lokalhistorikere fra Holsteinsborg sogn
Fra : Godset

Dato : 26-01-03 17:26

Hej alle
Jeg søger lokalhistorikere fra Rude, Holsteinsborg sogn, sorø amt. Dele af
min slægt kom derfra - de var alle smede og virkede som sådan i flere
generationer.
En af personlighederne i min slægt var Søren Jensen, der blev kendt som "den
store smed fra rude", da han slog N.F.S. Gruntvig ved et valg, og blev
landtingsmand. Ham ved jeg en del om - men hans far, Jens Sørensen, er jeg
lidt kørt fast med. Kun ved jeg at Jens Sørensen også var smed, han blev
født i københavn omkring 1777 ( kilde:folketælling 1845). Jens Sørensens
hustru var Karen knudsdatter, de blev gift i Tyvelse I 1804, og kom til Rude
nogle år senere, hvor Jens Sørensen købte den smedie som Søren Jensen senere
overtog.
Er der én her i gruppen der kan give mig et godt råd til hvordan jeg knækker
den nød? Hvor finder jeg flere oplysninger om Jens Sørensen?

Alle gode råd modtages med tak.

Mange venlige hilsner
Anne-Marie Thomsen

Fra : Familien Kristensen

Dato : 15-02-03 19:11

"Godset" <godset@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> min slægt kom derfra - de var alle smede og virkede som sådan i flere

Hej!
Jeg har hørt at de er vældig flinke og hjælpsomme på Holsteinborgs
godsarkiv. Find deres adresse og ring til dem, inden du kommer.

Hilsen Jeannie Kristensen