Skal lige ha styr på et par ting...
Fra : Peter Andersen

Dato : 11-03-01 15:02

Hvad er Qt og Gtk+ ?

Hvad er forskellen på en source RPM og en "alm" RPM (i386)?

Er der nogen der har gode links til sådanne spørgsmål på nettet? og til lidt
mere indgående ting?

vh. Peter Andersen..

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-03-01 15:35

On Sun, 11 Mar 2001, Peter Andersen wrote:

> Hvad er Qt og Gtk+ ?

Grafiske brugerflader, som programmer benytter til at tegne/vise ting på
skærmen. De er baseret på hver sit programmeringssprog; hhv.
C++ og C.

> Hvad er forskellen på en source RPM og en "alm" RPM (i386)?

En source rpm indeholder kildekoden til et program mens en almindelig
rpm indeholder et binært og kørbart program.

> Er der nogen der har gode links til sådanne spørgsmål på nettet? og til lidt
> mere indgående ting?

www.linuxdoc.org
www.trolltech.com
www.gtk.org

Rasmus

Fra : karsten

Dato : 11-03-01 15:45

In article <yALq6.7047$A35.500290@news000.worldonline.dk>, "Peter
Andersen" <peterandersen@e-box.dk> wrote:

> Er der nogen der har gode links til sådanne spørgsmål på nettet? og til
> lidt mere indgående ting?

Hvis du ikke allerede har kigget på sslugs bøger, var det måske et godt
sted at starte. De kan findes her : http://www.sslug.dk/linuxbog/

En anden god ting, er at melde sig ind i en lug (Linux User Group). Du
behøves ikke være specielt hardcore, for at være der - folk i lug'er er
som hovedregel både flinke og tålmodige. Du kan finde en liste over
lug'er i Dk her: http://www.lug.dk/

/Karsten
--
Beyond the grave they will find nothing but death. But we shall keep the
secret, and for their happiness we shall allure them with the reward of

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 11-03-01 16:14

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> wrote in message
> Hvad er Qt og Gtk+ ?

GUI Libraries i C/C++ :

http://www.gtk.org/
http://www.trolltech.com/products/

Begge giver mulighed for at lave cross-platform GUI development. GTK er
primært møntet på X-Windows, mens QT fungerer på både X-Windows og Microsoft
Windows.
Der er Windows (& BEOS) ports i gang til GTK+.

Sørger man for at holde sin egen kode stueren betyder det at man uden alt
for store problemer kan lave GUI software til en række platforme istedet for
blot een.

KDE som findes til bl.a. Linux (og min favorit Tru64) benytter Qt.
Gnome som også findes til Linux benytter Gtk+.

Der har været en del debat vedr. Qt, idet Qt kommer fra et kommercielt firma
(Trolltech) og har/har haft diverse restrictions vedr. licens og udvikling.

http://www.trolltech.com/company/announce/foundation.html
http://www.trolltech.com/products/download/freelicense/
http://www.trolltech.com/company/announce/gpl.html

Qt for Unix kan frit benyttes hvis du udvikler software under QPL eller GPL,
men hvis du udvikler kommerciel software hvor sourcen ikke følger med skal
du købe en developer licens hos Trolltech.

Efter min mening en brugbar løsning hvis man er OpenSource udvikler, og hvis
man er ClosedSource udvikler kan man i det mindste komme i gang uden at
skulle ofre $1000,-.
Hvis det så viser sig at det man får lavet er noget der kan sælges så kan
man købe licensen der giver en lov til dette.
Desværre har de ikke samme løsning for Windows versionen. Her må man enten
betale eller nøjes med en 30 dages demo.

Gtk+ er LGPL. D.v.s. du kan udvikle både fri og ikke fri software uden
problemer.

Hvad der er bedst rent teknisk ved jeg ikke (har ringe erfaring med begge)
men ifølge hvad jeg hører rundt omkring har Qt vist et pænt forspring.

> Hvad er forskellen på en source RPM og en "alm" RPM (i386)?

En source RPM indeholder kun source kode, mens en "almindelig" indeholder
den kompilerede version til en specifik platform.

> Er der nogen der har gode links til sådanne spørgsmål på nettet? og til
lidt
> mere indgående ting?

Uhm.... her i gruppen f.eks.

l8r/Jspr

Fra : Peter Andersen

Dato : 11-03-01 18:25

Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> wrote in message
> [...]
>
> En source RPM indeholder kun source kode, mens en "almindelig" indeholder
> den kompilerede version til en specifik platform.
Dvs. hvis jeg skal bruge en souce RPM skal jeg compile den først? hvad er
ideen så at den ligger som RPM format?

> lidt
>
> Uhm.... her i gruppen f.eks.

Jep, og tak for de hurtige respons..

Andet spørgsmål: hvad er så libc's? Jeg har haft en del programmer jeg ikke
har kunne installere fordi de kræved nogle spec. libc af en eller anden
art....bl.a. kde21

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-03-01 19:13

On Sun, 11 Mar 2001, Peter Andersen wrote:

> Dvs. hvis jeg skal bruge en souce RPM skal jeg compile den først? hvad er
> ideen så at den ligger som RPM format?

Det kunne være man sad med en 5 år gammel maskine, som er for langsom
til at opgradere til den nyeste distribution, og man bare _må_ have den
sidste nye version af et program, som ikke fås til den gamle
distribution. Ved at oversætte den selv, tilpasser man den til ens
versioner af øvrige programmer (især (g)libc - se længere nede).

> Andet spørgsmål: hvad er så libc's? Jeg har haft en del programmer jeg ikke
> har kunne installere fordi de kræved nogle spec. libc af en eller anden
> art....bl.a. kde21

(g)libc er nogle systemfiler (shared object filer - dll-filer i M$
terminologi) med en masse funktioner i. Basale funktioner såsom
udskrivning til skærmen, åbning/læsning fra filer mv. ligger heri.
Derved behøver alle programmer ikke inkludere dem - de kan bare nøjes
med at indlæse de relevante filer. Derved sparer man en hulens masse
diskplads.

Desuden kan programmer dele disse funktioner i hukommelsen. Så hvis man
har et program kørende i 70 udgaver og 70% af hukommelsesforbruget
stammer fra disse systemfunktioner, kan de nøjes med indlæse
systemfunktionerne en gang og dele dem. Derved er det kun de sidste 30%
hukommelse, der rent faktisk bliver brugt. I tilfældet med de 70
funktioner, der bruger 70% hukommelse fra glibc, får man at
hukommelsesforbruget er en tredjedel af tilfældet, hvor de ikke delte
hukommelse.

Rasmus