Lille tilsandet kirke
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-01-03 13:54

Er der noget om at der ligger en lille tilsandet kirke i nærheden af
Lerup og Fosdalen i Nordjylland?

Når kirker og andre bygninger er blevet tilsandet, graver man så
nogensinde omkring dem? Jeg tænker selvfølgelig på arkæologer
og amatørarkæologer.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 27-01-03 14:43

Har du prøvet

Naturcenter Fosdalen
Fosdalvej 69, 9460 Brovst
Naturvejleder Svend Møller Nielsen
Tlf.: 98 23 50 44
Fax: 98 23 50 90
E-mail: mail@naturcenterfosdalen.dk
Homepage: www.naturcenterfosdalen.dk

--
Regards / Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
http://www.stryhn.go.to/
last update 23. Jan. 2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Krabsen

Dato : 27-01-03 14:56

Det har jeg aldrig hørt om!

Der er en masse tilsandede tyske kanonstillinger og et par middelalderskibe,
men den eneste kirke er nu den kendte lidt længere mod nord..

mvh

Krabsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-01-03 13:54

Ruth Nielsen wrote:
> Er der noget om at der ligger en lille tilsandet kirke i
> nærheden af Lerup og Fosdalen i Nordjylland?

Hej Ruth.
Af natur bliver jeg lidt nysgerrig af at læse dine spørgsmål.

Du nævner i dk.videnskab.historie at din far i forbindelse
med hans soldatertid, fortalte om at han var indlogeret
på Bakgaarden i Lerup. Nu er det sådan, at der 800 m
nord for Lerup Kirke ligger en gård, som hedder "Bakken".
(Kan ikke finde nogen Bakgård eller Bakkegård).

På mit kort fra 1917 ligger den lige øst for Fossedalen,
som på kortet fra 1946 har skiftet navn til Fosdalen.
Kan det være den gård, du søger?

Mht. de "trigonometriske stationer", omtalt andetsteds,
så er der en af disse på Lerup Bavnehøj, ca. 750 m syd
for kirken. (Også på generalstabskortet fra 1917).
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-01-03 15:50

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
> [...]

> På mit kort fra 1917 ligger den lige øst for Fossedalen,
> som på kortet fra 1946 har skiftet navn til Fosdalen.

Hmmm - altså, een af de gange jeg har været i sommerhuset i
Svinkløv, sagde jeg sådan lidt henkastet at jeg godt kunne tænke
mig en gang at lede efter den gård, hvor min far havde boet i sin
soldatertid.

Een af de tilstedeværende tilbød omgående køre mig over til Lerup,
så vi kunne prøve at lede efter den. Vi fandt den også en dejlig stor
gård, drevet af et ægtepar midt i halvtredserne.

Da vi var blevet bænket i deres køkken med en kop kaffe, fortalte jeg
at min far især havde hæftet sig ved at der var en lille pige på 8 år, der
hver morgen gik ud med en stor flok køer, for at placere dem på marken.
Han havde sådan undret sig over at en så lille pige alene kunne trække
afsted med alle de store dyr.

Jamen dén lille pige, det var da mig, sagde konen, jeg kan da også godt
huske den soldat fra København, som byggede en stenhøj til min mor.

Så vi havde altså fundet den rigtige gård, og den hed "Bakgaarden". Jeg
fik et postkort hvor det står på. Så ingen tvivl om det!

Der er senere fulgt en fantastisk pointe med i dét her. Men der er jo altid
nogen der så vil råbe OFF TOPIC.

Så kun dette - gården hedder og hed Bakgaarden.

Med venlig hilsen Ruth

> [...]
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
>
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

---

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-01-03 20:13

> [...]

> så er der en af disse på Lerup Bavnehøj, ca. 750 m syd
> for kirken. (Også på generalstabskortet fra 1917).

Jamen det er jo nok helt givet at min far har skullet gå ud til den med
lygten. En bavnehøj har vel altid ligget højt over det omgivende terræn.
Jeg har indtryk af at han også gik meget længere. En pudsig tjans at
gå der og være 'lygtemand'.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Krabsen

Dato : 29-01-03 21:09

Jeg har lige besøgt min mor, og så kom jeg til at tænke på en ting:

'Historien' om den tilsandede kirke ved Lerup kan jo være en
erindringsforskydning, hvor den tilsandede Kirke i Skagen er blevet blandet
sammen med historierne fra Lerup gl. Præstegård?

Den er bygget på en næsten middelalderlig kælder, og et af kælderrummene
blev - vel i 16-1700 årene - fyldt op med sand, fordi det spøgte! Og rummet
må ikke tømmes, for så slipper spøgelset ud igen..

Rummet er altså stadig fyldt og utilgængeligt. For ca. 6-8 år siden, da de
nuværende ejere (som vi kender gennem min mor, der kom hun ind) købte huset
betød det, at den byggesagkyndige ikke kunne afgive en 'godkendt'
tilstandsrapport. Han måtte tilføje en passus om, at et rum ikke kunne
inspiceres på grund af spøgelser!

msh (med spøgelses hilsen)

Krabsen

Lerup Gl. Præstegård ligger 300 m sø for Lerup Kirke og kan normalt besøges
i sommertiden, idet fruen i huset er billedkunstner og har galleri med egne
og andre værker.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-01-03 21:24

"Krabsen" skrev i en meddelelse

> [...]
rummet
> må ikke tømmes, for så slipper spøgelset ud igen..

Det var en helt anden slags oplysning at få. Der er da en rimelig chance
for at det så er den gamle præstegård min far har hørt om. Den
historie kunne godt blive vendt og drejet i en forkert retning af én
der ikke er lokalkendt.

Tak skal du have. Foreløbig må det jo næsten være den mest
sandsynlige forklaring.

> [...]
besøges
> i sommertiden, idet fruen i huset er billedkunstner og har galleri med

Jamen det sted ville da virkelig være et besøg værd i sommerferien.
Igen - tak for dén oplysning.

Med venlig hilsen Ruth

---