Microstar MS-5169 bundkort og store drev?
Fra : Rado

Dato : 28-01-03 06:18

Er der nogen der ved hvor store drev man kan sætte på nævnte kort
(evt. ved opdatering af BIOS)?

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 28-01-03 08:02

Rado wrote:

> Er der nogen der ved hvor store drev man kan sætte på nævnte kort
> (evt. ved opdatering af BIOS)

Det er et (Super-) Socket 7 bræt, så regn ikke med mere end 32 GB.
Det kan måske endda kun klare 8 GB disk, men det kan man næsten kun
finde ud af ved at prøve sig frem.

Her kan du hente nyeste bios, men vær opmærksom på hvilken PCB revision
dit bundkort har, så du ikke vælger den forkerte bios.

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=102&NAME=MS-5169

Fra : Villy Jensen

Dato : 28-01-03 15:49

> [...]
>
> Her kan du hente nyeste bios, men vær opmærksom på hvilken PCB revision
> dit bundkort har, så du ikke vælger den forkerte bios.

Jeg kører med 10 GB på et MS5169 mobo.
( jeg kan ikke se på mobo hvilken version, det er, men BIOS
præsenterer sig som V 3.7 090800 )

Jeg tror ikke at du skal regne med mere end 32 GB på indbygget controller!!

Forøvrigt..: Jeg har overkommet ustabilitets-problem med 350 MHz
AMD ved at klokke FSB ned til 95 MHz (til 333 MHz)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Rado

Dato : 28-01-03 17:12

On Tue, 28 Jan 2003 15:49:02 +0100, "Villy Jensen" <vje@e-mail.dk>
wrote:

>Jeg kører med 10 GB på et MS5169 mobo.
>( jeg kan ikke se på mobo hvilken version, det er, men BIOS
> præsenterer sig som V 3.7 090800 )

BIOS 3.3 er som sagt vist max. for det her 2.1D board.

>Forøvrigt..: Jeg har overkommet ustabilitets-problem med 350 MHz
> AMD ved at klokke FSB ned til 95 MHz (til 333 MHz)

Det er en 333 mhz - om den er specielt ustabil ved jeg ikke (min egen
333 mhz var godtnok ret ustabil).

Fra : Rado

Dato : 28-01-03 17:05

On Tue, 28 Jan 2003 08:02:24 +0100, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>Det er et (Super-) Socket 7 bræt, så regn ikke med mere end 32 GB.
>Det kan måske endda kun klare 8 GB disk, men det kan man næsten kun
>finde ud af ved at prøve sig frem.

Det er en af mine venner der skal købe en ekstra disk til sin maskine,
og der kan det jo blive et problem at prøve sig frem. Og iøvrigt også
at finde en 8 gb disk.

>Her kan du hente nyeste bios, men vær opmærksom på hvilken PCB revision
>dit bundkort har, så du ikke vælger den forkerte bios.
>
>http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=102&NAME=MS-5169

Jeg mener det er PCB 2.1D. Jeg har selv haft et 2.1D board, og 3.3 var
den største BIOS version der kunne køre på det.

Fra : o&u

Dato : 28-01-03 10:02

On Tue, 28 Jan 2003 06:17:59 +0100, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

>Er der nogen der ved hvor store drev man kan sætte på nævnte kort
>(evt. ved opdatering af BIOS)?

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=102&NAME=MS-5169

den sidste bios er fra sept. 2000.

Det er bios dato'en der er afgørende for max. harddisk. Hvis man lige
kan huske, hvor store harddiske var dengang ?

Jeg tror, at du kan håbe på, at en 40 Gbyte er understøttet.

mvh

John

Fra : Rado

Dato : 28-01-03 17:39

On Tue, 28 Jan 2003 10:02:13 +0100, o&u <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

>http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=102&NAME=MS-5169
>
>den sidste bios er fra sept. 2000.

Den seneste den pågældende revision af kortet kan håndtere er fra
efteråret 99...

