PC133 RAM vs. PC100 i 66 Mhz maskine...
Fra : Ukendt

Dato : 29-01-03 16:02

Hej.
Jeg er engang blevet bildt ind at PC133 RAM kun er bagud-kompatibelt med en
100 Mhz bus... og det samme med PC100 er bagudkompatibelt med en 66 Mhz
bus... Er det rigtigt eller ER det noget er blevet bildt ind...

Min maskine er en 700 Mhz Celeron, der kører 66 Mhz... Kan jeg smide PC133
Ram i uden problemer??

Mvh
Allan

Fra : Madsen

Dato : 29-01-03 16:14

Allan Rasmussen skrev:

> Min maskine er en 700 Mhz Celeron, der kører 66 Mhz... Kan jeg
> smide PC133 Ram i uden problemer??

Ja, hvis der da vel at mærke er samme type RAM. Altså f.eks. SD-RAM.
RAM'en vil så bare ikke køre 133 Mhz, men i stedet 66 Mhz.

Madsen.

Fra : [SANTA]-Cinnober

Dato : 28-01-03 17:56

"Allan Rasmussen" <,> skrev i en meddelelse
> [...]
> bus... Er det rigtigt eller ER det noget er blevet bildt ind...
>
> Min maskine er en 700 Mhz Celeron, der kører 66 Mhz... Kan jeg smide PC133

Generelt ja,men der er nogle undtagelser:

Det kan være dit bundkort kun understøtter 128 mb blokke og så får du
problemer hvis du bruger en 256 mb blok
Nogle ældre bundkort er ikke så glade for enkeltsidet blokke.

Fra : Martin K

Dato : 29-01-03 19:11

[SANTA]-Cinnober wrote:
> Det kan være dit bundkort kun understøtter 128 mb blokke og så får du
> problemer hvis du bruger en 256 mb blok
> Nogle ældre bundkort er ikke så glade for enkeltsidet blokke.

Dette er jo et helt andet problem. Der blev jo spurgt om
baugudkompatibilitet mht. PC133 ram...

--
Martin K

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-03 21:59

> Dette er jo et helt andet problem. Der blev jo spurgt om
> baugudkompatibilitet mht. PC133 ram...

Fik jeg forklaret mig godt nok?

Kan jeg smide en 256 PC133 klods ned i min maskine - ved siden af en 256 MB
PC100 klods... - i stedet for den 128 MB PC100 klods, der var der før?

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-01-03 22:51

Allan Rasmussen wrote:

> Kan jeg smide en 256 PC133 klods ned i min maskine - ved siden af en 256 MB
> PC100 klods... - i stedet for den 128 MB PC100 klods, der var der før?

Måske.
Du kan risikere at få fat i en stang PC133 hvor dit bundkort kun
"finder" halvdelen af RAM'en, eller måske endda kun en fjerdedel.
(det vil fungere ganske fint, men det er jo lidt spild.. )

Der er 3 sikre metoder;

1. Be' en butik om at sætte mere RAM i din pc mens du ser på, så du kan
se om den tæller det rigtigt op.

2. Køb RAM via f.eks crucial.com/uk/ - der kan man vælge sit bundkort
eller et med det samme chipset, så man er sikker på at RAM'en passer til
det.

3. Tag din pc med hen til en privat som har RAM til salg, og test
stangen i dit bundkort inden du køber.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-03 09:44

In dk.edb.hardware, Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> says...
> 2. Køb RAM via f.eks crucial.com/uk/ - der kan man vælge sit bundkort
> eller et med det samme chipset, så man er sikker på at RAM'en passer til
> det.

Jeg har gået den lidt på klingen. Den rummer urigtige oplysninger om mit
motherboard...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Madsen

Dato : 29-01-03 22:59

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

> Der er 3 sikre metoder;

4. Køb noget RAM online og fungerer det ikke så send det retur.
Der er 14 dages returret på varer som er købt ubeset.

Madsen.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-01-03 23:08

Madsen wrote:

> 4. Køb noget RAM online og fungerer det ikke så send det retur.
> Der er 14 dages returret på varer som er købt ubeset.

Jeg mindes noget om at man betaler porto begge veje..

Fra : Madsen

Dato : 29-01-03 23:11

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

> Jeg mindes noget om at man betaler porto begge veje..

Nå ja. Det er der selvfølgelig noget om. Man må så gøre op med sig
selv om man tør tage chancen.

Madsen.

