Hvornår har heste feber
Fra : JBH

Dato : 26-01-03 21:16

Det drejer sig om et shetlænderføl, der pludselig er begyndt at halte
voldsomt. Vi fik besked fra dyrlægen om at tage temeraturen. Den havde 38,6
grader. Vi ved at heste må have 38 grader, men er det feber allerede ved
38,6 grader eller er det uden betydning???
Det er et føl der blev hentet i går, så alt er nyt for ham.

Mvh
Laila

Fra : Lene

Dato : 27-01-03 08:48

Laila skrev:
> [...]
ved
> 38,6 grader eller er det uden betydning???
> Det er et føl der blev hentet i går, så alt er nyt for ham.

Hej Laila,
38,6 er normalt for et føl. Jeg går ud fra at i har haft dyrlæge til
følfrands, ellers bør i nok få fat i ham - akut. Føl tåler ikke
alverden, hvis haltheden fx skyldes et stiksår, så kan der i løbet af
få timer brede sig en lukket infektion ( bakterieangreb som arbejder
uden ilt ) som slår hesten ihjel. Er det en slagskade så gør i klogt i
at få hesten røntgenfotograferet, da et evt. ubehandlet brud, vil hele
forholdsvis hurtigt af sig selv, men ofte vil påvirke benets
vækstlinier, så i kan ende med en hest der har uens benlængde eller
slet og ret skæve ben.

Held og lykke med den lille fyr.

Mvh. Lene

Fra : Lene

Dato : 27-01-03 09:17

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote in message

> [...]
> forholdsvis hurtigt af sig selv, men ofte vil påvirke benets
> vækstlinier, så i kan ende med en hest der har uens benlængde eller

Ups, glemt lige:
Ved en lukket infektion ser man ofte at hesten i starten er feberfri,
men temperaturen stiger ofte pludseligt og eksplosivt! En ganske
sjælden gang kan hesten forblive feberfri ret længe, inden den "
eksplodere ". Symptomer på lukket infektion i ben: Hesten er meget
halt - stokhalt - dvs. den træder meget nødigt ned og "sætter sig "
for at aflaste. Den kan også være springhalt, dvs. den sætter
overhovedet ikke benet til jorden, men hopper på 3 ben. Benet bliver
så hævet at man kan tale om størrelser på 2 til 3 gange normalen.
Benet er overordenligt ømt ( og varmt ), ofte så meget at hesten
forsøger at flytte sig af angst for smerten bare man peger på benet.

Jeg har haft 2 heste med lukket infektion, begge gange pga. stiksår.
Begge heste kom sig uden mén, efter intensiv penicilinbehandling. Det
værste tilfælde var en følhoppe i fol som måtte behandles med
forskellige typer medicin i 2 mdr - den var springhalt. Det mildere
tilfælde var en 1 års hingst, blev behandlet i 14 dage - han var
stokhalt, og det på trods af at han blev forbyggende behandlet med "
penicilin pasta " i munden umiddelbart efter den havde stukket sig (
på et dækkenspænde ) - dyrlægen sagde ved det første tilfælde at heste
med stiksår altid bør startes på behandling inden for 6 timer efter
skaden, og selv om det blev gjort, blev hingsten altså alvorligt syg.

Når man behandler for denne type infektion, skal man forsøge at holde
såret åbent for at få ilt og afløb til såret. Hvis såret lukker til,
så er man seriøst på måsen!

Mvh. Lene

Fra : Liva

Dato : 27-01-03 16:24

Hej Laila
Nu behøver man jo ikke male en hvis mand på væggen. Det kan jo med sådan en
fyr være "vokseværk", som man ser
mange gange, eller foderskift. Men undersøg om han er øm nogle steder eller
benet/hoven er varm, spiser og drikker han
og hvordan er hans almen tilstand! Ellers se tiden lidt an og hold ham lidt
i ro.
God bedring
Dorte

Fra : JBH

Dato : 06-02-03 19:33

Dyrlægen så på hesten og mente det bare var et på hovbylder. Disse blev
fjernet og ponyen fik pecilin. Det har så altsammen gået godt indtil i dag.
Nu har heste 39,3 i feber og har nu problemer med begge bagben. Dyrlægen er
vist kontaktet mens jeg skriver dette.
Pigen der ejer denne pony (ud over to andre heste) er kun 18 år og knust,
både over hesten men også over økonomien.
Ponyen var blot tænkt som selskabshest men hun er jo blevet glad for den.

