Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Indefrosset gæld
Fra : Tommy Hansen

Dato : 29-01-03 10:07

Hej
Jeg har et lån på 53000kr, som jeg ikke afdrager på, og som følge deraf
bliver der ikke tilskrevet renter.
Problemet er at jeg også har lidt klatgæld andre steder, og derfor følgende
spørgsmål.
Hvis jeg tilbyder banken en afdragsordning, bliver renterne tilskrevet, og
jeg får et rentefradrag = penge tilbage i skat. Efter første afdrag stopper
jeg betalingen igen.
Skattepengene kan betale klatgælden, men bliver det dyrere i banken, ved at
få tilskrevet renterne nu, jeg betaler vel i for vejen renters renter ??

Tommy

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-01-03 20:22

> Hvis jeg tilbyder banken en afdragsordning, bliver renterne tilskrevet, og
> jeg får et rentefradrag = penge tilbage i skat.

Nej. Du tilbyder en afdragsordning, og de penge du indbetaler, er for
renternes vedkommende fradragsberettigede. Tilskrevne renter er ikke i sig
selv fradragsberettigede.

Mvh Maria

Fra : Bo

Dato : 29-01-03 23:06

> Nej. Du tilbyder en afdragsordning, og de penge du indbetaler, er for
> renternes vedkommende fradragsberettigede. Tilskrevne renter er ikke i sig
> selv fradragsberettigede.

Alle renter skal med på selvangivelsen det sørger banken automatisk for at det sker
(LOVKRAV)

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 30-01-03 15:00

In <b19j8t$4u2$1@sunsite.dk> "Bo" <bolten@Wofir.dk> writes:

>"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

>Alle renter skal med på selvangivelsen det sørger banken automatisk for at det sker
>(LOVKRAV)

Nej. Kun renter som rent faktisk bliver betalt.

/Martin

Fra : K. Thomsen

Dato : 30-01-03 17:49

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Kun renter som rent faktisk bliver betalt.

Nej igen - det handler om forfaldne renter - om de rent faktisk er betalt er
en helt anden sag. Har man et frosset lån, hvor der heller ikke tilskrives
renter er der naturligvis ingen forfaldne.

Venlig hilsen
knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 01-02-03 22:00

On Thu, 30 Jan 2003 17:49:07 +0100, "K. Thomsen"
<knud@thomsenslet.dk> wrote:

>Nej igen - det handler om forfaldne renter - om de rent faktisk er betalt er
>en helt anden sag. Har man et frosset lån, hvor der heller ikke tilskrives
>renter er der naturligvis ingen forfaldne.

Hej Knud!
Du tager fejl. Kun betalte renter kan fratrækkes.
Det er korrekt at bankerne skal indberette tilskrevne
renter, men bankernes indberetningspligt og det reelle
fradrag behøver ikke at hænge sammen.
Kort sagt, Hvis rentebeløbet overskrider årets indbetalinger
så kan du kun fradrage indbetalingerne.

/Knud

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-02-03 22:16

> [...]
> fradrag behøver ikke at hænge sammen.
> Kort sagt, Hvis rentebeløbet overskrider årets indbetalinger

Det forvirre mig lidt. Hvis vi siger at jeg betaler et afdrag på 1000kr, og
banken skriver 5000kr på lånet i renter, finder skattevæsnet så selv ud af
at jeg kun har betalt 1000kr, hvilket så kan trækkes fra ?

Tommy

Fra : Knud Berggreen

Dato : 02-02-03 12:01

On Sat, 1 Feb 2003 22:15:30 +0100, "Tommy Hansen"
<tommyhh@SLETtdcadsl.dk> wrote:

>Det forvirre mig lidt. Hvis vi siger at jeg betaler et afdrag på 1000kr, og
>banken skriver 5000kr på lånet i renter, finder skattevæsnet så selv ud af
>at jeg kun har betalt 1000kr, hvilket så kan trækkes fra ?

Jeg ved ikke hvordan væsenet kontrollerer det, men uanset om
det er let eller svært at kontrollere, så er det sådan at
reglen er.
Det er også svært at kontrollere hvor meget du har tjent
orange, men reglen er stadig at det skal oplyses.
Hvai man snyder og det bliver opdaget så koster det altid
ekstra.

/Knud

Fra : Knud Thomsen

Dato : 02-02-03 20:53

usenet@berggreen.dk (Knud Berggreen) wrote in message news:<3e3c34f2.5581515@news.stofanet.dk>...

