MS Windows
briani 27239
formatering harddisk
Fra : land

Dato : 28-01-03 22:03

hej NG,
Jeg har en 80 GB harddisk, som jeg har partitioneret til 4 dreve. Jeg
installerede windows xp på C drevet, som er på næsten 2GB. Det viste sig at
der er førkert det jeg har lavet. Jeg kan ikke installer flere programmer,
fordi der er kun 45 mb på C. Nu har jeg fotrudt handling. Jeg vil gerne
formatere min harddisk. Jeg har ikke en bootdiskette. jeg har prøvet at lave
en fra xp, men fungerede ikke. Spørgsmålet er hvordan løser jeg problemet.

MVH

Land

Fra : Peter Holm

Dato : 28-01-03 22:15

"land" <jouhid2002@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
lave
> en fra xp, men fungerede ikke. Spørgsmålet er hvordan løser jeg problemet.

Du booter op på win-xp cd'en - og følger anvisningerne. På et tidspunkt får
du mulighed for at oprette og slette partitioner. Du sletter dem alle.
Opretter på ny. Formaterer.
Iøvrigt...hvad skal du med 4 partitioner?? 4*20mb er langt fra så flexibelt
som 1*80mb. Bare min erfaring.
Peter

Fra : land

Dato : 28-01-03 22:37

Tak Peter for svaret, jeg har booter op på win-xp cd'en - og følger
anvisningerne. Jeg har kun to > Opretter på ny. Formaterer.ting jeg skal
vælge immellem : atreparer windows xp eller installere en ny windows xp. Der
står ikke noget med formatering. Jeg håber der er andre forslag, så kan jeg
formatere minHD.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-03 22:55

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev :

>Iøvrigt...hvad skal du med 4 partitioner?? 4*20mb er langt fra så flexibelt
>som 1*80mb. Bare min erfaring.

Dels vil clusterstørrelsen være mindre, så spildpladsen bliver
mindre.

Dels er det rart at kunne inddele disken lidt efter indhold.

Endelig kan man relativ nemt formatere og geninstallere eller
installere en ny Windows, når alle de data man vil gemme, er på
særskilte partitioner.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-03 10:07

In dk.edb.system.ms-windows, Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk>
says...
> Dels vil clusterstørrelsen være mindre, så spildpladsen bliver
> mindre.

Den sætter man selv. Problem solved.

> installere en ny Windows, når alle de data man vil gemme, er på
> særskilte partitioner.

Man installerer ikke en ny Windows (medmindre man er en tumling der ikke
kan bruge en PC). Og ydelsen falder ved at fordele sine data på flere
partitioner.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-01-03 11:45

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev :

>Man installerer ikke en ny Windows

Dvs., at man ikke skal have mulighed for at gå over til en ny
version eller prøve at installere Linux f.eks.?

>Og ydelsen falder ved at fordele sine data på flere partitioner.

Måske, men ikke noget du kan mærke.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-03 18:23

In dk.edb.system.ms-windows, Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk>
says...
> Dvs., at man ikke skal have mulighed for at gå over til en ny
> version eller prøve at installere Linux f.eks.?

Jo, men så sætter man en disk i til formålet...

> Måske, men ikke noget du kan mærke.

Jeg synes ikke du skal udtale dig om hvad jeg kan mærke eller ikke kan
mærke...

Fra : Frans Jensen

Dato : 28-01-03 22:43

On Tue, 28 Jan 2003 22:03:00 +0100, "land" <jouhid2002@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>en fra xp, men fungerede ikke. Spørgsmålet er hvordan løser jeg problemet.

kan du ikke bare boote på Win XP cd'en og der vælge at fjerne
alle drev

altenativ:
http://www.bootdisk.com

download en win98 bootdisk derfra

og fra:
http://www.russelltexas.com/delpart.htm

henter du delpart.exe, kopier denne fil til din nye bootdiskette,
boot på disketten og skriv delpart ved A:\> prompten og tast
"enter" og programmet delpart starter, det er et dos program,
hvor du bruger "Delete" tasten til at slette de drev du vil ha'
væk

--
girls and sex
can't beat

Fra : land

Dato : 28-01-03 23:22

Tak til alle ,der har svaret mig. Nu har jeg lavet en bootdiskette, men når
jeg booterop, får jeg følgende meddellelse: fjern disl elle andre medier
..
Tryk på en tast og start igen.
Det har jeg gjort, men jeg får den samme besked. Hvad skal jeg gøre.

Fra : Jørn Bast

Dato : 28-01-03 23:40

Boote fra CDrom, vælge installer på ny, på et tidspunkt får du muligheden
for at formatere, i ntfs eller fat 32, og vælge om du vi pationere HD.
jeg tror det er fordi du måske ikke venter længe nok.

Mvh Jørn

Fra : Pico

Dato : 28-01-03 22:32

land wrote:
> [...]
> bootdiskette. jeg har prøvet at lave en fra xp, men fungerede ikke.
> Spørgsmålet er hvordan løser jeg problemet.

Hvis du mangler en bootdisk kan den henter her www.bootdisk.com
du kan også boote på XP cd'en og gøre det derfra.

2 GB er alt for lidt til XP, du skal mindst have 4 GB bare for at have
OS. Stod jeg og skulle ibrugtage en 80 GB i dag ville jeg nok dele den i
3 partioneer. 1 på 6- 10 GB til XP, 1 på 20 til programmer mm. & 1 på
resten til alt det andet.
Derudover ville jeg isætte en anden "fysisk" HD til backup af vigtige ting,
dukomenter, mails osv., det er altid rart at have sådanne ting på en
seperat disk.
Jeg bruger et automatisk program til at lave backup på en anden HD.
Pico

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 29-01-03 00:05

Prøv at få fat på Partition Magic. Med det program kan du ændre på
størrelsen af dine partitioner uden at skulle formattere noget som helst.
Klogt at tage en backup først!!!

Hej fra Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-03 10:10

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Holm Thomsen
<elsebrun.larsholm@get2net.dk> says...
> Prøv at få fat på Partition Magic. Med det program kan du ændre på

Rettelse nummer 1.

- Køb Partition Magic hos din lokale softwareforhandler.

Rettelse nummer 2.

- Skriv venligst _under_ det du citerer.

Fra : land

Dato : 29-01-03 15:24

Tak til alle , der har svaret mig . Nu har jeg slettet alle partitioner. Men
jeg har tænkt mig at dele harddisken i 2 og så instellere windows xp på den
ene og windows 98 på den anden. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Hvis
ja, hvordan skal jeg gøre det.

Mvh

Land

Fra : Pico

Dato : 29-01-03 18:23

land wrote:
> [...]
> instellere windows xp på den ene og windows 98 på den anden. Jeg ved
> ikke om det kan lade sig gøre. Hvis ja, hvordan skal jeg gøre det.

Det kan du snilt, bare husk at installere Win 98 først og så XP på den
anden partion. XP laver selv en boot.ini hvor du vælger hvilket OS du
vil start.
Pico

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-03 18:25

In dk.edb.system.ms-windows, land <jouhid2002@yahoo.dk> says...
> Tak til alle , der har svaret mig . Nu har jeg slettet alle partitioner. Men

Læser du aldrig de indlæg du svarer på?

FUT:dk.admin.netikette