Er der nogen der ved om hun har nogle rettighede mht erstatning eller
tilbagelevering til den forrige ejer. Ponyen begyndte at halte 3-4 timer
efter den var hentet.

Liva <liva01@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hacZ9.39$tR.20@news.get2net.dk...

Fra : Lene

Dato : 06-02-03 20:12

"JBH" Skrev:
> [...]
eller
> tilbagelevering til den forrige ejer. Ponyen begyndte at halte 3-4

Hej,
det bliver nok lidt tricky at få penge ud af sælgeren, med mindre i
kan sandsynligegøre at sælgeren har kendt til hestens problemer. Det
skal i have den behandlende dyrlæge til at hjælpe jer med.

Ud fra jeres beskrivelse, vil jeg gætte på at sælgeren bevidst har
fusket for at have hesten haltfri. Det kan fx være sket med Butasaft,
eller anden smertestillende og antiinflamatorisk medicin.

Det lyder simpelthen utroligt langt ude, at hesten skulle være fyldt
med hovbylder som mirakuløst venter med at give sig til kende til kort
efter i får hesten hjem.

Hvis i får dyrlægen til at skrive en attest på at hesten må være solgt
syg, så er i kommet rigtig langt i den rigtige retning.
Tag straks kontakt til sælgeren, gerne skrifteligt og anbefalet ( husk
at kopier brevet ), og gør rede for sygdommens forløb, jeres udgifter
og jeres krav. Giv sælgeren en rimelig frist til at svare. Hvis det
ikke hjælper, må i nok belave jer på en voldgiftssag. Her må andre i
gruppen så træde til med deres erfaringer, for jeg har ingen praktiske
erfaringer at trække på, kun tredjehåndsberetninger.

Selv uden en attest fra dyrlægen om at hesten må være solgt syg, så
vil jeg alligevel tro at i har en rimelig god sag.... Alt kan jo i
princippet lade sig gøre, fx er der jo før i historien set en
jomfrufødsel, men godt nok kun den ene gang - jeg vil tro at
sandsynligheden for at hesten var rask da i købte den, er lige så stor
som en jomfrufødsel nr. 2

Mvh. Lene

Fra : JBH

Dato : 06-02-03 21:52

Der er taget kontakt til den tidligere ejer som er rimelig positivt
indstillet mht at tage ponyen tilbage og betale penge tilbage. Hun beklager
meget det der er sket.

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e42b353$0$230$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : JBH

Dato : 06-02-03 22:33

Ponyen har nu haft dyrlæge og fik smertestillende medicin og antibiotika.
Den havde det tydeligt dårligt. Det ene ben virkede stift og det andet havde
den svært ved at støtte på. Var lige henne og se til den. Den lå nede da vi
kom. Måtte tage temperatur på den mens den lå nede og det fandt den sig i.
Dyrlægen mente det stadig skyldtes hovbylder og nu også forfangenhed og
noget han kaldte bjørnefod(eller hov). Det er en lille shetlænder. En hingst
på ca 7 mdr.

Mvh
Laila

Fra : Heidi Falch

Dato : 06-02-03 22:40

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev:

> [...]

Det er vist noget med - jvf. Tölt feb. 03 - at købeloven er lavet
om, så det faktisk er sælger, der skal kunne bevise at hesten
intet fejlede på salgstidspunktet...eller noget i den stil.

Trond, du må da ligge inde med det nyeste tölt Eller en anden,
der er medlem af Islanskhesteforeningen - der er ihvertfald en to-
sides artikel om de nye ændringer af købeloven, som stiller
køberen noget bedre end tidligere, og samme ændringer skulle være
trådt i kraft sidste år en gang var det vist.

*øv* sad og læste det i stalden i dag, men kan ik huske lige det ;o
(

--
Knus,

Trolden

Fra : JBH

Dato : 06-02-03 23:06

Et andet problem er at hun jo også er blevet glad for det lille pus, så hvis
ikke der er vedvarende skader vil hun nok gerne beholde den.

