Computeren vil ikke starte
Fra : smb

Dato : 29-01-03 00:50

Jeg har lige samlet min nye computer færdig. De fleste stik sidder
(rigtigt), men computeren vil ikke starte op.
Det eneste stik jeg har tilsluttet fra psu'en til bundkortet er det store 20
pins ATX stik.

Ellers mangler der at blive tilsluttet 4 stik til Frontpanel Connecteren på
bundkortet i noget der hedder G-BTN og +/- G-LED. Jeg kan ikke finde nogen
ledninger med disse navne.
Der er heller ikke tilsluttet noget til IR Connectoren.

Mit bundkort er et socket A chaintech CT-7VLJ og psu'en er chieftec 340W.

Er der nogen som har nogle gode forslag til hvorfor maskinen ikke starter op
?

mvh.
smb

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-01-03 03:55

Hej SMB

"smb" <baaz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (rigtigt), men computeren vil ikke starte op.
> Det eneste stik jeg har tilsluttet fra psu'en til bundkortet er det store

Hvis det er det eneste stik du har tilsluttet er svaret nemt -- for de
nedennævnte stik skal også tilsluttes for at bundkortet KAN få strøm...

> [...]

> Der er heller ikke tilsluttet noget til IR Connectoren.
> Mit bundkort er et socket A chaintech CT-7VLJ og psu'en er chieftec 340W.

Så gå dog på nettet, og brug www.google.com ganske som os andre, for
herigennem vil du kunne hente alle de oplysninger, manualer m.v.
som du skal bruge for at komme igang.

> Er der nogen som har nogle gode forslag til hvorfor maskinen ikke starter
> [...]

Forklaringen er ovenfor. God arbejdslyst.

Henrik, Slagelse

Fra : Leony

Dato : 29-01-03 09:24

> Jeg har lige samlet min nye computer færdig. De fleste stik sidder
> (rigtigt), men computeren vil ikke starte op.

Har du monteret RAM?
Har du brugt flere afstandsstykker i kabinettet end du har skruer i
motherboardet?
Kommer der nogle bip?
Kører blæserne rundt?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 29-01-03 09:28

"smb" <baaz@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige samlet min nye computer færdig. De fleste stik sidder
> (rigtigt), men computeren vil ikke starte op.

Er køler/CPU monteret korrekt?
Har du tjekket at jumperne på motherboardet står korrekt?

Fra : Thore Sorensen

Dato : 29-01-03 10:48

On Wed, 29 Jan 2003 00:50:05 +0100, "smb" <baaz@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen som har nogle gode forslag til hvorfor maskinen ikke starter op

Som andre skriver, skal du i det mindste montere ledningen fra
power-switch på kabinetfronten...
En anden typisk fejl: Der er en jumper til reset af bios...på nogle
mainboards står den kortsluttet pr. default...kig lige på den...
(skla typisk være sluttet på ben 1-2)

Med et ny mainboard medfølger normalt manual....hvis alt andet går galt,
så læs den..:) god tur...:)

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993
Pluto 1.2 1996
Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : smb

Dato : 29-01-03 15:56

Både ram, cpu og graffikkort osv er monteret korrekt. Jumper er også flyttet
som vist på manualen. Blæseren køre ikke og der er ingen biplyd eller andre
lyde overhovedet.

Jeg skulle nok havde nævnt at jeg på frontpanelconnecteren har tilsluttet
PWR-SW, REST, PWR-LED, SPEAKER og +/- HD-LED.
De stik på Frontpanelconnecteren som jeg ikke har tilsluttet er 2 pins G-BTN
og 2 pins +/- G-LED. Der er ingen ledninger fra mit kabinet med disse navne.
Der medfulgte desværre heller ingen manual til mit kabinet, der findes vist
ikke nogen på nettet, jeg har allerede cheket chieftecs hjemmeside.
Kabinettet er Chieftec Dragon color serie - DX-01BD-U m. 340W chieftec psu.

De ledige ledninger fra mit kabinet er 1 pins TPA+, 1 pins TPA-, 1 pins
TPB+, 1 pins TPB- , 1 pins VG og 1 pins VP. På manualen til bundkortet
nævner de intet om hvor på bundkortet disse ledninger skal tilsluttes. Mon
det er nogle af disse ledninger som skal tilsluttes til G-BTN eller +/-
G-LED på frontpanelconnecteren.

IR connnecteren( IR1 ) består af vil have et 5 pins stik med følgede ben :
5VSB VCC, IR-RX, IR-TX og 5VSB VCC . Men der er vist ingen stik med disse
navne hverken fra kabinet eller psu.

Da det er første gang jeg selv samler en maskine ved jeg desværre ikke om de
ovennævnte ting har noget med computerens opstart at gøre. Hvis ikke, så
håber jeg stadig på at nogen kan komme med en idé om hvorfor den ikke vil
starte.

Kan det evt. skyldes et deffekt bundkort eller psu ?

mvh.
smb

Fra : smb

Dato : 29-01-03 18:45

Det var en deffekt strømforsyning. Jeg har lige prøvet med en 145W ATX psu.
Nu starter cpu blæseren og graffikkort blæseren men der kommer bare ikke
noget billede på skærmen. Jeg kan heller ikke høre harddsiken arbejde.
Kan det skyldes at min cpu kræver minimum 300W eller er der noget i vejen
med graffikkortet og harddisken?

mvh.
smb