Rasende langsomt netværk....
Fra : Troels Jensen

Dato : 27-01-03 18:33

Scenarie:

4 PC'er med netkort 10/100, TDC-bredbånd med 4 dynamiske IP-adresser,
ADSL-modem, switch.
Alle på Internet, kører perfekt => kablings- og hardwarefejl udelukket.
TCP/IP, IPX/SPX og fildeling installeret og samme arbejdsgruppe på alle
maskiner.
Alle kan se alle => lokalnettet kører, MEN ufatteligt langsomt.
Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg gør galt?

- og ja, jeg véd godt at problemet formentlig kan klares med en router og én
fast
offentlig IP, men jeg vil jo gerne spare de penge.......

M.v.h.
Troels

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 27-01-03 19:06

On Mon, 27 Jan 2003 18:33:09 +0100, "Troels Jensen"
<troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

> [...]
>Alle kan se alle => lokalnettet kører, MEN ufatteligt langsomt.
>Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg gør galt?

Kabelfejl, Full/half dublex, låst hastighed på switch/netkort.

Hvad er det der kører langsomt.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-01-03 19:17

> Kabelfejl
Nej

>Full/half dublex
Auto på alle maskiner

> låst hastighed på switch/netkort.
Nej

> Hvad er det der kører langsomt.
Alt: Filoverførsel, udprintning, programafvikling på anden maskine o.s.v.

M.v.h.
Troels

Fra : Keld Damsbo

Dato : 27-01-03 19:25

> Alt: Filoverførsel, udprintning, programafvikling på anden maskine o.s.v.

Har du en virus ?

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-01-03 20:00

> Har du en virus ?

Tre forskellige antivirusprogrammer siger nej.

m.v.h.
Troels

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 27-01-03 19:32

On Mon, 27 Jan 2003 19:17:05 +0100, "Troels Jensen"

>Nej

110% sikker?

>Auto på alle maskiner

>Nej

Lås det til det din switch/netkort kan køre. OBS en HUB kan ikke køre
full-duplex

>Alt: Filoverførsel, udprintning, programafvikling på anden maskine o.s.v.
Men internet kører fint, eller er det bare så langsomt i forevejen, at
du ikke opdager det?

--

/Dan MOrtensen

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-01-03 20:06

> 110% sikker?

Jeg har selv kablet, så det er naturligvis udelukket......

Når jeg er rimelig sikker, skyldes det, at det kører fint, hvis jeg sætter
hele netværket op med private IP'er og kører TCP/IP.

Tror ikke, det gør nogen forskel, jfr. ovenfor.

> Lås det til det din switch/netkort kan køre. OBS en HUB kan ikke køre
> full-duplex

Se ovenfor

> Men internet kører fint, eller er det bare så langsomt i forevejen, at
> du ikke opdager det?

Se ovenfor

m.v.h.
Troels

Fra : Keld Damsbo

Dato : 27-01-03 21:49

> Når jeg er rimelig sikker, skyldes det, at det kører fint, hvis jeg sætter
> hele netværket op med private IP'er og kører TCP/IP.

Okay, så tror jeg ved jeg hvad der sker
Når du kører med offentlige adresser på alle maskiner skal alt din trafik op
og vende på DSLAM'en
Hvis jeg var dig ville jeg sætte en lille router op således at du internt
kører med private adresser tildelt fra DHCP-Serveren.
Når du kører med offentlige adresser på alle dine maskiner er du heller ikke
beskyttet på nogen måde.

Jeg kender ikke ADSL så godt, men ovenstående gælder på et KabelTV net, så
man kan kun undgå at begrænse sin LAN hastighed ved at sætte en router op.
Tildelingen af flere offentlige IP adresser er ikke beregnet til en internt
LAN, men kun til at flere maskiner kan browse samtidig.

Keld Damsbo som selvfølgelig udtaler sig helt på egne vegne,
og uden at det nødvendigvis er Dansk Kabel TV's synspunkter eller
holdninger.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 27-01-03 21:49

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-01-03 22:49

> Når du kører med offentlige adresser på alle dine maskiner er du heller
ikke
> beskyttet på nogen måde.

Kan en software-firewall på alle 4 maskiner ikke klare det problem?

m.v.h.
Troels

Fra : Keld Damsbo

Dato : 27-01-03 23:19

> ikke
> >

> Kan en software-firewall på alle 4 maskiner ikke klare det problem?

Er generelt en dårlig løsning.
Giver for mange falske alarmer og er alt for afhængig af ekspertviden for at
sætte dem op og vedligeholde dem.
Jeg har aldrig set en SW-firewall der har været sat rigtig op.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-01-03 19:33

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.tld> wrote in message

> Kabelfejl, Full/half dublex, låst hastighed på switch/netkort.

Fildelingen kører nok via TCP/IP og derfor via Internettet... Hvis de
forskellige computere har forskellige subnets

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-01-03 20:09

> Fildelingen kører nok via TCP/IP og derfor via Internettet... Hvis de
> forskellige computere har forskellige subnets

1) Du kan meget vel have ret, men hvordan chekker jeg det?

2) Og hvordan løser jeg det i givet fald? Det er jo netop derfor jeg også
kører IPX/SPX for at undgå det.

3) Ja, de har som regel forskellige subnets.

Fra : Cubus

Dato : 27-01-03 21:26

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev

> 1) Du kan meget vel have ret, men hvordan chekker jeg det?
>
> 2) Og hvordan løser jeg det i givet fald? Det er jo netop derfor jeg også
> kører IPX/SPX for at undgå det.

Fjern bindinger mellem TCP/IP og fil- og udskriftsdeling mv.

se evt

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

nederst.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-01-03 21:50

> Fjern bindinger mellem TCP/IP og fil- og udskriftsdeling mv.

Ja, selvfølgelig......! Tak, det prøver jeg straks.

Hilsen
Troels

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-01-03 22:16