> Hej Knud!
> Du tager fejl. Kun betalte renter kan fratrækkes.

Prøv lige at se denne link http://www.familieadvokaten.dk/Emner/9432.html,
hvor følgende sætning blandt andet står

"Du kan ifølge ligningslovens § 5, stk. 1 som udgangspunkt fradrage
renteudgifterne i det indkomstår, hvor renterne forfalder til betaling eller
tilskrives lånet. Det er således normalt ikke en betingelse for
rentefradragsretten, at renterne er betalt. De skal blot være forfaldne. Er
der tale om lån i pengeinstitutter skal renter blot være tilskrevne."

Venlig hilsen
Knud Thomsen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 03-02-03 11:30

> Prøv lige at se denne link http://www.familieadvokaten.dk/Emner/9432.html,
>
> Venlig hilsen
> Knud Thomsen

Tak for det, det ændre jo det hele lidt. Men jeg ikke rigtig gennemskue om
det bliver dyre, hvis renterne bliver tilskrevet nu, jeg betaler vel
alligevel renter af de renter der ikke er tilskrevet, eller hvad ?

Tommy

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-02-03 19:35

Knud Thomsen wrote:

> [...]
> rentefradragsretten, at renterne er betalt. De skal blot være forfaldne. Er
> der tale om lån i pengeinstitutter skal renter blot være tilskrevne."

Og blot fra hukommelsen, men da du klipper som det passer dig

Den rigtige sammenhæng er svjh, at hvis du er restance med betaling af renter
for tidligere indkomstår, er din fradragsret begrænset til den faktiske
betaling, dog kan en fordeling af betaling mellem afdrag og renteydelse i
forhold til de akkummulerede beløb ske ved gældssanering.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : K. Thomsen

Dato : 03-02-03 19:53

Erik G. Christensen wrote:
> [...]

Hvad er det som er klippet forkert ?
Den klippede sætning er taget direkte fra advokatens side - du kan jo selv
se efter om der er nogen sammenhæng, jeg ikke skulle have fået med.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-02-03 20:19

"K. Thomsen" wrote:

> Hvad er det som er klippet forkert ?
> Den klippede sætning er taget direkte fra advokatens side - du kan jo selv
> se efter om der er nogen sammenhæng, jeg ikke skulle have fået med.

Og hvorfor er der så ikke fradrag for renter, der er i restance udover et år ?

Fra : K. Thomsen

Dato : 03-02-03 20:36

Erik G. Christensen wrote:
> [...]

Det kunne jo være fordi renterne skal trækkes fra (eller allerede er trukket
fra) i det år, hvor de forfalder. Den øvelse skal jo ikke gentages, da man
så ville få dobbelt fradrag.

I øvrigt har jeg stadig ikke fattet, hvad det er, du mener er forkert
klippet i mit oprindelige indlæg.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-02-03 20:44

"K. Thomsen" wrote:

> I øvrigt har jeg stadig ikke fattet, hvad det er, du mener er forkert
> klippet i mit oprindelige indlæg.

Måske dette afsnit ?
1.2. Skal renterne være betalt?

[...]

Der gælder ifølge ligningslovens § 5, stk. 7 dog den undtagelse, at du først kan fratrække renteudgifter m.v. i det indkomstår,
hvori du betaler disse, hvis du ikke har betalt renteudgifter m.v. for tidligere indkomstår i samme gældsforhold inden udgangen
af indkomståret. Det vil med andre ord sige, at du kan fratrække ikke betalte renter, hvis du kun er i restance med renteudgifter
på det samme lån for det aktuelle indkomstår. Er du i restance med renteudgifter for tidligere indkomstår kan du alligevel
fratrække de ubetalte renteudgifter, hvis du kan godtgøre, at du ved udgangen af det år, indkomstopgørelsen vedrører, var i
stand til at betale forfalden gæld eller stille betryggende sikkerhed herfor i dine aktiver.

Har du fratrukket renteudgifter, som du aldrig har betalt, skal du som udgangspunkt efterbeskattes af hele beløbet i det
indkomstår, hvor kreditors krav på renterne forældes. Hvis du heller ikke på dette tidspunkt er i stand til at betale gælden,
har du ikke nogen fordel af forældelsen og du bliver derfor ikke efterbeskattet.