MySQL - til privat brug??
Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 28-01-03 02:36

Hey gruppe

Jeg roder en gang imellem med noget ASP, og har hidtil brug Acces-databaser
til det. Men jeg får jo selvfølgelig konstant at vide at jeg da skal bruge
MySQL da det er lagt bedre/hurtigere/sikrere og hvad ved jeg... så nu har
jeg installeret det og er totalt uvidende om dets "sande potentiale"... Men
har jeg ret i at det ikke er specielt smart til bare en lille privat
database over for eksempel mine CDer??

Mit spørgsmål er egentlig om der er nogen argumentation for at anvende denne
i stedet for en accessdatabase hvis det udelukkende er til privat brug for
en bruger på en computer?

--
Søren Pedersen

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-03 04:51

Søren "Pengman" Pedersen <pengmeister@hotmail.com> wrote:

> Men jeg får jo selvfølgelig konstant at vide at jeg da skal bruge
> MySQL da det er lagt bedre/hurtigere/sikrere og hvad ved jeg...

Mulighedem PostgreSQL eksisterer også.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Michael Barrett

Dato : 28-01-03 07:24

Per Rønne wrote:

> Mulighedem PostgreSQL eksisterer også.

Jamen, så er vi da vist virkelig derhenne, hvor man ikke kan tale om, at det
er fornuftigt til privat brug... PostgreSQL er mere avanceret og samtidig
vanskeligere at anvende end MySQL.

Min umiddelbare anbefaling er, at du (Søren) er godt tjent med at starte med
MySQL. Det vil give dig noget erfaring i at arbejde med databasen, som du
kan bruge i eventuelle senere projekter. Access er ganske udmærket til
mindre projekter, men det kommer efter min erfaring ret hurtigt til kort.
Når du alligevel ikke skal bruge Access' grafiske grænseflade til noget, da
du programmerer ASP, får du heller ikke noget hjælp der.

--
Michael Barrett

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-03 15:51

Michael Barrett <mbiwj001@sneakemail.com> wrote:

> Jamen, så er vi da vist virkelig derhenne, hvor man ikke kan tale om, at det
> er fornuftigt til privat brug... PostgreSQL er mere avanceret og samtidig
> vanskeligere at anvende end MySQL.

Jeg ved nu ikke hvorfor du mener at den er vanskeligere at anvende end
MySQL; foreløbig har jeg faktisk haft den modsatte erfaring. Men jeg er
naturligvis også professionelt vant til Oracle.

I øvrigt spænder vendingen »privat brug« meget vidt. Ulempen ved såvel
PostgreSQL og MySQL er manglen på grafiske designværktøjer. Til gengæld
fås der så meget andet.

ASP?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-03 17:08

On Tue, 28 Jan 2003 15:50:49 +0100, per@ronne.invalid (Per Rønne) wrote:

>Jeg ved nu ikke hvorfor du mener at den er vanskeligere at anvende end
>MySQL; foreløbig har jeg faktisk haft den modsatte erfaring. Men jeg er
>naturligvis også professionelt vant til Oracle.

Jeg bruger også postgreSQL og når den kører, så er der ikke nogen
problemer - først i det øjeblik den skal opgraderes syntes jeg den er
mere besværlig end mySQL - ved mySQL installerer man bare den nye
version og så kører det - ved postgreSQL skal der laves en dump/restore.

Jeg kan også bedre li' brugerstyringen i mySQL, som jeg finder noget
lettere end i postgreSQL.

Men det har da nok også en del at gøre med hvad man er vandt til...

Men når der spørges om mySQL i forhold til Access, så er det nok fordi
det skal køre på windows - og postgreSQL er mig bekendt ikke spor nem at
installere på windows?

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-03 17:51

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> Men når der spørges om mySQL i forhold til Access, så er det nok fordi
> det skal køre på windows - og postgreSQL er mig bekendt ikke spor nem at
> installere på windows?

Jeg må indrømme, at det har jeg end ikke prøvet. Jeg har udelukkende
kørt PostgreSQL og MySQL under UNIX.

Ja, jeg skriver da også i denne gruppe fra en BSD UNIX maskine.

Access kender jeg kun fra at jeg i øjeblikket er ved at undervise i den.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-03 18:56

On Tue, 28 Jan 2003 17:51:04 +0100, per@ronne.invalid (Per Rønne) wrote:

>Access kender jeg kun fra at jeg i øjeblikket er ved at undervise i den.

Som front-end til en mySQL/postgreSQL bruger jeg den en del - i stedet
for at have dataene gemt i Access.

Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 28-01-03 19:17

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Som front-end til en mySQL/postgreSQL bruger jeg den en del - i stedet
> for at have dataene gemt i Access.

Kan man det??

Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 28-01-03 19:18

"Søren "Pengman" Pedersen" <pengmeister@hotmail.com> wrote in message

> Kan man det??

Vrøvl!!! - Spørgsmålet er selvfølgelig hvordan det opsættes?

Søren

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 28-01-03 19:54

Søren "Pengman" Pedersen wrote:
> Vrøvl!!! - Spørgsmålet er selvfølgelig hvordan det opsættes?

Du laver en ODBC forbindelse til MySQL eller hvad du vil forbinde dig til,
og så linker du tabellerne ind i en Access mdb fil.

I øvrigt er det en rigtig god måde at få Linux teknologi ind i en Microsoft
domineret verden - personligt har jeg fået flere Linux servere ind i
organisationer, hvor det har været afskedigelsesårsag at bruge tid på Linux
- og jeg har gjort det med IT chefens velsignelse vel at mærke I alle
tilfælde er de blevet rigtig glade for deres Linux server.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-02-03 22:12

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk> writes:

> Du laver en ODBC forbindelse til MySQL eller hvad du vil forbinde dig til,
> og så linker du tabellerne ind i en Access mdb fil.