>Det er bios dato'en der er afgørende for max. harddisk. Hvis man lige
>kan huske, hvor store harddiske var dengang ?

Man kan ikke altid regne med tidens diskstørrelser. Min gamle Olivetti
486 (fra 95 - de største diske dengang var vist på 540 mb) klarede
uden videre en 8 gb disk uden BIOS opdatering. Mens den Acer P100 jeg
købte i 96 skulle have en BIOS opdatering for at kunne klare samme 8
gb disk. Nogle fabrikanter er åbenbart mere fremsynede end andre... :)

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 28-01-03 23:33

On Tue, 28 Jan 2003 06:17:59 +0100, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

>Er der nogen der ved hvor store drev man kan sætte på nævnte kort
>(evt. ved opdatering af BIOS)?

Jeg har en maskine ( MYcom fra A-Z, AMD-K-6/2 550 MHz, 128 MB RAM) med
et sådant bundkort (PCB-ver. 4.0.AL9, BIOS-ver. 3.7 dateret 090800)

Jeg har haft denne maskine kørende med 32 GB HDD under både Win'98 og
Win'2000.
Harddisken var en 40 GB IBM-disk, som i standard-opsætning (40 GB)
ikke kunne detekteres af BIOS.
På denne disk kan man via jumpersætning ændre den for BIOS synlige
størrelse til 32 GB, og med denne indstilling kørte disken fint - og
maskinen var i øvrigt ganske stabil.

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Per Pedersen

Dato : 29-01-03 16:46

<rado@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
Hej !
Har spurgt i en anden tråd ! Men er stadigvæk i tvivl hvor stor harddisk jeg
kan køre med ?
Mit Bundkort er også et MS-5169 Bios ver. 2.3 70398 og det er en Apollo AMD
k6-2-300G maskine.
Det ser ikke ud som om at jeg kan opdatere Bios. Her
http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=102&NA
ME=MS-5169
Hvad tror der er max disk jeg kan putte i den ?

Mvh. Per

Fra : Villy Jensen

Dato : 29-01-03 18:10

> [...]
> ME=MS-5169
> Hvad tror der er max disk jeg kan putte i den ?

Det står ingen steder hos MSI, men jeg er helt sikker på at HD
over 32 GB IKKE er understøttet!

(Det er muligt at der findes en 8 GB limit, men det er ikke sandsynligt...)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Rado

Dato : 18-02-03 15:14

On Wed, 29 Jan 2003 16:46:27 +0100, "Per Pedersen"
<fjerndether_ma-ry@get2net.dk> wrote:

> [...]
>ME=MS-5169
>Hvad tror der er max disk jeg kan putte i den ?

Hej,

Kan lige oplyse at det er lykkedes os at få en Seagate Barracuda IV 40
gb neddroslet til 32 gb til at køre på maskinen, uden at det var
nødvendigt at opdatere BIOS.

Fra : Rado

Dato : 30-01-03 23:44

On Tue, 28 Jan 2003 23:32:51 +0100, Gert Søgaard Jensen
<nospam@gert-soegaard-jensen.dk> wrote:

> [...]
>På denne disk kan man via jumpersætning ændre den for BIOS synlige
>størrelse til 32 GB, og med denne indstilling kørte disken fint - og

OK, tak. Nu er det så vidt jeg et PCB 2.1D bundkort der max. kan tage
BIOS 3.3, så spørgsmålet er så om det også kan klare en 32 gb disk. Vi
bliver nok nødt til at prøve os frem hvis vi ellers kan finde en sådan
disk.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 31-01-03 20:22

"Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> BIOS 3.3, så spørgsmålet er så om det også kan klare en 32 gb disk. Vi
> bliver nok nødt til at prøve os frem hvis vi ellers kan finde en sådan

ellers må du jo ofre en controler på sagen.. fx. en Promise
ATA 100 controller www.edbpriser.dk 266,- Kr.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg