Surround på 6.kanals lydkort.
Fra : Lars Hjortø

Dato : 27-01-03 20:03

Hej med jer.

Håber det er den rigtige gruppe jeg spørger i, ellers må i korrigere mig.

Jeg har overvejet at købe et bundkort med AC97 6-kanals lydkort på. Hvad
krævers der ud over et DVD-drev og grafikkort med TV-out (og selvfølgelig
højttalere, forstærkere osv.) for at jeg kan se DVD-film med sorround-lyd?
Kræves der noget specielt software ud over at jeg skal have noget
DVD-software der understøtter 5.1 lyd?
Kan man også sende lyder fra video/TV ind i linie-indgangen og tage den ud
som sorround på udgangene?
Håber der er nogen der kan svare mig på ovenstående.
--
Venlig hilsen Lars.

Fjern nospam fra min mail-adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 29-01-03 19:15

Kan det virkelig passe at der ikke er nogen der har svar på mit spørgsmål?
Eller er der en anden gruppe jeg bør spørge i?

Fra : Günther Pedersen

Dato : 02-02-03 11:55

Lars Hjortø wrote:
> Kan det virkelig passe at der ikke er nogen der har svar på mit
> spørgsmål? Eller er der en anden gruppe jeg bør spørge i?

Jeg kan give dig lidt info!

Lyd:
Du har 2 muligheder.
1: Dolby digital dekodningen forgår i din PC og du bruger lydkortets
højtaler udgange (analog signal) enten direkte til højtalerne (hvis
lydkortet kan) eller til din sorround forstærker.
2: Du bruger den digitale udgang (SPDif) på kortet til en digital indgang på
forstærkeren, men så skal din forstærker dekode signalet.

Begge muligheder er brugbare, jeg bruger selv nummer 2.

Lyden fra TV'et kan du godt sende en tur gennem forstærkeren. Jeg gør det
selv. Man skal bare være klar over, at lyd kanal/indgang skal skiftes på
forstærker og billede kanal/indgang skal skiftes på fjernsyn. Det kan godt
give visse diskussioner i familien, skal jeg hilse og sige

Venlig hilsen
Günther

Fra : Lars Hjortø

Dato : 03-02-03 18:36

> [...]

> forstærker og billede kanal/indgang skal skiftes på fjernsyn. Det kan godt
> give visse diskussioner i familien, skal jeg hilse og sige

Tror jeg gerne, men nu er jeg heldigvis "herre i eget hus", så jeg har ikke
problemet. )
Det jeg egenligt var i tvivl om er om et moderne lydkort har "full duplex"
så det kan bearbejde og sende lyden tilbage igen. Men selvfølgelig - ved
nærmere eftertanke gør det vel ikke den store forskel om lyden kommer fra
DVD-drevet eller fra en video-maskine.