Overgang i l*****
Fra : Finn I

Dato : 27-01-03 23:22

Hvad kan der lige være galt her? Jeg har et tv kort i min pc men når det er
tilsluttet antennekablet så er der strøm i hele husets antennekabel.
Jeg har i mellemtiden skiftet bundkort og tvkort så der ligger fejlen
sandsynligvis ikke. Umiddelbart tror jeg ikke det ødelægger noget ved de
andre fjernsyn men det er skide irriterende at få et rap over fingrene hver
gang man piller ved antennekablet.

Mvh
Finn

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 27-01-03 23:36

"Finn I" <f12@minemail.dk> skrev
> [...]
de
> andre fjernsyn men det er skide irriterende at få et rap over fingrene

Når du får stød fra antennen skyldes det formentligt at dit
computerkabinet før antennen forbindes har en spænding på ca. 110 v i
forhold til jord og at antennen er jordforbundet. Kabinettets spænding
skyldes såkaldt kapacitiv spændingsdeling mellem neutral og faseleder.
Det er støjdæmpningskondensatorer i strømforsyningen, der giver
delingen, og de er store nok til at give en strøm, der kan mærkes.

Når antennen er forbundet er chassiet jordet gennem den via denne, og
man må håbe TV kortet kan holde til det. Prøv at lave en permanent
forbindelse fra computerchassis til den ydre leder på antenneledningen,
og forbind den også gerne til en rigtig jordledning, men det vigtigste
er at radio Hifi, telefon, og hvad der ellers tilsluttes har deres
"jordterminaler" forbundet sammen.

For øvrigt: Prøv at bruge et såkaldt HF-tæt antennestik når du
tilslutter antennekablet til dit tv-kort. Det skulle give dig et bedre
billede.

Og nu ikke noget med at "jorde" computeren ved at forbinde den til en
radiator!

mvh
Peter

Fra : Finn I

Dato : 27-01-03 23:57

> [...]
> Det er støjdæmpningskondensatorer i strømforsyningen, der giver
> delingen, og de er store nok til at give en strøm, der kan mærkes.
Øheee.... der faldt jeg sgu af

> [...]
> og forbind den også gerne til en rigtig jordledning, men det vigtigste
> er at radio Hifi, telefon, og hvad der ellers tilsluttes har deres
Skal det forstås sådan at jeg skal prøve at lave en forbindelse mellem
antennekablets ydre leder og så selve kabinettet (hvad gør det egentlig?)
Jeg har slet ikke stik med jordledning på min 1. sal. Hvad kan jeg så gøre?
Kan mit andet udstyr tage skade

> For øvrigt: Prøv at bruge et såkaldt HF-tæt antennestik når du
> tilslutter antennekablet til dit tv-kort. Det skulle give dig et bedre
> billede.
Det gør jeg også (billedet er dog så som så for der er pokkers langt og 3
fordelere inden min/mit PC/tv)

> Og nu ikke noget med at "jorde" computeren ved at forbinde den til en
> radiator!
Jeg skal nok lade være men hvad sker der ved det?? (var det et dumt
spørgsmål?)

Tak for input
Finn

Fra : Peter T.

Dato : 28-01-03 00:54

Finn I wrote:

> Jeg skal nok lade være men hvad sker der ved det?? (var det et dumt
> spørgsmål?)

På godt dansk:

Går der ged i din strømforsyning, kan der suse 230volt/10 eller 16ampere ud
igennem dit jordkabel til radiatorer + rør, hvorefter de fungerer som
afisolerede ledere. Og afisolerede ledere er der naturligvis ingen, der
vil stikke fingrene i (undtagen mig for 16-17 år siden).

Derfor må man ALDRIG jorde til radiator eller rør!

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : sune vuorela

Dato : 28-01-03 01:44

On Mon, 27 Jan 2003 23:54:14 +0000 (UTC), "Peter T."
<pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

>afisolerede ledere. Og afisolerede ledere er der naturligvis ingen, der
>vil stikke fingrene i (undtagen mig for 16-17 år siden).

Det er sgu da kun 230 volt. Det giver et rap over fingrene - men værre
er det da ikke - medmindre man rør med begge hænder på en gang.

Sune - som kun bruger den ene hånd når han leger med 220 volt!

--
Sune

Fra : Peter T.

Dato : 28-01-03 07:27

sune vuorela wrote:

> Det er sgu da kun 230 volt. Det giver et rap over fingrene - men værre
> er det da ikke - medmindre man rør med begge hænder på en gang.

