dato : 30-01-03 00:40

> [...]
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q263044
> Håber så ikke jeg har misforstået dig, er nemlig lidt i tvivl.

Nej - du har ikke misforstået mig, jeg har nemlig ikke skrevet at det kun er
en "snolleret" 6 Gb disk.

Fra : Leony

Dato : 30-01-03 13:47

> Nej - du har ikke misforstået mig, jeg har nemlig ikke skrevet at det
> kun er en "snolleret" 6 Gb disk.

OK, men stadig væk er min teori jo skudt lidt over dit mål, den Fdisk
fra 98 kan sagtens klare en en 6 GB disk.
Jeg er blank lige nu, men prøv i news:dk.edb.hardware.drev her sidder
der en del harddiskexperter som måske kan komme med et bud på problemet.

Fra : Per N

Dato : 30-01-03 14:06

On Thu, 30 Jan 2003 00:40:09 +0100, "Karsten H. Rasmussen"
<khr@image>FJERN<.dk> wrote:

>Nej - du har ikke misforstået mig, jeg har nemlig ikke skrevet at det kun er
>en "snolleret" 6 Gb disk.

Hvor stor er disken da ?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 30-01-03 02:43

Hej
Prøv programmet Maxblast
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast_plus_ii.htm

Det virker total genialt. Og det virker med alle disk fabrikater ikke kun
Maxtors egne. Første gang jeg brugte det troede jeg ikke det virkede. Fordi
det gik så let og ekstremt hurtigt. Når man er vant til Fdisk's uendelige
vente tider og irriterende optællinger tror man at pertisionering og
formatering skal være langsommelig og besværlig.
Jeg bruger ALDRIG Fdisk igen, det er helt sikkert.

--
Thomas Hansen

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 18:34

IJ skrev:

> Det virker faktisk med andre fabrikater. Har selv brugt det
> til både IBM og Seagate hd'er.

Mystisk at Maxtor skriver det på deres side så, men tak for info.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 22:47

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

> Jamen, tager man det helt bogstaveligt, så står der jo også at man
> bare skal have mindst én Maxtor harddisk tilsluttet for at
> programmet vil køre - der står ikke at det ikke kan undersøge
> harddiske fra andre producenter.

Næ, men hvad nu hvis du ingen Maxtor-diske har tilsluttet, men sidder
med to IBM-diske eller noget helt tredje. Virker programmet så stadig?
Ifølge Maxtor nej, men ifølge Thomas Hansen og "IJ" ja.

Madsen.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-01-03 23:02

Madsen wrote:

> Næ, men hvad nu hvis du ingen Maxtor-diske har tilsluttet, men sidder
> med to IBM-diske eller noget helt tredje. Virker programmet så stadig?
> Ifølge Maxtor nej, men ifølge Thomas Hansen og "IJ" ja.

Sådan læste jeg det ikke, men det får vi nok snart opklaret når de læser
det her :)

Fra : Thomas Hansen

Dato : 30-01-03 23:09

On Thu, 30 Jan 2003 22:46:41 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> Næ, men hvad nu hvis du ingen Maxtor-diske har tilsluttet, men sidder
> med to IBM-diske eller noget helt tredje. Virker programmet så stadig?
> Ifølge Maxtor nej, men ifølge Thomas Hansen og "IJ" ja.

Det virker også selv om der ikke er en Maxtor disk i maskinen. Jeg har
brugt det på flere Baracuda 4 drev som har siddet alene i maskinerne.

--
Thomas Hansen

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 23:35

Thomas Hansen skrev:

> Det virker også selv om der ikke er en Maxtor disk i maskinen. Jeg
> har brugt det på flere Baracuda 4 drev som har siddet alene i
> maskinerne.

Fino. Så må det altså også være noget vrøvl som Maxtor skriver på
deres side. Rart at vide. :)

Madsen.

Fra : Karsten H. Rasmussen

Dato : 31-01-03 21:00

> Fino. Så må det altså også være noget vrøvl som Maxtor skriver på
> deres side. Rart at vide. :)
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Da jeg startede med spørgsmålet havde jeg ikke regnet med denne omfangsrige
respons.

Jeg fik løst mit problem med et lille program - Wipe - som blev mailet (tak
Carsten). Jeg prøvede derefter det, her i gruppen, meget diskuterede Maxtor
II - det virkede kanon på en Mitsumi hd.

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 02:56

Thomas Hansen skrev:

> Og det virker med alle disk fabrikater ikke kun Maxtors egne.

Der står ellers følgende på det link du sendte:

| There must be at least one Maxtor Hard Disk Drive installed in the
| system for MaxBlast Plus II to run

Madsen.

Fra : IJ

Dato : 30-01-03 17:40

Det virker faktisk med andre fabrikater. Har selv brugt det
til både IBM og Seagate hd'er.

IJ

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-01-03 21:22