Hvad er der mon galt ?
Fra : Shorty

Dato : 26-01-03 22:15

Hej..

Det er ang. problemerne med en af mine venners pc, han fik i nov mdr
installeret Win XP prof. men har desvære aldrig fået det til at virke.
Butikken installeret dengang win xp på d drevet og lod win 98 se være på c
drevet, under opstart har man så kunne vælge imellem 2 forsk OS. Hvis man
har valgt win xp som OS så efter den sorte skærm er færdig med at loade så
genstarter pcen... hvorfor nu det ?!

Dengang sagde jeg også til ham at han skulle få skiftet køleren på cpuen, da
den er alt for varm (66 grader C - set i bios)

Ingen steder står der hvad det er for en strømforsyning, men så vidt jeg ved
så skal der sidde en 300 watts forsyning i pcen men det tror jeg ikke der
gør.

Cd rom og harddisk får i øvrigt for meget spænding ifølge bios.

Sådan noget som installation af spil er ikke mulig da pcen genstarter efter
20-30 % af installationen og det sker ved samtlige spil vi har prøvet. Under
win 98 se vel at mærke !

Mht Win XP cden, når vi skal installere Win XP og den når til "kopiering af
filer til installation af win xp" så får den fejl efter 10-14 % og fortæller
at der er en fil den ikke kan kopiere. Det er flere forsk filer den ikke kan
installere.

- - -

Nu kunne jeg godt tænke mig at min vens pc får set køleren efter
(temperaturen) så den ryger ned under 50-55 grader C !

Vi skal have slået fast hvad det er for en størrelse strømforsyning der
sidder i, det skal være en 300 watts strømforsyning ikke sandt ?

Hvorfor kan man ikke installere spil på den pc - hvad er der galt ?

Når det er gjort så skal Win XP installeres på maskinen, dvs på C drevet i
fat 32 systemet - ikke nfts ! Vi skal nok bruge en ny Win Xp cd...

Jeg håber I kan hjælpe os med at finde ud af hvad der er galt med denne her
maskine, han er begyndt at snakke om at købe en ny pc men det burde da ikke
være nødvendig ??

Med venlig hilsen

På min vens vegne

Claus M Jensen
http://www.clausj.dk
support@clausj.dk

PS Maskinen er en AMD 1700 XP, 512 DDR ram (pc2100 266 mhz), Thermaltake
volcano køler, Soltek motherboard (sl-75bv2 ?), 40 gb maxtor HD, Asus dvd
drev, Geforce 2 mx 200 (64 ram)

Fra : Leony

Dato : 27-01-03 11:05

"Shorty" <shorty@clubtrance.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis man har valgt win xp som OS så efter den sorte skærm er færdig
> med at loade så genstarter pcen... hvorfor nu det ?!

Umiddelbart skulle der vist have været klaget over det med det samme.

> Nu kunne jeg godt tænke mig at min vens pc får set køleren efter
> (temperaturen) så den ryger ned under 50-55 grader C !

Privat Computer har i sidste nummer kåret Silent Viking til Socket A til
testvinder.
Den er stille, forholdsvis billig og temperaturen blev målt til 55
grader ved full load på deres testmaskine (temperaturen varierer fra
bundkort til bundkort, derfor er det ikke sikkert i opnår samme
temperatur).

Den køler han har nu er ikke dårlig, måske er den monteret forkert,
sidder lidt skævt eller der er brugt for meget kølepasta

> Vi skal have slået fast hvad det er for en størrelse strømforsyning
> der sidder i, det skal være en 300 watts strømforsyning ikke sandt ?

Det burde stå på strømforsyningen på den påklistrede mærkat.
Hvor gammel er den? Hvis den er fra hans PentiumII-300 MHz, så er det
nok en ny strømforsyning.
Jeg tror at alle problemerne vil blive løst hvis der kommer en anden
strømforsyning til. Prøv at låne en strømforsyinng I ved er 300 W eller
bedre og se om det løser problemerne.

> Jeg håber I kan hjælpe os med at finde ud af hvad der er galt med
> denne her maskine, han er begyndt at snakke om at købe en ny pc men
> det burde da ikke være nødvendig ??

Nej, men hvis han køber en ny og smider den gamle ud, så afhenter jeg
gerne og kører den væk for ham

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 28-01-03 01:33

Lyder 100% sikkert som et problem med kølingen.

Prøv følgende:

Forsøg at starte Win XP, og se hvor lang tid det tager før den genstarter.
(prøv evt. flere gange, men husk at den sikkert når lidt længere første
gang)

Herefter tager i kabinetsiden af og åbner vinduet så der bliver rigtig
dejlig fodkoldt og prøver så igen.

En kasse øl på at det tager markant længere tid

Løsningen er at i får monteret køleren ordentligt (hvis der eller ikke er
noget galt med den) eller køber en ny.
Jeg skulle mene det var ulejligheden værd at få butikken til at sponsere en
ny køler eller montere den en gang til.

Rune

P.S. er der god luftcirkulation, dvs. er køleprofilen fyldt med støv og kan
du mærke pustet fra strømforsyningen?

Fra : Shorty

Dato : 28-01-03 16:14

Hej igen..

Leony skrev at jeg skulle se efter på strømforsyningen hvad det er for en
størrelse, men det er jo det spøjse ved det. På alle andre står der hvad det
er for en, feks 300 watt, bare ikke her på - der står ikke en disse ! Mht
til køling så er jeg helt enig med Rune i at pcen står og bliver alt for
varm, men er det derfor at vi ikke kan installere spil på den ? Dvs
installere programmer der får pcen til at stå og arbejde i længere tid og
dermed måske blive varmere ? Nu står pcen ikke hjemme hos mig så jeg kan
ikke komme til at tjekke køler lige nu... Men tak for jeres svar, nu har vi
da lidt at arbejde med ...Shorty

Fra : Leony

Dato : 29-01-03 09:11

> [...]
> for en størrelse, men det er jo det spøjse ved det. På alle andre
> står der hvad det er for en, feks 300 watt, bare ikke her på - der

Hvis der ikke er en mærkat på strømforsyningen der afslører producent og
diverse andre info, så siger det jo desværre nok en del om kvaliteten af
den strømforsyning. Prøv at bytte den ud med en strømforsynong i kender
specs på.

> [...]
> installere spil på den ? Dvs installere programmer der får pcen til
> at stå og arbejde i længere tid og dermed måske blive varmere ?

Det tror jeg ikke, med mindre kølingen svigter totalt. Hvis du har set
den til 66 grader i BIOS (går ud fra at det er umiddelbart efter et
nedbrud), så er der et stykke op til Athlon XP's smertegrænse på 90
grader. Det kan dog være at der er noget AMD temperatur kontrol på
motherboardet, som får computeren til at lukke ned når en bestemt
temperatur opnås (for ikke at brænde processoren af).