Er der nogen der ved hvad bjørnefod(hov) er?

Heidi Falch <trold@troldepus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:10445676680.548568355847571@dtext.news.tele.dk...

Fra : Heidi Falch

Dato : 07-02-03 08:17

JBH <JBH@12move.dk> skrev:

>Et andet problem er at hun jo også er
>blevet glad for det lille pus, så hvis
>ikke der er vedvarende skader vil hun
>nok gerne beholde den.

Det gør man jo

>Er der nogen der ved hvad
>bjørnefod(hov) er?

Fra
<http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Tema/hest_tema_benstillinger
_hos_he.html>:

""bløde koder": Kodeleddet synker længere ned end normalt. Hvis
dette er meget udtalt kaldes for "bjørnefod". Genetisk betinget."

PS. Er du ikke sød en anden gang, at slette det du ikke svarer på -
og så skrive *under* det du måtte svare på? - det fremmer
læsevenligheden

--
Knus,

Trolden

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-02-03 08:20

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Tema/hest_tema_benstillinger_hos_he.html

beskrives det som bløde koder, der synker længere end normalt.

-dennis

Fra : JBH

Dato : 07-02-03 22:59

Resultatet er nu at den tidligere ejer kommer og henter ponyen. Hun får
købsbeløbet tilbage. Men alle dylægeregningerne står hun selv med og så er
hun selvfølgelig dybt ulykkelig over at skulle af med ham da han er noget af
det kæreste og mildeste. Hun mangler nu en ny legekammerat til sit
fjordhingsteføl (som skal forblive hingst). Som tingene er nu er der jo ikke
mange penge at rutte med. Hun er 18 år og studerende. Hun har også moderen
til fjordhingsteføllet

Så hvis der er nogen der kender til en billig pony så må i da gerne skrive.
Det haster også da hun ikke vil have hingsteføllet skal stå alene.

Mvh Laila

JBH <JBH@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e42dc69$0$234$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Anet

Dato : 08-02-03 10:46

Hvor i hvilket område af Danmark?

--
Hilsen
Annette

Fra : JBH

Dato : 08-02-03 10:48

I Herningområdet.

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e44d1d7$0$247$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Lene

Dato : 09-02-03 18:39

"JBH" skrev: > Resultatet er nu at den tidligere ejer kommer og henter
ponyen. Hun får
> købsbeløbet tilbage. Men alle dylægeregningerne står hun selv med

Klip:
> [...]
skrive.
> Det haster også da hun ikke vil have hingsteføllet skal stå alene.

Hej Laila,
efter min mening bør sælgeren dække hele dyrlægeregningen, men hvis i
kan blive enige om en del af den så ville jeg slå til....... Hesten
har været syg ved købet, og det må simpelthen være sælgeren som skal
hæfte for det!

Nu har i jo lige prøvet at have en " billig " hest. Hvad med at vente
lidt med det næste køb, og så få noget ordenligt i stedet for? Et
hingsteføl på 7 mdr. tager ikke skade af at være uden legekammerat i
et par måneder. Fjordheste er sjældent så udviklede at de allerede i
denne unge alder bliver hingstede, så den kan vel gå hos moderen lidt
endnu?

Alternativt kunne i jo sætte en annonce i avisen, hvor i tilbyder
husly ( opstaldning / græsning ) for et fremmed hingsteføl. Forlang et
rimeligt beløb for jeres ulejlighed, så vil mange med glæde melde sig,
da legekammerater til hingste er noget som der er stor brug for.

En sidste lille ting: Køb aldrig en hest med bjørnefod, sabelben,
eller bukkehov. Disse benstillinger vil efter min mening altid få
indflydelse på hestens brug. Selv hvis i ikke skal " bruge " hesten
til noget, så vil der højst sandsynligt komme en dag, hvor i skal af
med hesten igen, og en hest med den type benstillingsfejl, er meget
svære at komme af med.
Omvendt så er det en mindre bagatel om hesten er lidt fransk eller
indfodet. Ved ungheste skal der bare en god smed på et par gange for
at rette den op. Voksne rideheste kommer sjældent så langt op i fart,
at der opstår problemer med interferens og strygninger. Skulle der
opstå problemer, så bugner forretningerne med boots, knæbeskyttere,
strygeklapper, bagbensgamascher, downunders m.m. til afhjælpning af
problemerne.

