Vega 506 bærbar - er den OK?
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 26-01-03 19:08

Jeg overvejer meget at købe en bærbar af mærket Vega type 506.
Jeg har læst at den er en anelse skrøbelig, men har det noget på
sig? Et andet sted har jeg nemlig læst om en der var meget glad
for sin Vega (406).

Har nogen erfaringer hører jeg meget gerne til disse.

mvh

Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 26-01-03 19:24

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev
> [...]
> Jeg har læst at den er en anelse skrøbelig, men har det noget på
> sig? Et andet sted har jeg nemlig læst om en der var meget glad

Jeg ville holde mig langt fra den. Processoren er en almindelig desktop
processor, som sluger strøm og kræver konstant larmende blæserkøling.

Jeg ville i det hele taget holde mig langt væk fra Vega (også deres
modeller med AMD mobile processorer). Kabinettet er slattent og
tastaturet noget hø. TFT-skærmene er typisk også langt mere "blege" i
farverne i forhold til mærkevare-konkurrenterne.

For bærbare computere gælder det at du får hvad du betaler for, og i
modsætning til stationære computere, kan det her godt betale sig at købe
mærkevare.

mvh
Peter

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 27-01-03 11:06

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message

> [...]
| tastaturet noget hø. TFT-skærmene er typisk også langt mere
"blege" i
| farverne i forhold til mærkevare-konkurrenterne.

Puha, det lyder ikke særlig positivt. Den nævnte model er dog med
Pentium4 processor, så er problemet også udbredt her? Under alle
omstændigheder skal den mest stå derhjemme og måske kun "luftes"
en gang om ugen. Desuden har jeg tænkt mig at koble et ekstra
tastatur på, for jeg bruger næsten konstant det numeriske
tastatur, og det har en bærbar ikke (kun hvis man slår noget af
det almindelige tastatur fra).

> [...]
og i
| modsætning til stationære computere, kan det her godt betale

Det kan du måske have ret i, men jeg føler at jeg får meget for
mine penge ved denne Vega 506, men jeg ved da godt at en Skoda
bliver aldrig en Mercedes...

Lars

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 27-01-03 11:45

"Lars Thomsen Nielsen" <LTN@CarlBro.dk> skrev

> Puha, det lyder ikke særlig positivt. Den nævnte model er dog med
> Pentium4 processor, så er problemet også udbredt her?

Mere end nogensinde. Pentium4 bruger mere strøm end P3, og bliver derfor
noget varmere.

> [...]
> tastatur på, for jeg bruger næsten konstant det numeriske
> tastatur, og det har en bærbar ikke (kun hvis man slår noget af

Hvis du kan leve med støjen fra blæseren (som godt kan føles irriterende
høj, fordi blæseren sidder lige under tastaturet), er maskinen sikkert
ok til dig, men egnet til daglig transport er den ikke.

Du kan forresten købe et Targus numerisk keyboard til ca. 400 kroner og
slutte til USB-porten.

> Det kan du måske have ret i, men jeg føler at jeg får meget for
> mine penge ved denne Vega 506, men jeg ved da godt at en Skoda
> bliver aldrig en Mercedes...

Tænk over om du har brug for cpu-kraften. Hvis ikke, kan du for de samme
penge få en god og driftsikker "Polo" eller en lille "Mercedes" i form
af en mærkevare-computer med en mindre (mobile) processor. Gør i det
mindste dig selv den tjeneste at prøve både en mærkevare-maskine med
mobile processor og den omtalte Vega før du beslutter dig.

mvh
Peter

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 27-01-03 12:16

> [...]
| mindste dig selv den tjeneste at prøve både en
mærkevare-maskine med
| mobile processor og den omtalte Vega før du beslutter dig.

OK, jeg begynder at fatte problemstillingen og har også hørt fra
en anden, at jeg ikke skal købe Vega'en. Jeg har 15.000 kr (inkl
moms). Har du eller en anden et godt tip? Det kan være svært for
en ikke erfaren at forstå specifikationerne på www.edb-priser.dk.

Lars

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 27-01-03 12:52

"Lars Thomsen Nielsen" <LTN@CarlBro.dk> skrev>
> Har du eller en anden et godt tip? Det kan være svært for
> en ikke erfaren at forstå specifikationerne på www.edb-priser.dk.

Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge maskinen til, men hvis du ikke er til
de vilde 3d-spil, har TDC i øjeblikket en HP Omnibook xe4100 til 11.000.
Se evt. http://tinyurl.com/4y0p - Efter selv at have shoppet rundt
mellem forskellige mærker bærbare har jeg fundet ud af at den er et godt
bud på en allround-maskine til en rimelig pris. Den har shared
grafik-kort (og er derfor ikke specielt rap til 3D grafik) og en Celeron
processor (neddroslet P3). Jeg har selv haft denne maskine i snart et
halvt år (dog med 15" skærm), og er især glad for at den er utrolig
støjsvag (blæseren kører stort set aldrig), at den kører langt på en
batterioladning og at den virker meget solid i bygningen. Dengang
kostede den 15.000 kroner

Du kan også få maskinen med 15" skærm, Mobile P4, DDR Ram og et ATI
Radeon grafikkort - så hedder den blot XE4500 og koster 15.000. Se evt.
http://tinyurl.com/4y0x og http://tinyurl.com/4y1d - Denne maskine har
desuden Firewire og infrarød port, og er nok generelt set et bedre køb i
dag. Pas i øvrigt på HP Omnibook XE4400 serien - disse maskiner har
dekstop processor.

Som du nok kan se, er jeg meget begejstret for HP - også på grund af
deres udmærkede support - men der findes også andre fine mærker. IBM,
Sony og visse Toshiba modeller er helt bestemt også værd at kigge på.
Nogen vil også anbefale Dell, som også leverer udmærkede maskiner, men
deres Inspiron serie er desværre ved at være noget teknisk forældet og
maskinernes plastic-kvalitet er heller ikke hvad den har været

Priserne på bærbare er generelt kraftigt faldende i øjeblikket på grund
af en lav dollarkurs samt prisfald på TFT-skærme og RAM, så det er et
godt tidspunkt at købe.

God jagt

mvh
Peter

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-01-03 22:06

Wow, sikke et svar Jeg har måtte gennemse en masse så det har
taget lidt tid inden jeg har fået svaret. Jeg skal dog sige at
jeg er blevet noget klogere, bl.a. af dine gode svar. En kammerat
har også advaret mig meget mod Vega, så det bliver det nok ikke.
Jeg kommenterer dit indlæg nedenfor.

| Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge maskinen til, men hvis du
ikke er til
| de vilde 3d-spil, har TDC i øjeblikket en HP Omnibook xe4100
til 11.000.

Nej, jeg spiller faktisk slet ikke, men laver ofte en del tung
billedbehandling i Paint Shop Pro og har også nogle krævende
beregningsprogrammer. Jeg havde godt set dette bud i avisen, men
jeg vil have 15" skærm.

| batterioladning og at den virker meget solid i bygningen.
Dengang
| kostede den 15.000 kroner

Græd ikke, men lær Murphy's EDB-lov. Tag edb-prisen og halvér den
hvert år. Når prisen når under 2000 kr så regn med 0 kr. Den er
ikke helt ved siden af. Eksempel:
År 2003: 15000 kr
År 2004: 7500 kr
År 2005: 3750 kr
År 2006: 0 kr eller nogle håndører

> [...]
bedre køb i
| dag. Pas i øvrigt på HP Omnibook XE4400 serien - disse maskiner

XE4500'ren ser meget interessant ud. Jeg formoder at du ikke
mener at der er noget galt med XE4500 da den vel ikke er i serie
med XE4400 eller...? Jeg er også i tvivl om P4-processoren.
Kræver den en masse afkøling, hvilket medfører meget
ventilatorstøj + kort batteritid?

| Som du nok kan se, er jeg meget begejstret for HP - også på
grund af
| deres udmærkede support - men der findes også andre fine
mærker. IBM,

Jeg tror også man på lang sigt er bedst stillet med en
kvalitetsPC. Jeg har selv en Compaq stationær (Presario 5240) og
den er snart 4 år gammel, men kører egenligt fint endnu. Jeg har
*aldrig* haft store problemer med den,

> [...]
på grund
| af en lav dollarkurs samt prisfald på TFT-skærme og RAM, så det

Lyder godt.

PS. Hvordan laver du de der korte tinyurl links. De er ret
smarte.

Lars