Kan du være en lille smule mere specifik? Jeg prøvede engang og
hittede ud af at lave SQL forespørgsler, men fik det ikke til at virke
transparent.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 19-02-03 00:10

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Kan du være en lille smule mere specifik? Jeg prøvede engang og
> hittede ud af at lave SQL forespørgsler, men fik det ikke til at virke
> transparent.

Hvis du i MS Access laver en forespørgsel baseret på tabeller, der er links
ind i en ODBC link, f.eks. til en MySQL database, så vil MS Access køre
disse forespørgsler lokalt, og dermed ret langsomt.

I stedet kan du lave passthrough forespørgsler (jeg tror nok det er sådan de
hedder), og her skal du så i MS Access skrive den SQL i hånden, som sendes
til MySQL, til gengæld er performance gigantisk meget bedre.

Så man kan sige, at du får ikke Access's fulde performance samtidigt med
dens gode query editor, når database backend hedder MySQL. Du får kun en af
delene.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-03 19:51

Søren "Pengman" Pedersen <pengmeister@hotmail.com> wrote:

> Kan man det??

Når det kan gøres op til en Oracle-database, kan det naturligvis også
gøres til PostgreSQL OG MySQL.

Fra : Michael Barrett

Dato : 28-01-03 17:53

Per Rønne wrote:

> ASP?

Ja... Eftersom Søren ikke skal bruge Access' front-end til noget, idet han
programmerer op imod databasen med ASP, så vinder han efter min mening ikke
noget overhovedet ved at bruge Access i forhold til MySQL (eller for den
sags skyld PostgreSQL). Access er en inferiør database, der bygger på den
engine, der hedder Jet. Den er ikke bygget til at skalere til mere end
ganske få brugere, og den er (næsten) fuldstændig håbløs til anvendelse på
eks. netværk, hvor den genenerer meget trafik som en konsekvens af, at Jet
ikke er bygget omkring en client/server-arkitektur.

--
Michael Barrett

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-03 18:51

> [...]

> eks. netværk, hvor den genenerer meget trafik som en konsekvens af, at Jet
> ikke er bygget omkring en client/server-arkitektur.

Jeg kendte såmænd blot ikke ASP. Er det det jeg nu lænker til:

http://www.asp-shareware.org/join/aboutasp.asp

Fra : Michael Barrett

Dato : 28-01-03 19:10

Per Rønne wrote:

> Jeg kendte såmænd blot ikke ASP. Er det det jeg nu lænker til:
>
> http://www.asp-shareware.org/join/aboutasp.asp

Nej. Det er det ikke. ASP står for Active Server Pages og anvendes i
forbindelse med afvikling af kode på en web-server, så det bl.a. andet er
muligt at skabe dynamiske web-sider udfra indholdet i en database. Du kan
læse en smule om ASP ved at følge linket nedenfor.

http://www.aspalliance.com/wiseasp/realquick.asp

--
Michael Barrett

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-01-03 15:09

> [...]
> jeg installeret det og er totalt uvidende om dets "sande potentiale"... Men
> har jeg ret i at det ikke er specielt smart til bare en lille privat

Hvem får du det at vide af? (jeg synes det er smartere at spørge _dem_
hvorfor).

> Mit spørgsmål er egentlig om der er nogen argumentation for at anvende denne
> i stedet for en accessdatabase hvis det udelukkende er til privat brug for
> en bruger på en computer?

i det tilfælde kan jeg ikke helt se pointen, men hvis du lægger i
databasen og tager ud af den med dine asp-scripts, så kan det da ikke
udelukkes at mysql er hurtigere og mere effektiv.

_Mit_ problem med at vejlede dig er at jeg normalt bruger et php-only
interface til databasen der hedder phpmyadmin, jeg ville nødig arbejde
med database uden et databaseværktøj (sådan som acces da også er til
acces-databasen).

Det bedste jeg kan henvise til hvad angår at lære noget om hvad mysql
kan, er webcafe.dk.

Det er ikke udelukket at du kan læse om konstellationen asp-mysql på
netcoders.dk

/Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 28-01-03 17:53

Søren "Pengman" Pedersen wrote:
> Mit spørgsmål er egentlig om der er nogen argumentation for at anvende
> denne i stedet for en accessdatabase hvis det udelukkende er til privat
> brug for en bruger på en computer?

Nej, MS Access er bedre til det formål.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Michael Barrett

Dato : 28-01-03 17:56

Lars Dybdahl wrote:

> Nej, MS Access er bedre til det formål.

Nemmere: Måske! Bedre: Ikke efter min bedste overbevisning!

--
Michael Barrett

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 28-01-03 18:21

Michael Barrett wrote:
> Nemmere: Måske! Bedre: Ikke efter min bedste overbevisning!

Hmm... jeg fortolkede lige hans e-mail som om at han ville anvende Access i
stedet for asp og mysql... ved nærmere gennemlæsning af tråden kan jeg godt
se, at han vil bruge asp sammen med Access, og her er jeg enig i, at MySQL
er at foretrække.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 09-02-03 12:14

Jeg synes svarene til den her tråd bærer præg af at folk er vant til at
anvende deres databaser på netværk eller på nettet og så i øvrigt at vi ikke
er i dk.edb.database.ms-access.

I spørgsmålet nævnes både en mulig webløsning og en privat database på en
enkelt computer.
Til webløsningen skal man nok igang med MySQL, men til den enkeltstående
private løsning må access være den bedste løsning.
Den er nemmere at bruge, har bedre grafisk brugerflade og vil højt
sandsynligt være alt rigeligt til en CD-database, som ikke lyder som noget
overvældende stort projekt.