Jeg kender det rap, som 230 volt kan give og har tit prøvet det. Men jeg
nemlig lagde kløerne om nul og fasen på nøjagtig samme tid, i et
splitsekund, hvor jeg ikke tænkte mig om (læs: jeg fik momentan
hjerneblødning). Det hele røg igennem mig forbi hjertet fra hånd til hånd
og armene knækkede heldigvis sammen med det samme, så jeg blev nødt til at
slippe begge ledere. Så det var bestemt ikke et af de almindelige 230 volt
rap over fingrene!
Desuden er det langtfra sikkert, at en hjertesvag person vil kunne overleve
et alm. stærkstrømsrap, som vi andre af og til oplever.

Fra : Rado

Dato : 28-01-03 19:41

> [...]

>afisolerede ledere. Og afisolerede ledere er der naturligvis ingen, der
>vil stikke fingrene i (undtagen mig for 16-17 år siden).

Det er kun hvis radiatorsystemet er "svævende" (ikke jordforbundet) -
f.ex. hvis der er plastrør et eller andet sted i systemet, så
jordforbindelsen afbrydes. Hvis radiatoren er korrekt jordet (og
ellers er der jo ingen mening i at bruge den som jordforbindelse), vil
strømmen ved kortslutning jo gå direkte i jord, og så sker der blot
det at HFI relæet slår fra, hvis el-installationen i huset ellers er
iorden.

Hvis radiatoren er jordet, er det rent faktisk bedre at computeren er
jordet via den end slet ikke, hvis den kortslutter, for ellers kan man
netop få et alvorligt stød hvis man rører både computer og radiator.
Men det bedste er selvfølgelig helt klart at jorde apparaterne korrekt
via den eksisterende installations jordledning - forudsat den er
iorden.

Her skal man nemlig være opmærksom på er, at selvom der er en
jordforbindelse i husets el-installation, _er den ikke nødvendigvis
jordet_, hvor absurd det end lyder. Der var bl.a. tilfældet med
ejendommen jeg bor i, indtil en elektriker omlagde kablerne da målerne
skulle skiftes ud. Han sagde at det var meget almindeligt, og efter
hvad jeg kunne forstå, ikke ulovligt. En af mine venner der har
arbejdet for NESA, bekræftede dette. Sindssygt efter min mening, især
fordi de fleste nok ikke er klar over dette. En vaskemaskine i et
badeværelse f.ex. er livsfarlig hvis den kortslutter og ikke er
korrekt jordet, hvilket den ikke vil være hvis husets installation
ikke er det, uanset om vaskemaskinen så er tilsluttet helt korrekt til
stik eller ledninger.

Jeg havde allerede tidligere opdaget der var problemer, fordi man
kunne få små stød på både komfur og vaskemaskine, selvom de var
korrekt jordforbundet via installationen, og en måling af
installationens jordledning afslørede så hvad der var galt. Så jeg
trak simpelthen en ledning fra installationens jordledning og hen til
et vandrør, hvorefter problemet forsvandt (også for de andre 30
beboere i ejendommen iøvrigt).

Alt er relativt, og i nogle tilfælde kan noget der er ulovligt være
mere sikkert end noget der ikke er...

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 28-01-03 09:34

"Finn I" <f12@minemail.dk> skrev

> Øheee.... der faldt jeg sgu af

Ok - men kort fortalt får du stød fordi din computer ikke er jordet.
Dermed er der en spændingsforskel mellem kabinettet og antennekablet.

> Skal det forstås sådan at jeg skal prøve at lave en forbindelse mellem
> antennekablets ydre leder og så selve kabinettet

Jeps. På den måde "udligner" du strømmene mellem apparaterne.

> Jeg har slet ikke stik med jordledning på min 1. sal. Hvad kan jeg så
gøre?

Du kan få en elektriker til at installere jord. Men i almindelighed er
det ikke nødvendigt at have jord på en PC.

> Kan mit andet udstyr tage skade

Først og fremmest kan du futte dit TV-kort af, men du kan også være
uheldig at brænde din radio, eller dit TV af.

> Jeg skal nok lade være men hvad sker der ved det?? (var det et dumt
> spørgsmål?)

Nej det var ikke et dumt spørgsmål. Mange giver faktisk det råd, at
jorde computeren ved at forbinde den til radiatoren. Men at jorde
computeren ved at forbinde den til radiatoren eller et vandrør er
ulovligt og du og dine naboer kan få stød af det.

mvh
Peter