Popup og SPAN (og DOM)
Fra : Sten Bang-Christense~

Dato : 28-01-03 18:59

Når jeg laver en popup

win = window.open osv

og derefter prøver at tilgå en SPAN i popup fra siden som åbnede popup, så
går der vist ged i min forståelse af DOM osv,
I min popup har jeg :

<SPAN id="feltnavn">tekst der skal udskiftes</SPAN>

og i filen der danner popup :

win.document.feltnavn.innerText="Den ny tekst der skal stå der";

Nogen der lige ka' sætte mig på plads ????

(Med andre ord, jeg vil dynamisk skrive noget tekst i popup'en efterhånden
som der sker noget i "hovedsiden", noget ASP som laver backup af filer -
altså en "progress-popup")

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Sten Bang-Christensen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-01-03 19:12

Hej Sten

Sten Bang-Christensen wrote:
> win = window.open osv
> <SPAN id="feltnavn">tekst der skal udskiftes</SPAN>
> win.document.feltnavn.innerText="Den ny tekst der skal stå der";

Det er muligt der er andre problemer, men den metode du bruger er
non-standard og vil ikke virke i meget andet end Internet Explorer
under alle omstændigheder. Prøv i stedet:

win.document.getElementById("feltnavn").innerHTML="Den ny tekst";

Herom skal det dog siges at .innerHTML strengt taget heller ikke er
standard, men dog langt bredere supporteret end .innerText.

Mvh.
Stig Nygaard
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Sten Bang-Christense~

Dato : 29-01-03 17:35

"Stig Nygaard" <stig@removethis-rockland.dk> wrote in message
> [...]
>
> Herom skal det dog siges at .innerHTML strengt taget heller ikke er
> standard, men dog langt bredere supporteret end .innerText.

Tak, det virkede faktisk ikke først, men efter at undre mig en del over at
det samme virkede på samme IE-version på en W2000 maskine (den anden er XP),
prøvede jeg at dl en liiiidt nyere MS Java VM, og så virker det... Jeg
husker ikke lige hvilken jeg havde før, men nu har jeg 5.00.3809 og det er
OK, er dog sikker på at jeg havde noget i stil med 5.00.35xx ....

Ka' man ellers imødegå noget sådant, det er jo lidt trist hvis min side
crasher hos alle der ikke lige har inst. nyeste VM !!!!

mvh
Sten

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-01-03 17:44

"Sten Bang-Christensen" <revo@12move.dk> writes:

> [...]
> husker ikke lige hvilken jeg havde før, men nu har jeg 5.00.3809 og det er
> OK, er dog sikker på at jeg havde noget i stil med 5.00.35xx ....

Se *det* lyder underligt. Ovenstående har intet med Java at gøre, så
Java VM'en burde ingen indflydelse have. Måske var det bare en genstart
der skulle til? Eller også var der en skjult IE-patch med?

/L

Fra : Sten Bang-Christense~

Dato : 29-01-03 18:47

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> [...]
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Øh, hvorfor mener du at det ikke har noget med Java at gøre, det kunne da
tænkes at DOM forståelsen eller andet var anderledes, fejlen jeg fik var :
error : 'backupWindow.document.getElementById(...)' is null or not an object
og det er da java-fejl eller hva' ??
(Og, nej, det ka' godt være du mener det var en dumt spørgsmål, men spørger
altså ikke hvis en genstart er løsningen....)
(Og nej, IE-versionerne var ENS på de 2 maskiner...)

mvh
Sten

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-01-03 19:04

> [...]

> error : 'backupWindow.document.getElementById(...)' is null or not an object

Nej, det er en JavaSCRIPT-fejl. Java og JavaScript er to forskellige
sprog der har lige så lidt med hinanden at gøre som JavaScript og fx
C++ (begge bruge objekter og en syntaks der ligner sproget C).

For at gøre forvirringen fuldstændig, så bruges begge sprog i
browsere. JavaScript bruges til scripts i sider til DHTML, mens Java
bruges til at lave selvstændige programmer der kører som applets. Man
kan endda kommunikere mellem JavaScript og Java Applets på den samme
side. Java Virtual Machine bruges kun af Java, og overhovedet ikke af
JavaScript.

JavaScript hed oprindeligt LiveScript, men en eller anden
marketing-drone fra Netscape Corp. besluttede sig for at ride med på
Java-bølgen og kalde deres nye script-sprog for JavaScript. Der er en
afdeling af helvede forbeholdt folk der bevidst laver den slags
forvirring.

> (Og, nej, det ka' godt være du mener det var en dumt spørgsmål, men spørger
> altså ikke hvis en genstart er løsningen....)

> (Og nej, IE-versionerne var ENS på de 2 maskiner...)

Næh, det var mest mig der greb efter halmstrå for at forklare at det
overhovedet gjorde en forskel. Jeg forstår det stadig ikke.

/L

Fra : Stig Nygaard

Dato : 29-01-03 19:08

Hej Sten

> [...]
fik
var :
> error : 'backupWindow.document.getElementById(...)' is null or not

Nej, det er en JavaScript fejl. Java og JavaScript har sådan set ikke
rigtig noget med hinanden at gøre (men supplerer dog hinanden fint og
kan i visse tilfælde også samarbejde).

Java er opfundet af SUN og JavaScript af Netscape. Af
markedsføringsmæssige grunde købte Netscape af SUN retten til at
kalde
deres script-sprog for JavaScript. Du kan sagtens køre JavaScript
helt
uden at have en Java VM installeret.

--
Mvh. Stig

Fra : Sten Bang-Christense~

Dato : 29-01-03 19:16

Hej Stig og Lasse....
> [...]
> kalde
> deres script-sprog for JavaScript. Du kan sagtens køre JavaScript

Jeg kender faktisk udemærket Java-historien (bare ikke godt nok...), men
havde altid troet at JS også brugte VM'en, det kommer lidt bag på mig, men
jeg ka' da godt se nu at det var en ret idiotisk tanke - synes blot at det
var en dejlig behagelig forklaring på mit problem som jeg så stadig ikke
helt fatter, men hvad - det virker nu....

Så tak til jer begge....

mvh
Sten

Fra : Sten Bang-Christense~

Dato : 29-01-03 19:25

Hej igen-igen....
> [...]
> kalde
> deres script-sprog for JavaScript. Du kan sagtens køre JavaScript

I havde (naturligvis) ret, det har intet med IE eller JS-"version" at gøre,
det er en latterlig fejl (tangerer genstart.. som opstår fordi jeg
prøver at refere til det pgl. object FØR mit window er create'd
helt......hvis jeg blot pauser lidt inden jeg sætter innerHTML virker det
helt fint, grunden til al forvirringen var at jeg nogle gange fik refreshet
hovedsiden uden at ha' lukket popup-window, derved blev popup genbrugt
(brugte stadig samme reference) og så VAR SPAN-objectet ikke null....
Beklager......

mvh
Sten