ASP-kursus...
Fra : S@ndman

Dato : 27-01-03 08:39

Hejsa,

I må være den rette gruppe her......jeg skal på ASP-kursus, skal
jeg vælge et ASP el. et ASP.NET..??

Hvori består den store forskel...??

S@ndman
ICQ#19799486

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 10:38

S@ndman skrev i <dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp>:

> I må være den rette gruppe her.

Jeg synes nu lige vi skal inddrage dotnet-gruppen også - jeg sender
denne besked til begge grupper.

> jeg skal på ASP-kursus, skal jeg vælge et ASP el. et ASP.NET..??

Uha - det er et godt spørgsmål. Det kommer lidt an på hvad du skal
bruge det til. Rent vidensmæssigt vil jeg klart foretrække asp.net
- der simpelthen kan langt mere end traditionel asp. Men asp.net er
ikke nær så udbredt som ren asp (endnu) - og hvis du skal arbejde
med "gammel" kode, fx ved at overtage eller omarbejde eksisterende
sider, er det vigtigt at kunne noget traditionel asp.

> Hvori består den store forskel...??

Der er ret stor forskel. Traditionel asp er en form for
scriptsprog, mens asp.net er et egentligt programmeringssprog. Det
vil sige at man kan arbejde med klasser, nedarvning og hændelser i
asp.net. Samtidig er asp.net typestærkt (hedder det det?) hvor asp
er typeløst. I ren asp er alle variable af typen variant, mens man
i asp.net kan erklære variable i alle mulige datatyper.

I traditionel asp kan asp- og html-kode blandes helt frit. Det gør
det relativt nemt at komme igang, men desværre bliver det også
meget nemt at skrive ugennemsigtig og uhensigtsmæssig kode. Med
asp.net er man tvunget til at skille programmerings- og
visningslagene - men man har så også langt bedre mulighed for det.

Hvis man hverken har erfaring med asp eller generel programmering
vil jeg nok ikke anbefale asp.net. Men ellers vil jeg foreslå at
man tager kurset i asp.net og så lærer traditionel asp hen ad
vejen. Fordelen er at man langt hen ad vejen kan bruge de
færdigheder man har fået i asp.net til at skrive asp-kode med. De
gode vaner man forhåbentlig har fået til asp.net-programmering kan
man så bruge til traditionel asp-kodning. Det vil som en positiv
sideeffekt give velstruktureret og letlæselig asp-kode.

Krydspostet til dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp og
dk.edb.programmering.dotnet
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 10:44

[Argh! - fik sat fut i stedet for xpost - her kommer en repost, det
originale indlæg forsøges slettet]