Mvh. Lene

Fra : JBH

Dato : 10-02-03 01:41

Hej Lene
Ja det har jeg såmænd også foreslået - at hun venter lidt. Sparer lidt penge
sammen og så får noget der er lidt bedre, men det er jo ikke altid en ung
pige lytter og de skal jo gøre deres egne erfaringer. Har også tilbudt hende
at låne hende pengene men det kan hun ikke lide. Hun valgte netop en
shetlænder fordi de ikke skal have så meget fodder og det er jo fornuftigt
nok.

Hun gav 1000 kr for shetlænderen + ca 400 kr i transportomk Den er uden
papirer og ikke ret stor. Vel egentlig ok for en så ung shetlænder uden
papirer. Er det ikke det der er prisen for sådan en? Herudover selvfølgelig
alle dyrlæge regningerne.
Det virkede som et meget reelt sted vi hentede den fra. Store lyse boxe og
føllet virkede velpasset. Der var virkelig intet at udsætte. Så det er vist
ikke fordi hun har købt for billigt fra et usselt sted.
Ja hesten var syg da vi hentede den - også dyrlægens ord. Jeg tror nu ikke
den tidligere ejer var klar over det og hun føler selvfølgelig hun solgte en
rask hest og får en syg hest tilbage. Så vidt jeg ved er hun ikke indstillet
på at betale nogle af dyrlægeregningerne.

Var ude at trække med det lille pus i dag. Har aldrig set en hest halte så
voldsomt. Løfter man den ene baghov for at tjekke for sten løfter han begge
bagben og står kun på forbenene - man står så der med alle kiloene *SS*

Vi blev færdige med at sprøjte ham med antibiotika i dag. Det har kun
hjulpet på feberen. Han havde 38.5 i dag.
Hun kommer og henter ham i morgen. Håber hun får dyrlæge når hun får ham
hjem og hvordan hun vil kunne transportere i den tilstand forstår jeg ikke.
Bedre hun lod ham aflive, hvor hårdt det end lyder.

Desværre må jeg så fortælle at det lille fjordhingsteføl har svært ved at
stå alene så ja det kan være han må tilbage til moderen lidt. Det bliver nok
løsningen for en tid. Er han alene i stalden er han ved at splitte det hele
af og på fold løber han igennem hegnet hvis han er alene.

Vi hørte faktisk for første gang om bjørnefod da dyrlægen fortalte om det så
vi vidste ikke det fandtes og så er det jo svært at tjekke. Ingen af os har
nogensinde haft heste der har problemer med benene.

Laila

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-02-03 08:22

Heidi Falch wrote:

> [...]
> køberen noget bedre end tidligere, og samme ændringer skulle være
> trådt i kraft sidste år en gang var det vist.

Jeg har det derhjemme. Det er rigtigt, at 'bevisbyrden' er blevet lavet om.

Men formuleringen i artiklen var vist med omvendt fortegn. For ændringen
i købeloven kunne køber ikke påberåbe sig en fejl/mangel som han/hun
*burde* have kendt til. Efter ændringen kan køber ikke påberåbe sig en
mangel som han/hun *rent faktisk* kendte.

Jeg skal prøve at huske at kigge i det og vende tilbage.

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 07-02-03 15:00

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

> Trond, du må da ligge inde med det nyeste tölt

Hey, hvad er nu det for noget? Jeg er faktisk ikke medlem af Dansk
Islandshesteforening - jeg synes det er fuldstændigt sygt at betale over
600,- om året for at sponsorere en masse avlere og sportsryttere + få et
blad jeg kan låne af mine venner. (Desuden er min hest jo (sandsynligvis)
ikke 100% islænder, men skal jeg så betale kr. 300,-? Nej, vel!?). Hm! Sku'
lige ha' luft for min harme, sådan en fredag eftermiddag. Godt jeg har ferie
nu, hehe.

Nå, men jeg har (i hht. problemstillingen) ikke læst de sidste par numre af
Tölt og kan derfor ikke oplyse om noget som helst, hvorfor jeg trækker mig
ud af diskussionen.

mvh
Trond Øyvind Hermansen
Næstformand og webmaster, www.humu.dk