Fra : Joe Sandøe

Dato : 29-01-03 20:30

"Allan Rasmussen" <,> wrote in message
> [...]
> bus... Er det rigtigt eller ER det noget er blevet bildt ind...
>
> Min maskine er en 700 Mhz Celeron, der kører 66 Mhz... Kan jeg smide PC133

Alle PC xxx RAM passer sammen som udgangspunkt.
Alle DDRxxx RAM passer sammen som udgangspunkt.
Alle RD xxxx RAM passer sammen som udgangspunkt.
Forskellen ligger for den enkelte ramtype på hvor meget den som minimum kan
klare at køre i MHz.

Men der er nogle andre forskelle der gør sig gældende som også
[SANTA]-Cinnober anfægter.

Single/dobbelt ram typer - hvor nogle bundkort kan være kræsne.
Ram størrelse - hvor meget dit bundkort kan håndtere.
VH Joe

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-03 21:57

> [...]
>
> Single/dobbelt ram typer - hvor nogle bundkort kan være kræsne.
> Ram størrelse - hvor meget dit bundkort kan håndtere.

Jeg prøver lige at forklare hvordan verdenen ser ud

Mit bundkort er et ikke så kræsent. Lige nu sidder der en 128 MB PC100 klods
i - singlesided og en 256 MB PC100 - dobblesidede. I manualen til bundkortet
står der at det understøtter op til 1024 MB RAM. Det kan køre fra 66 til 100
Mhz på bussen, men da min Celeron 700 kun kører 66, har jeg sat den til 70 -
75 stykker så vidt jeg husker.

Nu har jeg smidt den ene klods (128) over i en anden maskine - og vil købe
mig en 256 MB klods mere - så jeg ryger op på 512.. Spørgsmålet er så bare
om jeg skal købe mig en APACER 256 MB PC100 - eller en APACER 256 PC133, som
er billigere.

Da jeg i tidernes morgen skulle have RAM (dengang jeg byggede maskinen) gik
jeg ned i Multimedia World på Frederiksberg og spurgte hvad jeg skulle have
(i sommeren 2001). Her fik jeg af vide af den meget kompetente unge herre
(det var han så vidst åbenbart ikke alligevel - eller hvad?), at PC100
SD-RAM er bagudkompatibelt med PC66 SD-RAM - og PC133 SD-RAM er
bagudkompatibelt med PC100 SD-RAM. Derfor skulle jeg købe førstnævnte da mit
bundkort slet ikke ville kunne finde ud af hvad PC133 SDRAM er...
Det lyder for mig som om de har ligget inde med noget PC100 RAM som de var
bange for at brænde inde med, og derfor har fortalt mig sådan...

Mvh
Allan

Fra : Joe Sandøe

Dato : 30-01-03 16:25

"Allan Rasmussen" <,> wrote in message
-SNIP-
> [...]
> Det lyder for mig som om de har ligget inde med noget PC100 RAM som de var
> bange for at brænde inde med, og derfor har fortalt mig sådan...

Ok nu kan jeg blive helt i tvivl
Men alligevel (til andet er bevist) vil jeg påstå at PC 133 sagtens kan køre
på et bundkort der køre 66 MHz på rammen. Det køre ikke nødvendigvis bedre,
andet end at det selvfølgelig kan klokkes noget mere
Strukturen i rammen burde være den samme
Ligeså kan PC 3700 DDR-ram (466 MHz) sagtens køre på et bundkort der kun
understøtter PC 1600 (200 MHz).
VH Joe - men lov lige at du ikke sender et tæskehold efter mig, hvis jeg
af en eller anden usandsynlig grund skulle tage fejl

Fra : Michael Nielsen

Dato : 30-01-03 20:15

> [...]
> bus... Er det rigtigt eller ER det noget er blevet bildt ind...
>
> Min maskine er en 700 Mhz Celeron, der kører 66 Mhz... Kan jeg smide PC133

Jeg har selv en maskine der kører med 66 MHz på bussen, og der sidder et 128
MB MCT PC100, et 256 MB Kingston PC133 og et 128 MB Samsung, som jeg ikke
lige hvad hastighed den kører med.

--
Mvh.

Michael Nielsen
http://www.mnielsen.dk

Fra : Joe Sandøe

Dato : 30-01-03 20:35

> [...]
128
> MB MCT PC100, et 256 MB Kingston PC133 og et 128 MB Samsung, som jeg ikke

De køre den hastighed som dit bundkort har sat dem til at køre
VH Joe

Fra : Michael Nielsen

Dato : 31-01-03 18:45

"Joe Sandøe" <joe*fjern*@tv.dk> wrote in message
> 128

> De køre den hastighed som dit bundkort har sat dem til at køre
> VH Joe

Det er jeg klar over. Jeg skrev bare for at fortælle at jeg ikke havde
problemer med at køre med forskellige moduler, selv om bundkort kører 66
Mhz.

--
Mvh.

Michael Nielsen