Knækket majs - flagemajs
Fra : Anet

Dato : 27-01-03 11:57

Jeg har altid før brugt knækkede majs i fodret men denne gang har jeg købt
flage majs eller valset majs. Nogen der har erfaring med det to ting holdt
op mod hinanden. Har fået at vide at valset majs skulle omsættes bedre af
hesten.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-01-03 12:00

Anet wrote:
> [...]
> op mod hinanden. Har fået at vide at valset majs skulle omsættes bedre af

Ja, det har jeg også hørt. Poppede majs (lidt ligesom popcorn - smager
endda nogenlunde ens) skulle være endnu bedre for hesten at optage.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-01-03 12:24

In article <3e35111e$0$244$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> Ja, det har jeg også hørt. Poppede majs (lidt ligesom popcorn - smager
> endda nogenlunde ens) skulle være endnu bedre for hesten at optage.

Jeg giver min hest Kellogs Special H, H for Hest.

JonB

Fra : Anet

Dato : 27-01-03 12:57

> Jeg giver min hest Kellogs Special H, H for Hest.

(klip)

Tja, jeg stod som selv ovre i stalden og overvejde om de ikke lignede
morgenmad .......mangler bare mælken til.....

--
Hilsen
Annette

Fra : Tanja Bromley

Dato : 27-01-03 13:07

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> op mod hinanden. Har fået at vide at valset majs skulle omsættes bedre af

Det er korrekt.
Hel majs fordøjes dårligst (omkring 30 % så vidt jeg husker) - knækket
majs næstdårligst (omkring 55 %, s.v.j.h.) - og varmebehandlet el. poppet
majs optages bedst (omkring 95 %, s.v.j.h.).
Majs er meget stivelsesholdigt og KAN derfor forårsage "varme heste". - Med
større sandsynlighed end f.eks. havre faktisk ....

/Tanja